Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
pejo41

Motorbyte utan att ta bort drev???

Rekommendera Poster

Skepp o hoj seglarvänner ;)

Jag ska lyfta min motor i en Alfa 24 och undrar om man är tvungen att ta bort drevet ( ett 280 drev). Motorn är en md32

Vad jag kan se så är det bara två motorfästen och nu undrar jag var dom bakre fästen kan sitta? Motorn som sitter i har det hänt något med, det går inte att röra svänghjulet. Kanske någon som vet vad som hänt med motorn? Har haft en hylsa och ett långt rör på svänghjulet men icke, sitter som berget.

 

// Pejo41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad som hände när den fastnade. Det kan exempelvis vara vatten i cylindrarna, har den stått länga så kan det vara rost mm mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Har en Alfa själv oxå, dock med B30... Ta bort drevet, är väl det spontana som jag tänker på. När du ska i med snurran igen så kommer du knappast (läs aldrig) att kunna pricka in splinesen igen. Sen är det väl ganska tveksamt om du kan bryta motorn så pass mycket som det behövs utan att knäcka nåt i struten eller lagerväg.
Sitter bara 2 motorfästen, de bakre är struten som sitter fast i akterspegeln.

Vad som har hänt med själva snurran är väl lite svårt att sia om. Har den stått länge så kan korrision ställa till det rätt rejält. Både i loppen och vevlager osv...

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort drevet! Varör skulle du inte göra det?

Vad hände när/hur upptäckte du att motorn slutade fungera? Lite svårt att att komma med tips annars...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som hänt med motorn då jag köpte båten i detta skick. Båten har tydligen gått på v-kusten under sina senaste dagar. Vet inte när den var igång senast men tror att det kan ha varit runt -05 då det sitter en lapp på rutan om sjöräddningen på den från det året. Kanske bäst att plocka bort drevet oxå och kolla igenom det oxå??

Jag har en extra motor så det handlar om att skifta dom bara. 

Vilket underbart forum detta är med alla kunniga människor här.

 

// Pejo41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Pejo går det inte att sära motor och drev vid skarven svänghjulskåpa/drevstrut? det är väl det nomala förfarandet. Dock kan drivaxeln till drevet rosta fast i ryckdämparen som sitter på sväng hjulet, men med lite baxande och mycket smörjande kan den lossa. verkar lite overkill at ta loss drevet om du inte ska göra det i alla fall dock hjälper det föga att bara ta bort drevet, du måste sen också lossa dom 6 eller 8 bultarna som håller ihop tätringarna till struten annars sitter det som berget i alla fall, om jag inte minns helt galet. Lycka till med pärlan// Johan Tjingeling



Senast ändrad av Tjingeling | 17 juli 2009 | 18:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du

Det bästa e nog att ta bort drevet  .. sitter 6 bult bakom drevet , sitter 3 st plåtbleck å bakom varje bleck finns det hål sammanlagt 3 st  ... du sätter sedan i 3 av dessa 6 bult i de hålen å skruvar i bultarna ... funkar som avdragare ...

Men du ska då ha lossat motorfästena fram på motorn  ..

Gjorde så själv för ca 2 veckor sen funkade kalas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka bort drevet, det tar bara 1/2 timme. Så får du samtidigt koll på bälgar, drivknut etc. Passa på och byt stödlager för drivaxeln samtidigt, 2st, ingen stor kostnad.

 //StefanM



Senast ändrad av StefanM | 22 juli 2009 | 00:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...