RudeBella 0 Postad 13 Juli , 2009 Hejsan allihopa. Behöver synpunkter inför ev motorköp. Har tydligen köpt motor som inte vill vara med längre. Har en Bella 601 som hittils gått men Evinrude v4 115hk. Motorn/drevet trött o står på verkstad för kostnadsförslag då jag inte vill/kan /tänker meka själv. Tankarna börjar flyga iväg till att skaffa ny snurra som kan funka många år framöver. Tycker om snabba starter och vattensport samt lite vanlig glidarkörning. Hoppas på synpunkter om Mercury optimax av er som har en sådan, inte ni som läst/hört. Funderar på 115 hk, då ska båten göra 30-35 knop tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 13 Juli , 2009 jag är inne på min andra optimax motor.Första var en 90 hk 2007 och nu har jag en 115 hk 2008. Jag har bara haft gammla tvåtaktare tidigare och att jämföra de och optimax går inte. Optimaxen är helt annorlunda än en gammal sedvanlig tvåtaktare. 1.bara att vrida på nyckeln motorn startar direkt inget chokande eller ställande med handgas. 2.Så gott som ingen rök eller lukt.visst så luktar det men inte så man blir störd och dessutom så luktar det inte som tvåtaktare brukar lukta. 3.på tomgång så går den tyst inte lika tyst som de flesta fyrtaktarna,men väl i planing så uppfattar jag optimaxen som minst lika tyst som fyrtaktarna. 4.Bränsle ekonomin är god.Det visar även tester.En uträkning som jag själv gjort är att under 30 timmars drifttid(timräknare)så brände jag ca 90 l soppa alltså ca 3l i timmen.vilket jag tycker är hyfsat.Det var helt blandat körning allt från trolling till vattenskidor. 5.sevicekostanden låg på första servicen på 2500kr. 6.oljeförbrukning: 4 liter dfi olja räckte för mig 1.5 sommrar.ca 50 timmar.oljekostnad 100kr litern 7.Farten på min bella 621 uppgår den till på loggen ca 37 knop med två vuxna samt två barn. gps fart visar 35 knop. jag är helt nöjd men och andra sidan så är väl de flesta nya motorer idag kanonbra.Låg tex bredvid en yamaha 115 som stod med motorn på tomgång.Det som skvallrade att motorn var på var att jag såg skvallerstrålen annars skulle jag trott den var avslagen. för övrigt så kommer ju de flesta båtar idag som paket med en speciell motorsort.jag menar allt är ju reden förinstallerat för vissa märken tex yamarim =yamaha, mv marin=suzuki,bella=mercury osv. Senast ändrad av bodpat | 13 juli 2009 | 22:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RudeBella 0 Postad 13 Juli , 2009 Tackar för infon. Kul att höra du är nöjd. Kanske kan vara en vettig lösning. Läst i gammalt test att Bella 600ht gör 35 knop med suzuki 115 2takt. Ska man på större snurror blir de för tunga. Gillar dessutom utseendet på Optimaxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 14 Juli , 2009 Har en 115 hk själv å som sagt kommer man från 2-takt så är man mycket glad över att motorn bara startar varje gång. Inga problem hittills för mig. Tyst men inte som en 4-taktare på tomgång men i marschfart så är det lika. Se till å få med Smartcraft instrument så du kan styra å övervaka alla data från motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 20 Oktober , 2009 En fråga till Bodpat: Jag har en Bella 621 DC med Optimax 115 på. Med standard Black Max propeler 13 1/4 X 19 så får jag bara upp den i 33 knop (GPS) med två personer ombord. Motorn sitter i lägsta läget, ingen hiss. Har du stålpropeller och/eller hissad motor ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 20 Oktober , 2009 Jag antar att du räknat fel beträffande förbrukningen om du inte kört på tomgång hela tiden. om vi leker med tanken att du kört i 30 timmar och vi säger att du haft en snittfart på 25knop så har du åkt 750sjömil tar man 90L genom 750sjömil så får du en förbrukning på 0,12L/distans. drar den det så vil jag ha en sån motor. Jag hade lätt gissat att den drar i allafall minst ca 0,8-1L/sjömil. Du kanske har stått med tändningen på så timmräknarn har gått utan att motorn varit igång eller så menar du att du gjort av med 900L och att den skulle dra 30L/timmen. det värkar mer rimmligt. Mvh/Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 21 Oktober , 2009 Den starkaste 115hk på marknaden nu är nog Evinrude E-TEC 115 HO(High Output) Dom gamla V4orna var faktiskt ännu starkare(V4 med större cylindervolym) Glöm 4-taktare, iaf 115hk.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Oktober , 2009 Dom gammla var starka? svar ja men dom höll inte, en ricktig skitmotor enl mig och många andra. Beträffand fyrtaktare så har dom blivit mycket bättre och går i princip lika bra som 2 takt idag. Toppfartsmässigt kan en fyrtaktare till och med gå bättre en en 2taktare specielt p en tyngre båt. 2taktarna vinner fortfarande i accelleration men det är inte stor skilnad längre /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 21 Oktober , 2009 Det är en rejäl skillnad i vridmoment på 2 taktare vs fyrtaktare, det uppges inte ofta av utombordar tillverkare, men dom sifror som finns är klart till 2 takts fördel.. Servicekostnader och besväret högre vikt för fyrtaktare gör att valet är ganska enkelt, ingen fyrtakt för mig inte.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 25 Oktober , 2009 Jag har en Optimax 115 2008 och är väldigt nöjd så långt med den. Den går tyst och fint och ingen rökbildning. Reagerar direkt på gasen och med fint bottendrag. På min Bella 621 DC gör den ca. 34 knop på topp och då drar den ca. 1,15 l per distans. I marchfart 28-30 knop drar den ca. 0,8 liter per distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser