Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Victorzz

Mercury 50 hk -80 svårstartad

Rekommendera Poster

har en 50 hk med dragstart som är väldigt svår att starta och när den väl går och är varm går den att starta hur lätt somhelst.

då den är kall får man dra ca 25 drag innan den går igång och under dom dragen får jag också pumpa in rejält med soppa i förgasarna,förgasarna är rena och bränsle filtrena med, kan jag behöva ställa in något på förgasare/tändningen? eller vad kan det vara?

tacksam för snabba svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att pumpa fram soppa så det rinner ur förgasarna, eller blir det stumt i blåsan?

Öppnar och stänger flottörerna som de ska?  Kolla reedventiler kanske. Är det inte dem motorerna som en förgasarpackning kan täppa till lågfarten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har chokat den men de gör ingen skillnad, förgasarna går att fylla tills de rinner över och blåsan blir hyfsat hård. vart sitter reedventilerna? tack för snabba svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tog loss förgasarna och packningarna såg okej ut, inget som lossnat från dem. Flottörerna fungerar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reedventilerna sitter innanför förgasarna. Jag tycker inte att det finns anledning att kolla dessa. ;Mitt intryck är att motorn får för lite soppa samtidigt som förgasaren flödar.

När och var rinner det soppa?

Att du kan få i nämnvärt mer soppa efter att du ryckt låter skumt.

Kolla att chokespjälen stänger nelt.

Flottörhusen skall inte läcka. Det skall inte gå att få förgasaren att flöda enbart genom att pumpa på blåsan. Att det blir soppa i förgasarhalsen är normalt, men då borde den också starta om det nu är soppabrist som är problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag pumpa tills det är fullt med bensin kommer det ut lite i anslutningen mellan bensinslang och förgasare då det är överfullt men endast lite, chokespjället stäger helt och fungerar som det ska tycker jag, flottörhusen läcker ingen bensin. nämnas ska väl också att tändstiften är fuktiga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

känns inte som att problemet är soppa relaterat?? kan de vara tändningen som behöver ställas in? fick lite tips på det iallafall, men vart ställer jag isåfall in den och hur vet jag hur den ska stå? Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...