Elvan 0 Postad 14 Juli , 2009 Efter lite pyssel med båten visar nu voltmetern (Volvo penta) fullt utslag, typ 16 volt. Vid kontroll med annan voltmeter som visar 12,5 volt på samma mätställe antar jag att Voltmetern är trasig. Någon annan som råkat ut för liknande? /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juli , 2009 Kvalliten på billiga voltmetrar kan ifrågasättas. Under min tid som arbetsledare på ett elverk köpte jag in ett antal digitala voltmetrar som kostade ca 1000 kr st. En av gubbarna kom in med sin och ifrågasatte om den visade rätt. Kollade upp samtliga ingen visade lika och ingen visade rätt. Det var bara vårt gamla analoga visarinstrument och min Fluke 87 (som kostade ca 4 500 kr moms, i mitten på 1990-talet) som visade helt rätt vid kontroll i kallibrerad provbänk. Billiga voltmetrar är egentligen skit och duger egentligen bara att kostatera om det finns spänning eller inte. Att mäta med dem duger de ofta inte till. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elvan 0 Postad 14 Juli , 2009 Detta är i och för sig en analog mätare. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juli , 2009 Mäter man på så låga spänningar som 12-voltssystem är ju en felvisning på 10% katastrofalt för mätresultatet. Dvs en avikelse /- 1,2 volt Ett fulladdat batteri som mäts i viloläge håller 12,72 volt Ett urladdat batteri i viloläge har 11,82 volt (eller lägre) Det skilljer således bara 0,9 volt mellan fulladdat och helt urladdat. Det gäller att ha bra och rättvisande instrument. Ett analogt instrument av den typen jag misstänker att du har, duger nog egentligen bara att konstatera om det finns spänning eller inte med. Nu är det ju lätt för mig att va styv i korken som har och har tillgång till bra och kallibrerade instrument. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 14 Juli , 2009 Min voltmeter visade konstigt höga värden. Tänkte att den var sönder, köpte en ny billig. När jag läste instruktionerna till den framgick att felaktiga/höga värden kan fås när batterierna i voltmetern börjar bli dåliga (och i mina visas då en liten indikator). Antar alltså att jag nu har två fungerade voltmetrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juli , 2009 byt batteri och kolla dem mot varandra. visar de lika ell nära lika, finns det en möjlighet att de inte visar helt fel. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 16 Juli , 2009 Om man ska ge ett svar på din fråga och inte diskutera kvaliteten på div voltmetrar, så är svaret att det sannolikt är fel på din voltmeter. Om den ger fullt utslag så är det inte tal om felvisning utan du får nog byta ut ditt instrument. Du kan ju ta loss instrumentet och koppla in det direkt på ett annat batteri(koppla rätt!) för att säkerställa att det ger samma utslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser