Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Skalgubben

Suzuki DT85 startar ej efter 2 år.

Rekommendera Poster

Har en Suzuki DT85 årsmodell 1984 som stått i kallförråd i 2 år och vägrar starta. Den gick oklanderligt tills den stannades för två år sedan. Har bytt bensin i tank, filter, pump och förgasare. Har även rengjort dessa och kollat att nålventilerna inte har fastnat. Elsystemet är kollat på så sätt att gnistorna kollats på varje cylinder. Det är starka gnistor. Motorn är tät och suger bra. Bensin kommer till förgasare och cylindrar. Choken fungerar. Men. Motorn slår inte ett slag. Den slår inte ett slag ens med startgas trots att jag sprutat så jag nästan blivit på lyset av all gas. En svåger som repat båtmotorer som yrke för sådär 30 år sedan har hjälpt mig och han är som ett frågetecken inför motorns ovilja. Bor 30 mil från bottenvikskusten och dess båtmotorsäljare-reparatörer.

Har någon en idé om orsaken? Kan bensinen, 30 l, användas till någonting efter 2 år? Känns som det var bättre förr när bensinen lagrades i årtionden i bergrum och stridsvagnarna pilade som bara tusan på den drickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om allt stämmer som du säger? Ge den jävulen några små snapsar i tändstifshålen,så ska du få se på faan Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med tändstift är lite knepigt. De kan nämligen vara defekta även om man får bra gnista ute i friska luften. Samma stift fastkskruvat i cylindern kan dock ge noll gnista när det utsätts för kompression. Så en grej att testa är kanske med just andra stift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. Har bytt till nya stift vilket inte gjort motorn villigare. Slår den inte ett enda slag på en massa startgas i båda hålen verkar det ju som den tappar gnistan när stiften skruvats i. Motorn är av typen separat oljetillförsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När stiften sitter i och du försöker starta, hur ser stiften ut efter ett tag, blir de blöta? Ett hugskott här, om de förblir torra är om det sitter nån typ av insugsmembran eller dylikt under förgasaren i insuget som torkat fast efter 2 år? Bara fritt fall tänkande fråm min sida, har inte en aning hur Suzukis motorer är konstruerade.

Har du testat föregående tips, att hälla ett par supar bensin direkt genom tändstiftshålen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften blir blöta men blötan känns en aning fet. Men oljeinblandning ska kanske märkas. Motorn borde  slå slag på startgastillförsel eftersom det finns gnista vid koll med tändstiften utskruvade. Är en sup bensin i varje cylinder effektivare??? Det här slutar nog med att jag får dra hela ekipaget 30 mil till Umeåområdet till någon specialist som kan testa bl a det elektriska. Borde vara något skumt med det elektriska trots gnistorna. Motorjäkeln väger långt över 100 kg så det är inte bara att skruva loss den och packa in i skuffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i att motorn borde reagera på startgasen och eftersom det verkar komma fram bränsle tror jag din diagnos att något är knas i tändsystemet är riktig.

Tanken med ett par supar direkt i tändstifthålen var att om bränsle av någon anledning inte kommer fram genom insuget så skulle suparna få motorn att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det har nugått en tid ! jag undrar om du fått någonrätsida på motorn???

Jag har också samma fel tacksam för ett litet svar???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prispressarna bytte in den för ett OK pris i befintligt skick i våras. Kunde ej motstå att köpa en Suzuki 90 hk årsmodell 2010. Den går som en dröm. Vet ej hur det gått för dem att skaka liv i 85-hästarn. Hypotesen var att det kunde vara fel på någon elmojäng, relä eller något sådant till inte allt för högt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...