Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
christoferrosengren

Bottenvinkel Yamarin 62 ?

Rekommendera Poster

Yamarin ritade om skrovet på 6230 och 6210 från 19 till 20,5 grader ganska snart efter att den introducerades. Vet någon från vilket serienummer detta skedde eller var det så att Yamarin aldrig hann släppa någon båt med 19 grader?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Et halvt år etter lanseringen valgte den finske produsenten Kesko å endre bunnen fra 19 til 20,5 grader – med et merkbart bedre resultat.

Yamarin 6230 er den første walkaround-båten fra den finske produsenten Kesko og ble vist for pressen i Finland tidlig i fjor sommer. Gode sjøegenskaper har vært et av Yamarins varemerker, foruten bra finish. 6230 føyer seg inn i denne tradisjonen, særlig etter at produsenten modifiserte bunnen fra 19 til 20,5 grader. Vinkelen på 19 grader fungerte ifølge den norske importøren bra opp til 150 hk motoreffekt, men utstyrt med de største motoralternativene opp til 200 hk ble den både våt og hard. Resultatet av den endrete bunnkonstruksjonen er et merkbart mykere og mer sjødyktig skrog.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/2d43278a37386d7fc1256b9e00521214?OpenDocument

Det är samma test som publicerades i Båtnytt nr 4/april  2002. Där står bl a att 6230 presenterades sommaren 2000 och utvecklades under 2001 för att klara motorstyrkor upp till 200 hk (bl a  ökades bottenvinkeln til 21 grader). Tydligen var 19 graders bottenvinkel OK om man hade 150 hk. Testades första gången i svensk press i Vi Båtägare nr 10/oktober 2001 och jag tror de hade en Yamaha 150 HPDI på båten i det testet men i faktarutan står det maxmotor 200 hk så den borde ha varit modifierad vid tiden för testet.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Tack för inlägget. Jag fick precis testet levererat på mail och det står mycket riktigt att det ändrades under 2001. Jag undrar om alla 2001:or har 21 graders botten. Jag skall köpa en 6230 och då vill jag såklart ha 21 graders skrov. Tänkte därför att man skulle kunna kolla upp det mot båtens serienummer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är det så enkelt att båtarna med 19 graders botten har max rek. motor 150 hk på skylten medan båtarna med 21 grader bottenvinkel har max rek. 200hk..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...