Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gocraft

Luftkonditionering, solceller och värmeisolering i varma klimat

Rekommendera Poster

Ungefär hur mycket solcellspanel behöver man för att hålla en mindre del av en segelbåt någorlunda sval och skön när man befinner sig i ett tropiskt klimat där temperaturen mitt på dagen är trettiofem grader?

Kommer en väl värmeisolerad båt bli ännu varmare i solen eller skyddar värmeisoleringen istället mot solhettan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

480 watt blir en helvetes massa solpanel! Men nog borde det finnas luftkonditioneringsapparater som kan arbeta på mycket lägre effekt. Det är ju alls inte nödvändigt att man kan kyla ner ett rum på en halvtimme, utan apparaten kan vid behov få stå och jobba halva dagen. Och jag behöver som sagt inte få hela båten nerkyld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge ingen har svarat på varför ett luftkonditioneringssystem måste jobba på så hög effekt som 480 watt så förmodar jag att problemet bara är att företag i branschen inte insett att det finns en massa människor som vill använda solenergi snarare än diesel för att kyla mindre utrymmen. Och att det kommer bli allt nödvändigare med sådana lösningar i framtiden.

När det är solvärmen som är problemet så är det ju otroligt bra om man kan använda samma sol för att skapa kyla! Och när solen inte längre skiner så behöver man knappt någon luftkonditionering, om aggregatet har stått på från morgonen. Det är en perfekt matchning mellan energitillgång och energibehov!

Så här finns stora inkomstmöjligheter för dugliga entreprenörer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tror inte att det forskas rätt friskt om hur man skapar kyla på ett effektivt sätt.

Om du har 5 grader ute, så krävs det ett antal kilowatt för att få 20 grader varmt i båten, d v s 15 grader ökning. Har du 35 grader ute och vill ha 20 grader inne, så åtgår det teoretiskt (vi struntar i förluster och annat) lika mycket energi för att kyla som för att värma. Räcker det svaret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe...det kan du feteglömma att du kan hitta en solpanelslösning för en ac.

Alla som kör ac på sina båtar kör med separat generator...och det ska ju sägas att det är väldigt få som har ac (bland långseglare)...i USA är det vanligt MEN det beror främst på att dem använder det när dem ligger inne i marina.

Mvh

Andreas

www.7hav.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, glöm det...

Det går åt lika hög effekt för att kyla ett rum med ett 12-volts aggregat som det gör att kyla ett rum med ett 220 volts aggregat. Skilnaden blir på 480 watt att det går 40 ampere med 12-voltsaggregatet, men bara ca 2.2 ampere med 220-voltarn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kan tänka mig ett par sätt att få ned temperaturen någon eller ett par grader. Men det blir varken billigt, smidigt eller särskilt effektivt. Bara att acceptera att det går åt en jäkla massa effekt för att kyla ned. Tänkdig vad värme effekten är som måste motverkas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isolering skyddar mot temperaturförändring - oavsett om det är värme eller kyla man vill hålla ute så gör det lika mycket nytta.

Om vattnet är betydligt kallare än båten invändigt går det pumpa sjövatten genom ett värmepaket eller motsvarande, och ha någon fläkt för att cirkulera luften. Ett par ampere till pump & fläkt skulle jag gissa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antag rent teoretiskt att du skulle ha ett perfekt värmeisolerat utrymme. Då skulle varje temperatursänkning eller temperaturhöjning du åstadkommer i utrymmet bli permanent. Då krävs det alltså ingen effekt alls för att behålla den aktuella temperaturen!

Självfallet existerar det inga perfekt värmeisolerade utrymmen. Dessutom kommer du om du vill sitta eller ligga i utrymmet behöva motverka effekten av din kroppsvärme och av eventuella apparater du vill ha igång (exempelvis en bärbar dator). Och så torde det komma in en del energi i form av ljusenergi genom varje ljusglugg i utrymmet.

Men i ett perfekt värmeisolerat utrymme vore det i princip bara din egen kroppsvärme du behövde motverka om du ville ta en siesta mitt på dagen och vare sig behövde ljus eller strömkrävande apparater. Mycket av kroppsvärmen torde avgå genom utandningen, som man i princip skulle kunna leda direkt ut från det lilla utrymmet om man andades i ett snorkelliknande rör.

Exemplet blir förstås lite extremt, men jag vill bara illustrera att om du kylde detta utrymme med 480 watt så skulle du djupfrysa dig själv! Det skulle du göra även om du hade ljus, en påsatt bärbar dator och avstod från att andas i en ”snorkel”, för en energisparlampa, en liten bärbar dator och en människa kommer inte upp till mer än 100-150 watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första så är det inte via munnen som all värme leds ut från kroppen, utan genom hela kroppen.

Sen om du även hade en perfekt isolerad miljö så ska du någon gång skapa den temperatur och luftfuktighet som du vill ha. Vad händer varje gång som du ska in och ut i detta utrymme. Det kommer in värme! Okej, kanske lite, men sakta med säkert kommer du att höja temperaturen. Med varm luft så kommer det även in fukt, som behöver torkas ut. Så det är inte bara kyla du behöver, luften måste även torkas. Annars så kommer du att bada i ditt utrymme också. Jag skulle inte vilja förvara min kropp i ett utrymme som inte byter luft. Sncka om illaluktade skithåla.

Och de 480 Watt som den AC krävde var maxeffekt. Självklart så kan man köra den på lägre effekt. Men som svar på din fråga. Ja, det är fullt möjligt att kyla ett litet utrymme på en båt via solpaneler. Bara du har tillräckligt många. Personligen så skulle jag satsa på en bränslecell eller en effektiv hjälpmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Inntresant diskusion! kul! Har selgat en del i tropiska vatten, Gör så här:

Bygg strutar till alla däcksluckor och spänn upp dom så att strutens öppning ligger mot vinden, eftersom man oftast ligger på redden är dett enkelt, i båtens långskeppsriktning. Strutarna görs läpligen i kanvastyg med en bom upptill som kan fästas i ett fall eller liknande. Nu kommer vinden (det blåser nästan alltid) att samlas upp innan däcksluckan och massor av sval luft strömmar igenom hela båten (se till att ha öppet längs akter också)

Förslaget med att vattnet skulle användas fungerar inte, i tropiska delen av världen är temeperaturen ungefär samma året runt, vattnet blir således inte mycket svalare, tex i västindien är luften omkring 30 och vattnet omkring 29 grader.

Att ha en Ac i Tropsiak vatten känns lite som att riva tusenlappar i duschen, varför vill du kyla, själv åker jag ditt för att jag älskar värmen, om det är kyla du är ute efter kan jag rekomendera svensk sommar - som nu 16 grader och moln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har en hel del mer att säga i den här frågan, men jag tror att jag spar det ett tag. Just nu vill jag bara svara på frågan varför jag vill försäkra mig om svalka. Det är för att jag brukar gilla att ägna mig åt intellektuella aktiviteter och att detta känns ganska hopplöst så snart det är över tjugosju grader. Effektiviteten sjunker en del redan vid tjugofem grader. Jag vill inte bli en såsare som bara duger till att bada, dricka öl och rulla runt med kvinnor. Och så vill jag kunna ligga i en marina, där din lösning dessvärre inte fungerar.

Jag kan väl också säga varför jag inte vill säga mer just nu. Jag kläckte så sent som i morse en del intressanta idéer som möjligen skulle kunna vara patenterbara och då vore det lite synd om jag bubblade för mycket här. Risken är betydande att idéerna inte har tillräcklig ”teknisk höjd” för att kunna ge ett patent eller att de redan är patentsökta (och patenterade), men innan jag är säker på detta så vill jag ligga lite lågt.

Man kan förstås också tjäna pengar på att sälja en produkt som man inte lyckats patentera, men det är jag mindre intresserad av. Jag ägnar mig hellre åt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Vill bara tillägga att om man ska beräkna fram hur mkt solpaneler som behövs får man även beräkna in hur många timmar per dag man tänkt använda luftkonditioneringen. Är det bara för ett par timmar kan det väl gå...även om det kräver en del extra paneler. Får ju inte glömma bort att en solpanel inte laddar 100% särskilt ofta. I tropikerna laddar solpanelen bra mellan 10-15 på dagen. Sen kan ju panelerna komma i skugga beroende på hur de placeras (och då laddar de i princip inget). Sen kan det vara molniga dagar (och då kanske det inte heller behöver kylas lika mkt inne i båten. På mina paneler jag hade i söderhavet hade jag nog aldrig 100% ut från panelen. Det var mer vanligt att den laddade 80% en fin dag när solen stod som höst. En generator är helt klart det enklaste och mest smidiga för att lösa problemet.

Mvh

Andreas

www.7hav.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser hellre fram emot dagen när man kan rulla ut fem eller tio kvadratmeter solcellspanel bakom båten!

Senast ändrad av Gocraft | 15 juli 2009 | 20:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...