Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Niickee

Johnson motor stått i 4 år, seg start?

Rekommendera Poster

Hallo har precis startat upp en båt med en 50 hks 2 taktare motor som stått i 2 år,

Har testat den i en sjö men den är seg i starten och låter inte som att den går fullt ut,

Även testat att dra ring med den och det går, när man väl har fått upp farten och ringen

börjat plana ut på vattnet.

Någen som har nån ide varför den kan vara så seg i starten?

Ibland så går den hur fint som helst direkt ifrån start, ibland inte.

MVH Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig kompression är det första som slår mig när den är slö som du berskriver. Men kollat förgasare? Bränslefilter? Gnista? Bytt tändstift? Ny bensin?

Bara enkla saker att ta en titt på...Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förgasare brukar inte gilla om det stått bensin i dessa under vintern och ju längre desto större risk att det blivit klegg i förgasarna. Rengöring är då medicinen.
Jag förutsätter att du kör på färsk bensin och inte 2 år gammal bensin. Att den är lite seg i starten kan ha att göra med att den ej får tillräckligt med bensin när du drar på (t ex p g av skit i förgasarna).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt stod i två säsonger en gång och den gick dåligt under en veckas tid. Bensinbooster, k-sprit, fräsch bensin, nytt bränslefilter och nya tändstift gjorde att den gick bättre och bättre för att till slut gå riktigt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även kollat allt det ni har beskrivit, men ena tändstiftet är blöt och andra är torrt, lutar åt att ena cylinderna är dålig? alt att ena förgasaren kärvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...