Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Victorsp

hur mycket börde min motor dra?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 2T Suzuki (65hk) från 95 och den verkar dra för mycket. Hur mycket drar en sån motor, vet ni? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I grova drag:

Liter per sjömil
Vid toppvarv (5500 varv/min): 0,84
minus 500 v/min: 0,72
minus 1000 v/min: 0,70
minus 1500 v/min: 0,74

Liter per timme
Vid toppvarv (5500 varv/min): 25,4
minus 500 v/min: 18,2
minus 1000 v/min: 16,0
minus 1500 v/min: 14,6

Övrigt:
Ljudnivå, decibel
Vid toppvarv (5500 varv/min): 92
minus 500 v/min: 91
minus 1000 v/min: 89
minus 1500 v/min: 86

Fart, knop (på båten som den testades på, se nedan)
Vid toppvarv (5500 varv/min): 30,0
minus 500 v/min: 26,0
minus 1000 v/min: 22,7
minus 1500 v/min: 19,5


Källa: Båtnytt nr 3 1995
Testbåt var Bella 561 F
Propeller 15 tum (på Suzuki DT65 1995, även 5 andra utombordare testades)
Hissning 35 mm
Toppvarv i test 5500 varv/min för Suzuki DT65 (max rekommenderat varvtal är dock 5600 varv/minut).

Lite kuriosa om Suzuki DT65 (1995) i testet:
* 3 cyl, 3 förgasare, cylindervolym 891 cc
* Utväxling  1,91:1
* Separatoljesmörning med oljetank 3 liter
* Eluttag med 6,6 amp
* Vikt 105 kg
* Standardutrusting varvräknare (ej fartmätare), trimindikator, reglagebox, övervarvningsskydd, larm överhettning, larm oljenivå
* Ca pris (1995) 48000 kr

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så är en tumregel att en fögasartvåtaktare skall dra ca hälften av antalet hästkrafter uttryckt i liter/timme, dvs för en 65 hästars motor blir det kring 32,5 liter/timmen vid fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta frågan men ditt svar, Liter per sjömil
Vid toppvarv (5500 varv/min): 0,84
minus 500 v/min: 0,72
minus 1000 v/min: 0,70
minus 1500 v/min: 0,74

Skrev du fel eller drar den faktiskt mer om man sänker varven med ytterligare 500rpm?

Ska det vara 0,64 l och inte 0,74l?

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Augustsailer,

Kanske kan verka konstigt men Suzuki DT65 drar faktikst mer vid minus 1500 varv/min. Om du kollar på vad farten är vid det varvtalet (14,6 knop) så börjar man tappa planingsförmåga i trakterna däromkring på många planande båtar och båten går inte lika lätt i dessa farter. Runt 22-23 knop går båten lättast i detta test och mest ekonomiskt (0,70 liter per nautisk mil).
Jag har dubbelkollat testresultatets siffror nu och de stämmer som jag skrev.

Din undran är helt befogad, men det finns en bra tumregel för planande båtar och det är att det oftast går att köra betydligt fortare än man tror men ändå köra bränsle-ekonomiskt. Jag vet av egen erfarenhet med min båt, en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt. I början var jag helt övertygad att den gick snålast vid ca 20 knop. Men så skaffa jag bränsleflödesmätare (Navman Fuel 3100) som är kopplad till GPS navigatorn så jag får fartuppgift därifrån. Då kunde jag till min förvåning se att båten gick snålast (längst sträcka i nautisk mil per liter bränsle) vid 25 knop (och högre varv än vid 20 knop förstås). Svart på vitt. Att mäta är att veta och klargör en del.

Mvh
Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajuste! Jag glömde bort det där med när båten går ur och i planing!

Men varför skulle en motor dra mer vid halvplaning? Varven är ju detsamma, den går tungt men det spelar väl ingen roll? Tänker mig en bil i uppförsbacke drar ju inte mer för att den går tungt. Den drar mer för att man måste gasa mer för att man ska ligga kvar på samma fart. Borde det inte vara samma som med en båt?

Man ser ju båtar som ligger i halvplaning för att dem går stabilt och jag vet att dem också drar mer då men hur kommer det sig?
Kan det vara för att om man går ur planing brukar ju båten vilja dras bakåt av vattnet så då måste man öppna throttel, kan det vara det?

Mvh //A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...