Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
xciso

Platt eller V botten., Vilket går fortast?

Rekommendera Poster

Tja.
Som jag har förstått detta så är V format skrov klart bättre i grov sjö, men vilket går fortast i lungt vatten?
Tex: flugan VS fugitive.

Givetvis med samma motor etc etc..
Jag har fått för mig att en båt med helt platt botten går fortare, men har jag fel?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På plattvatten går platt botten fortast  men vid minsta krusning bör du ha njurbälteFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi förutsätter att allat annat är lika, vikt motor mm, så är det den våta ytan som avgör. Ett V-skrov går lite tyngre tills du får upp det ur vattnet erter det så får du mindre våt yta på den än på en platt botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där förstår jag inte - hur kan du få mindre våt yta på en V-bottnad båt i plan än en plattbottnad menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En V-bottnad stiger väl högre upp ur vattnet?? = mindre våtyta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det som man bl a utnytjar på bärplansbåtar eller för den sakens skull på en katamaran. Det man vill komma åt är så lite kontakt med vatten som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det gör den. den går tyngre i början men sen lyfter den sig ur vattnet med hjälp av steglisterna som måste finnas på en kraftig v botten. då blir våtytan mindre en på en flatbottnad båt. när jag kör järnet med min båt är det inte mycket båt alls i vattnet och det går lätt. Innan steglisterna fanns var nästan alla båtar som skulle gå fort mer eller mindre flatbottnade. dessa är mycket lättdrivna men blåser det det minsta så slår det hårt i botten. Snabba båtar då var inte vad snabba båtar är i dag. Med farterna vi har idag på båtarna så krävs det en v botten med steglister för att det skall gå att hänga på stora motorer och åka fort i lite sjö.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog aldrig sett en snabb v-bottnad båt lyfta ur riktigt ordentligt. Kolla in den här Fjordlingen så kanske du förstår.

Försök göra det med en flatbottnad båt. Som jag skrev i första svaret så finns det en brytpunkt innan ett V-bottnat skrov går lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg video.. Skulle dock valt en båt modell man kan se ut från, HT båtar har ju världens sämsta sikt frammåt.. Inte lyckat när man kör 80 knop :-))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fräna med den är att det faktiskt funkar att åka så fort med ett så gammalt skrov disignat för en medelmåttig familjebåt. Det funkar nästan bara med skrov där farten är tanken från början. Den som sett den live vet att det är långt ifrån okomplicerat att föra fram den baljan i den farten. Kräver sin styrman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...