Stefanius 1 Postad 13 Juli , 2009 Hej ! Är precis i båtbytartagen ,... I min blivande båt sitter en aqad40B , 1200 timmar.... ser ren å fräsch ut i motorutrymmet. Vad är skillnaden i Aqad40 eller aqad40B....och vad är mycket resp lite i timmar ?? Ja ja, jag är ingen större idiot...men generellt...vid hygglig service, vad är mycket resp lite timmar på en sån motor ? Vad ska jag se upp med ? /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 19 Juli , 2009 Tja.. 1200 timmar är inte farligt mycke på den motorn. Finns nog lika många timmar kvar om den sköts enligt serviceboken. Frågan är väl hur mycket du kan lita på den siffran. Har sett att de flesta motorer som annonsera ut sägs ha gått 11-1200 timmar. Vet inte varför det är så. Men om vi antar att motorn är 30 år gammal betyder det att den har körts 40 timmar per år vilket kan stämma för de som inte tillbringar helger och semestern i båten. Kolla att motorn varvar enligt intruktionsbok. Den bör komma hyfsat nära angivet toppvarv om det inte är några direkta fel på den. Sen ska det väl inte ryka massa när den väl är igång. Lite vit rök vid starten kan det vara. Att motorummet är rent och frächt ser jag som ett gott tecken så länge det inte är nyligen rengjort. Vet inte riktigt skillnaden mellan AQAD40 och AQAD40b men b-modellen har i alla fall fler hästkrafter.Du kan läsa brochyrer här . Har en aqad40 själv och det du ska se upp med är oljebytet. 11 liter kommer ut! Gud vad jag drällde, hade inte kärl så det räckte utan fick hälla över i flera. Senast ändrad av andtom | 20 juli 2009 | 01:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej, jag har också en aqad40. När jag köpte den för några år sen hann jag köra en halv säsong innan turbon la av. Så, jag rekommenderar att du tar en koll innanför luftfiltret. Är det en massa olja där och om man inte kan dra runt turbon för hand ska man nog fundera lite på det. Det kostar c.a 10000 och en massa jobb. Men jag måste säga att efter byte av turbon och lite annat småplock med motorn går den som en klocka. Denna motor är en 82:a. Jag tror b-modellen kom runt -85. Lycka till med båtköpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 21 Juli , 2009 tackar för tipsen.. Har köpt båten nu, en Coronet 24 family , och kan väl tycka att motorn tickar på bra. Den ryker inte mycket alls, det är rent och fräscht i motorrummet och vid marschfart 3000 rpm går vi i 24 knop. Helt klart godkänt. Jag har för mig att en del påstått att en sådan motor kan klara 6000-8000 timmar innan renovering, ja förutsatt efterhåll.....kan det stämma ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 21 Juli , 2009 Om du laddar ner verkstadshandboken och manual till din motor här: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm Så kan du själv läsa vad som ska göras vid olika intervaller. Om vi tar Kustbevakningen som ett exempel så byter de sina motorer efter 5000 timmar. Då är inte motorn slut, men de anser att den har gjort sitt för deras verksamhet och det är mer lönsamt att köpa ny. Sköter du din motor och servar den, så kommer den att gå så länge som du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 3 Maj , 2017 Hej vad händer med turbon som gör att det kommer olja i luftfiltret?? Vore kul att veta hur det hänger ihop. Vad händer med själva turbon annars? Är det lagren som storknar? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser