Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
wado

Evinrude VRO70 - Hackar vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej
Har precis köpt en Ryds Hajen med en Evinrude VRO70 (-90) som tjöt från oljepumpen, så jag kopplade bort den och kör istället på oljeblandad.
Motorn är hyfsat nyservad med nya stift och ny bensin.

När jag kört några hundra meter börjar motorn hacka, ungefär som om att den bara går på 1 eller 2 cylindrar. Drar jag ner gasen så funkar den, men jag kan inte gasa upp den igen förrän jag haft den avstängd och den svalnat. Då kan man dra på ett par hundra meter igen.
Jag tycker att det ryker en del från motorn, men det sprutar kylvatten med en rejäl stråle så jag vet inte om det kan vara överhettning och hur kollar man i så fall det?
Någon som har nåt tips om vad jag kan göra?
Båten finns i Onsala, så om det finns nån kunnig i närheten så är du varmt välkommenSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet du när impellern (vattenpumpens gummiskovelhjul) senast byttes?

Om motorn går dåligt p g av överhettning så är impellern en misstänkt grej. Kan även vara termostaten som fastnat i stängt läge, prova att köra utan termostaten (om det blir bättre då så köp ny termostat).

Sprängskisser så du ser var termostaten och impellern sitter hittar du här:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=2&pCode=M0003093&path=BRP~A0000003~M0003093&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Under CYLINDER & CRANKCASE och del 37 har du termostaten.
Under GEARCASE och del 64 hittar du impellern.

Om du klarar av impellerbyte själv så brukar det finnas impellerkit (impeller repair kit) att köpa som även innehåller nya packningar m.m förutom själva impellern.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info, skall kolla upp med firman som gjorde service på motorn.
Var nere och testkörde den precis och ett av tändstiften (det översta) vaer mycket kallare än de 2 nedre. Kan det eventuellt ha något att göra med tändspolen?
/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen tändspolen som inte orkar med. Har samma fel på min motor, har beställt ny så man kan dra på igen. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju onekligen som ett snarlikt problem. Jag pratade med Lindahls motor i GBG idag och de hade tyvärr ingen direkt förklaring. Han gissade evt på att VRO-pumpen satt igen sig, men jag har testat med att plugga den och köra med oljeblandat utan nng skillnad, Har förvisso inte kopplat bort pumpen, men det skall inte behövas enligt de som förstår sig på det.
Jag kommer köpa en ny tändspole för att testa med. Återkommer efter helgen med mer info.
Funkar inte det så lämnar jag in motorn men det tar ca 2 veckor innan jag får den i retur....
/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova å byt plats med spolarna så ser du om felet flyttar på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onekligen billigare ;-)
Men det känns samtidigt lite oroligt att köra med den när den hackar så att känns som om att akterpegeln skall ramla av.
Men skall göra ett prov med att byta spolplats.
/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! åter som att du får en signal från tempgivaren.

prova att koppla bort den ljusbruna kabeln som kommer ut ur cylinderhuset, längst upp på översta cylindern.

Om motorn uppför sig normalt då så vet du att det är antingen tempgivaren som spökar eller att den verkligen går varm...

Men om du kopplar bort tempgivaren så gör det bara under ett kort försök, för att verifiera om det är värmeproblem!

Om den ger signal så stryps motorvarvtalet till ca 2000varv och motorn vibrer och beter sig märkligt, men på varvtal därunder är den precis som vanligt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, skall testa så fort det blir lite stabilare väder.
Återkommer så snart jag kan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har haft samma problem ..köpte en Ockelbo t16 med en 70 Evinrude..-89

redan efter andra gången jag använde den la den av ..den övre cylindern ville

inte fungera.

Köpte ny tändspole för det va nån expert som sa att det skulle fungera..hände ingenting.

byt plats på tändsiften sa en annan..det fungera 1 gång..sen samma fel igen..

Va ute förra veckan..då la den av helt..sen gick inte motorn att starta alls..

fick bogseras hem..det visade sig att en säkring i motorn hade gått..

har dränerat förgasarna..köpt ett filter som jag sattt på soppaslangen för att eliminera

vatten i tanken till motorn..köpt nya stift.. samma skit ändå..

 

VAD GÖRA??? Kan nån hjälpa?

 

Desperat!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni får nog satsa på en ny powerpack nr 20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort fråga till sluggo1
Bytte du plats på tändspolarna?
Var det fortfarande det översta tändstiften som inte hängde med?

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

nej har inte bytt plats på tändspolarna..

kollade gnistan på motorn med en mackapär som jag fick

låna av en god vän och har fin gnista på samtliga 3..

Vad är powerpack? kan den göra att den bara går på 2 cylindrar?

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

till sluggo1

om du har gnista på alla stift och den inte startar så bör det väl rimligtvis vara nått bränsleproblem.

Powerpack är väl vad många benämner cdi-box

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den startar utan problem och går fint på tomgång..men efter jag dragit

på och kommit upp i plan lägger den av på den översta cylindern och

går bara på 2..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta mäter man ju fram vad som är fel ,men för ni som ej har någon möjlighet till de så lutar det åt powerpacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att det är CDI:n. Om tändspolen är bytt så är alternativet triggspolarna och de bör inte vara på samma sätt som CDI och tändspolar vara benägna att lägga av med ökande varv/temp.

För att säkerställa att det verkligen är CDI:n så går det att skifta två triggers (ingångar till CDI) och utgångarna till tändspolarna för motsvarande cylindrar (utgångar från CDI). Det gäller då att veta vilka färger som gäller på ledningarna.

Flyttar sig felet mellan cylindrarna är det CDI:n flyttar det sig inte är det tändspolen eller triggern. Tändspole eller trigger kan man fasställa genom att skifta två spolar, den misstänkt trasiga med någon av de två som bevisligen funkar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska man gör det riktigt så ska man mäta vid startmotorvarvtal eller med motorn i gång ,då mäter man uteffekten på triggerspolarna eller uteffekten på varje kabel från powerpacken till tändspolarna med en så kallad DVA mätare eller en fluke mätare,finns mätvärden på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info men det blir mer och mer avancerat känns det som.
Kanske enklast (och säkrast), men dyrast att lämna in motorn med vidhängande båt till ngn som vet vad de sysslar med. Man vill ju trots allt kunna känna sig säker och lite på motorn när man är ute...
Så jag kommer lite grann tillbaks till första inlägget.
Finns det någon i Onsala som är duktig på Evinrude?
/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då toppvärdevisande intrument inte finns att tillgå så går det till nöds att bygga ett filter som fångar toppvärdet.

Förslag till dimensionering:

Dioden: Vilken likriktardiod som helst som klarar 300 V ex 1N4003.

C: 1 myFarad som tål minst minst 300 V

R: 10 kOhm

Vilken lite bättre digital multimeter som helst borde duga att mäta med. Värdena vid uppmätning av triggern kommer inte bli exakta, men de blir jämförbara mellan cylindrarna. Motorn bör helst gå vid mätningen.

Spänningen vid mätning på utsignalen till tändspolarna är ca 200 V så det finns skäl att vara försiktig.

 



Senast ändrad av guestsson | 22 juli 2009 | 23:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...