Mats64 0 Postad 15 Juli , 2009 Hej! När jag vrider tändningsnyckel till start läge händer ingenting? Instrumenten får ström och fungerar som vanligt. Men vi själva starten hörs inte ens ett klick. Däremot kan jag kortsluta mellan batterikabeln och starmotorn, då startar den fint. Sitter felet i tändningslåset? Motor VP AQ 151A från 86. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Juli , 2009 Ja det kan det vara men det måste det inte vara. Börja med att ta ner tändningslåset och därefter ta bort kabeln till soleonoiden (orkar se efter vad den har för nummer). Ta sedan kabeln och anslut till en plus, ifall startmotorn morrar till så har du fel på tändningslåset. Om inget händer fortsätt felsökningen med ex att dra en extern kabel från tändningslåset och prova osv. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 16 Juli , 2009 Igår orkade jag inte tänka efter vad det var för numrering bak på tändningslåset. Idag fungerar hjärnan lite bättre (önsketänkande). 30 är ström in och 50 är till startmotorn. Ta kabeln från stift 50 och tryck denna på den röda på nr 30. Då skall startmotorn gå runt. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 16 Juli , 2009 Har du kollat säkringen på instrumentpanelen. Den ena är till starten. Ett vanligt fel, är startreläet som sitter på motorn, vid automatsäkringen.Om du tar loss sockeln på reläet, och kopplar ihop de två gul-röda kablarna, ska motorn starta, om reläet är trasigt. Om du köper ett icke originalrelä, kolla att stiften har samma beteckning. Det finns två olika stiftplaceringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 16 Juli , 2009 1. Kolla växelspaken/gasspaken så det inte ligger i en växel. Skydd för att du inte skall kunna starta motorn med växel i. Mekanismen kan också ha gått sönder. Mät kabeln mellan startmotor och nyckeln, brukar vara samma färg. a)Har du signal där? Ja då är det inte detta fel i alla fall. Har du inte ström? Mät då mellan nyckeln och startreläet. Ett startrelä kostar inte många kronor och kan köpas på biltema, mekonomen. (Det är viktigt att sifforna är exakta slutar sifforna på tex ett A så måste det vara ett A på den nya. Kan vara lite mer knöliga att införskaffa, tror dessa är omvända på något sätt) 2. Kolla över jorden samt plus på startmotorn. Det gör faktistk inget att göra rent dem ibland även om allt fungerar för stunden. Du har helt klart ett elfel, oftast väldigt enkelt och billigt att fixa, införskaffa en elmätare så blir livet lite enklare * Startreläet * Kabelbrott * Växeln ligger i eller krångel med mekansimen Lycka till nu! Mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 16 juli 2009 | 20:26 Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 16 juli 2009 | 20:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 16 Juli , 2009 Hej o tack för alla tips, tur att maringuiden finns. Var nere idag och bytte tändningslås, hjälpte inte! Ström till instrumenten finns men det händer inget vid start försök. Skall imorgon kolla era tips och se om jag kan finna felet, är inte haj på el. Växel ligger inte i. Säkringen på intrumentpanelen kan vara aktuell. Består startrelät av två delar en som är fastskruvad vid automatsäkringen och en del som kan plockas av, och i den sitter sladdarna? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 19 Juli , 2009 Hej igen! Vill tacka alla igen för tipsen och Rollen hittade felet. Säkringen på instrumentpanelen hade väldigt dålig kontakt. Säkringen var hel så jag uteslöt den först. Men efter att vridit på den några gånger hördes relät klicka och vips så startade motorn. Nu väntar vi bara på väder för båtåkande! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser