Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
danielandersson876

Segla till Läsö med stortriss?

Rekommendera Poster

Funderar på att segla till Läsö med min stortriss, är det möjligt? Har inte seglat med denna båt i grov sjö. Men vad jag har hört ska sjön vara ganska så grov när man närmar sig Läsö?

3-4 personer i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt är det säkert.... Men sjön kan vara ganska besvärlig...

Jag har seglat dit med en H-båt. Det är ju förvisso en lite större båt...

Vet inte hur stortrissen seglar men de som jag känner som seglat den säger att det är en mycket duglig båt...

Men jag kan säga så att rent persoligt så skulle jag inte segla till läsö med så mycket folk i en så liten båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ofta inte båten, utan besättningen och dess kompetens som är begränsningen. Jag skulle nog föredra 2 man i en stortriss framför 4. Man kan bli ovänner för mindre.

 

Rätt väder och inte för snävt tilltagen tidsmarginal. Det kan ju bli sämre väder när man skall gå hem. Det är inte bra om man känner att man måste ge sig iväg fast vädret egentligen inte tillåter det. En allvarlig säkerhetsrisk.

 

kom att tänka på denna tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=16286

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 15 juli 2009 | 06:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tankar att segla till Läsö, men omständigheterna har satt stopp hittills. Det är troligt att det blir någon gång då allt stämmer, med stabilt väder och vindar åt något sånär åt rätt håll. Sydvästen är ju inte så trevligt att starta i. Jag har räknat med att det tar minst 9 timmar, så det gäller att starta tidigt så man hinner fram innan natten. TVÅ personer är nog det bästa att vara, fler blir för trångt och ensam är inget kul. Bränsle så det räcker hem tänker jag ha med, man kan ju inte veta om man hamnar i stiltje den strida strömmen av handelsfartyg där ute.

Kanske.....!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog inte hur stark vind och dåligt väder i övrigt du vill gå ut i. Man kan alltid ligga kvar och avvakta. Problemet är nog snarare hur dåligt väder det kan bli under färden. Det är här erfarenheten och kompetensen kommer in.

 

Efter som du ställer frågan på det sättet förmodar jag att du har ganska ringa erfarenhet. Det är ju inte helt ovanligt att man vill göra det häftigaste med en gång. Men det kan ju ligga nått positivt även i det.

 

När jag började segla i under av 1960-talet, var ju inte mina förväntningar så stora. En segeltur runt Hållö eller Smögen var ett äventyr. Det tog några år innan jag seglade så långt som till Lysekil. 10 distansminuter var väg och innomskärs. Idag mer än 45 år senare bekymmrar jag mig inte så mycket för det vädret som kan komma i mitt seglingsområde - de nordiska farvattnen och dessutom sommartid. Lysnar naturligtvis regelbundet på väder och sjöraporter. Om det skulle bli dåligt väder med mycket vind, kan jag hantera det (åtminstone hitills). På mina tidigare båtar har jag arbetat mycket för att kunna reva på ett adekvat sätt utan att gå upp på däcket. På min nuvarande håller jag på att exprimentera.

 

Egentligen kan det inte bli så  hemskt dåligt väder sommartid. Det värsta är om det kommer åska, med häftiga vindbyar. Lyssna på väderleksraporten. De har inte alltid fel även om det händer ibland. Det är ingen skam att ligga kvar i hamnen och vänta på bättre väder, även om man kommer senare hem än beräknat. Men det är viktigt att dom som väntar på en hemma vet - att man ringer hem och talar om att man inte kommer när man har planerat.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den 5:e juni seglade jag ut mot Nidingen på förmiddagen, vind c.a 5-6 ms. Några timmar senare gick det helt oannonserat upp till 10 ms, i byarna kanske 12. Jag revade ner storen rejält och seglade vidare i den allt grövre sjön. Några sjömil österut i riktning mot Onsala-halvön just då gick en Stortriss med två män runt varvid en nästan drunknade. Båten hade kapsejsat i en vindby. 

Seglare räddade...

Jag hade vid detta tillfälle inga som helst problem med min båt som precis som Stortrissen är knappt sex meter. Dock är den långkölad, väger mer än dubbelt mot Stortrissen och framför allt har den nästan 50% av deplacementet i kölen medans Stortrissen har knappt 30%.

Väderdiagram denna dag...

Jag är av den konservativa åsikten att en båt som inte klarar detta för mig ganska harmlösa väder skulle jag inte göra längre överseglingar med. Jag har själv seglat Stortriss, jättekul och fin båt. Jag är nog dock för skraj som människa för att segla över hav med den. Å andra sidan har ju människor seglat över stora hav i princip vilka märkliga farkoster som helst...

Fair winds

Leif, Gbg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju viktigt att vara mentalt och fysiskt förberedd på hårt väder, så att man handlar rätt då det blir mer än man önskar. Förbered genom att reva i god tid och sjösurra allt inombords så att utrustningen hålls på plats och t.ex batteriet inte ställer till med kortslutning o ev. brand. Gör klart drivankaret,  -för ni har väl sånt ombord?- så att ni kan lägga ut det och därmed rida ut ett betydligt tuffare väder än man klarar av att segla i. Är jag överdrivet försiktig? Kanske, kanske inte, hellre lite för mycket än inget alls. Vilken typ av människor är det som hamnar på löpsedlarna? Knappast dom som är beredda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade en del stortriss i min ungdom och skulle inte rekommendera några drastiska havskryssningar med den. Vi gick ut från Norrfällsviken mot Ulvön med en stortriss och tre pers i 12-15 m/s. (2-3 nm utomskärs) Vi var tvungna att sätta en pers på rufftaket eftersom båten satt för mycket på arslet för att klara den grova sjön. Den stampade och betedde sej inte bra. Den är lite för lätt, flat i förskeppet och har för lite deplacement i kölen. Den är ju jättekul inomskärs men börjar det blåsa och du har öppen sjö så kräver den en vettig viktfördelning och att du revar i tid.
Nu när jag köpte båt igen, för några år sedan, så skulle jag ha en liten båt, max 6 m. Stortrissen gick bort just p g a ovanstående. Det blev en J 17 som jag, personligen upplever som en mycket tryggare båt när det blåser upp. Långköl, skarpt förskepp och mycket vikt i kölen.



Senast ändrad av Janken | 16 juli 2009 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...