Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Skobedo

Separat oljesmörjning plus blanda själv?

Rekommendera Poster

Har köpt en båt med en Evinrude 50hk -98 med separat oljesmörjning. Kan man lita på att checklampan börjar tjuta ifall den får för lite olja? Brukar det fungera mer än i 10år?

Eller ska jag blanda i kanske 1% olja direkt i tanken för att vara på den säkra sidan? (Samtidigt som den separata oljesmörjningen också smörjer)

Vill helst inte koppla ur det denna säsongen då det är dags för sjösättning imorgon :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en såpass ny motor som en 1998 skulle jag fortsätta att köra med VRO pumpen inkopplad.
Ingen extra olja i bensintanken skulle jag köra med då det blir i fetaste laget för motorn (kommer ryka och sota onödigt).
När den är uppåt 15-20 år kanske det är dags att fundera på att kolla ur VRO pumpen.
Min personliga åsikt.
Klart du kan ha i t ex 1% olja (1 dl per 10 liter bensin) i tanken samtidigt som du har VRO pumpen inkopplad om du nu vill ha både hängslen och livrem. Men jag skulle ej bry mig om att göra det.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. OMC VRO har av någon anledninge ett oförtjänt dåligt ryckte, inte bara i Sverige.

Det jag har hört är att vissa motorer kan får på tok för mycket olja, men aldrig för lite. Under länken nedan finns en förklaring till fenomenet med den myckna oljan och argument för att lita på OMCs VRO.

Efter att ha läst detta skulle jag själv aldrig blanda i olja direkt i bensinen, i vart fall inte i en -98. Det finns också starka miljöskäl att låta bli. Dyrare och sämre för motorn blir det också.

http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt tips för att undvika en felkälla:
Det kan samlas mycket kondensvatten i oljetanken om man inte ser till att göra ren den/byta olja inför säsong. Ta en pippett (jag köpte en glykioltestare för 25:- på Biltema) och gör ett provsug från  botten av oljetanken så ser man tydligt om det är vatten i botten av tanken eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar blanda 2% i första tanken på våren för att smörja lite extra när motorn stått hela vintern, annars litar jag på att motorn sköter blandningen själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...