Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Noone

HJÄLP!!! Mercruiser 4.3L V6 Dör i vattnet!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Bayliner 2255cs med en Mercruiser 4.3L V6:a.

Mitt problem är att den bara dör när den hamnar i vattnet.

När jag har den på land och kör motorn med spolmuff så går den klockrent, men bara den hamnar i vattnet så uppstår problemen!

När den är sjösatt så startar den hur fint som helst, men börjar efter någon minut att bluddra och tjuvstanna. För varje gång jag försöker starta om den så blir den mer och mer svårstartad. Efter en stund så startar den inte alls. Det är som om den inte vill tända.

Men när jag kommer hem igen och sätter på spolmuffen så startar den efter mycket malande och pumpande med gasen. Efter det går den som en klocka igen.

Man kan tro att den inte tål vatten.......Tyst

Har ni några idéer ang. detta???

Mvh. Jimmy.

post-10009006-1394236015,6833_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenläcka va det första som slog mig, om båten (motorn) ligger djupt ivattnet så att du har ett vattentryck via limporna så kan det va så att det e någon limpa eller riser som läcker, och du får in vatten i cylindrerna.

Dör motorn oberoende av vikket vartal du kör den på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalet spelar ingen roll. Den dör innan man har fått något varvtal. Och för varje gång som den har dött så blir den mer och mer svår startad.  Tillsist så vill den inte tända alls. Men det vore inte så konstigt om det är vatten i cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bytte du impeller sist. Med spolmuff får du vattentryck som hjälper till. I vattnet inget tryck och motorn går då varm och smånyper Tror det är det som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten i början av juni, och jag vet ej när impellern är bytt. Men motorn hinner aldrig att bli varm. När jag lägger henne i vattnet och startar så går motorn i ca 30 sek, sen börjar strulet.

post-10009006-1394236015,9448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är snart 20 år och om du ej har uppgifter om när och hur den är servad så ska du nog fundera över lite mer översyn.

Bälgar till drev., stödlager, Impeller, Offeranoder, provtrycka drev mm.

Antar att det är ett Aplha One drev du har

Bälgar och impeller brukar serviceintervall för bälgar och impeller var 5-6 år. Vissa kör lite längre men med 20 år så borde detta vara gjort några gånger. Råkar du ut för läckage på bälg för  växelvajer, riskerar man att få en båt på botten.

Även status på limpor kan nog behövas kollas. Är motorn sjövattenkyld och gått mycket i saltvatten ska man nog kolla upp motorns kylsystem lite mer.

Nu kanske du redan gjort detta och se det bara som ett tipps/hjälp.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då e det nog så att du har problem med läckande avgassystem. Av med limpor mm och kolla skicket, e dom rostiga så byt, ser dom ok ut så kan det va tillräkligt att byta packningar men troligvis inte.

Som övriga skribenter sa så kan det va bra att byta impeler då Alpha pumpen e ganska klen och även ett mindre slitage medför dårlig kylning.

Kontrolera bakom motorn med båten i vattnet om du har läckage in genom bälgar, om det e tort kan du vänta med bälg byte/service till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla tips.... ska börja att göra ett kompprov, och sedan börja utifrån detta......

Men jag är öppen för alla förslag....

post-10009006-1394236016,0086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segt att få problem så här mitt i säsongen. Hoppas det löser sig snabbt och enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som slog mig kan det vara så att det ligger skit/vatten i tanken som lägger sig vid pick up röret i tanken när du har den i vattnet och sedan rinner undan när du har båten på land pga olika lutning på båten. Ang om den läcker in vatten i cylindrarna så måste man väl kunna se detta på stiften direkt efter att motorn lagt av.

Har du möjlighet att prova med en extern lite mindre tank att koppla direkt på bensinpumpen så kan man ju utesluta ev skräp i tanken, antar att du har förgasarmotor.

Men som sagt bara en tanke.

Lycka till MVH Henke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick båten bra när du provkörde den(köpt i juni) eller hade den samma fel då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på avgas sidan, den får kanske inte ur sig avgasen när drevet är under vattenytan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnt är det nog ett läckage som är boven i dramat .. Ett tips är att starta motorn tills den stannar och sen montera av limporna, vilket är enkelt om du har hyffsat gott med plats i motorutrymmet. Kontrollera därefter utblåsen efter vatten. Samma sak kan du kontrollera också genom att syna tändstiften, dock kan det vara lite lurigare att avgöra felet.

Är det inga problem med läckaga är det bara att fortsätta med kompprov, tändningen osv..

Är det med växel i som motorn dör eller i friläge också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört båten.... Senast i Midsommarveckan. Då tog jag upp henne för ett kapellbyte. När jag sedan sjöstte 3v. senare så uppstod problemen.

Jag demonterade limporna och tog dom till en verkstad och dom verkar vara ok.

Felet är redan vid tomgång....

Jag har fått ett tips om att det ska sitta ett spjäll efter sista gummimuffen, akterut från knät. Dom kan gå av och ramla ner och täppa till avgas utblåset. Då funkar det på land men inte i vattnet när det blir motstånd.... Ska kolla detta torsdagkväll....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade verkstan även hornen, altså böjen som sitter på limporna? Förmodar att du inte har risers på en såpass liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunnighet..... men vad är Risers??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Distanser, mellanlägg. Behövs om motorn i överkant sitter nära, eller under vattenlinjen så inte vattnet rinner in i motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okok.... Det tror jag inte att det sitter några... men jag får kolla.... sitter dom vid motorfästerna isf?

post-10009006-1394236017,1134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mellan knä och limpa? Sry, men jag och motorer......... Önskar att man kände någon som kunde allt detta och ville komma förbi... hahaFlört

post-10009006-1394236017,1678_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja mellan knä o limpa ,men har det fungerat förut så kan det knappast vara det felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag inga risers.... det är bara en packning där..... ska kolla dessa spjäll som marinan pratade om.....

Kan inte fatta varför det dör när det hmnar i vattnet.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt packningarna mellan Limpor och knän, så onsdags kväll blir det sjösättnig för att kolla om det läcker.....

post-10009006-1394236027,8576_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nu löst!!

Det var elchoken som inte öppnade som den skulle.

Den är nu bortkopplad och motorn går som en klocka...

Tackar alla för tips och idéer....

Mvh. Jimmy

post-10009006-1394236040,7925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...