Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Cefalon

Luftning av Yanmar Diesel Industrimotor ??

Rekommendera Poster

Hej

Diesel motorn (Yanmar Indistrimotor L60AE) startar inte och eftersom det är lite diesel kvar i tanken misstänker jag soppartorsk! Att jag fick paddla för att komma under bron som går över Kanumsfjärden (där det rådde stiltje) kan vi diskutera diskutera en annan gång. I alla fall ett roligt minne nu ngn vecka efteråt:-)

Jag undrar hur man ska gå tillväga för att lufta motorn. Det finns ingen elstart utan man drar igång motorn med snurra. Har läst om att det ska finnas en slags pump (?) men det kan jag inte hitta.

Jag har hittat en manual och bif. en bild som kan vara relevant. Manualen är 124 sidor så det är svårt att ladda upp hela.

Hjälp någon - tack!

/Mathias

 

post-10009230-1394236015,1726_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bilden kanske är mest relevant som beskriver bränsletillförseln

post-10009230-1394236015,3767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sista som ger en förklaring till bild ovan bränsletillförseln.

post-10009230-1394236015,4468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen elstart??? på annan del av motorn, bildens övre vänstra hörn ser jasg tydligt en startmotor! Varför använder du inte den?

Du har väl manual till motorn där det står att läsa hur man luftar motorn?

Jag förmodar att tanken sitter högre än motorn, då är det ju bara att öppna kranen o låta bränslet rinna ner till filtret själv, och där finns väl en luftskruv att öppna, sen lossar du lite på röret som sitter på insprutningsventilen och drar runt motorn tills det kommer ut bränsle ur röret, då skruvar du fast och startar.

Lycka till.

 



Senast ändrad av HenrikGbg | 14 juli 2009 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dokumentet jag har hämtat skisserna från beskriver flera modeller L40,L60 och L70 och det finns ingen startmotor som std till l60 utan det kan man köpa som option. Jag har pratat med Yanmar om detta och uppenbarligen kostar en start/generator lika mkt som att köpa en helt ny motor!

tyvärr så har jag ingen annan manual.

Har du ngn aning om vart på bilden luftskruven kan sitta? Du har helt rätt att tanken sitter över motorn.

/M




Senast ändrad av Cefalon | 14 juli 2009 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...