banjo78 0 Postad 14 Juli , 2009 Vi funderar på att byta båt på sikt. Jag vill ha lite tips/erfarenheter på olika båtar. Så här ser önskelistan/förutsättningarna ut. Båten kommer ligga mestadels i dalälven, men under semestern så kommer vi lägga båten i mälaren för skärgårdssemester. Vi är 2 vuxna och 3 barn 1, 9 och 12 år, troligtvis så kommer vi inte semestra med alla barn samtidigt men sovmöjligheter för alla ska finnas. Båtens prestanda: top helst över 30 knop march runt 20. Önskemål: vattenlekar tex kunna dra ungarna på ring, den ska helst gå att trollingfiska ifrån med plats för djupriggar och lite spöhållare. Båten bör vara 6-7 meter och trailerbar. Jag har tittat lite på uttern 630/6300 6200cc och flipper 620/700. Jag inser att det är en nästan omöjlig ekvation med alla önskemål. Jag har själv fastnat lite för flipper 620, men jag har aldrig varit in i någon av båtarna. Budget max 170 000, men gärna runt 140 000. Kom gärna med lite tips/erfarenheter och ideer på andra fabrikat. //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 14 Juli , 2009 Flipper 620 är en kanon båt tycker jag, planar lätt, trailerbar, men med 3 barn så tycker jag den är för liten, om ni inte bäddar ner barnen i ruffen och bäddar för vuxna i sittbrunnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 Juli , 2009 Hej! Med risk för att verka alltför insyltad på jänkebåtar så rekommenderar jag dig att titta på Bayliners 26-fotare och uppåt. Har själv en 2655 från -89 som man lätt sover 5 vuxna i. Rymlig midcabin i aktern, bäddbar dinette i mitten och en v-flake i fören. Till detta rejält kök, kyl, stuvutrymmen. Bra soffa babord om förarplatsen där man kan äta middagar. Ståhöjd under hela kapellet vilket är skönt i busväder. Denna båttyp är rymligare än många 30 fotare. Oftast bestyckade med 5,7 liters V8or. Tilltagna båtar med många praktiska detaljer. Kika efter objekt med genomgången drivlina, täthetsfaktor samt el och du har en båt gjord för övernattningar och som kan hantera tuff sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser