austli 0 Postad 12 Juli , 2009 Jag har nu helt gått och drömt ner mig i seglingslivet. Har haft perioder förr då jag suttit och drömt om detta men nu känner jag att det tills nästa år är dags med egen båt. Planen är att införskaffa båt under hösten/vintern om jag då springer på något för att vad det verkar vara möjligt att få bättre pris då. Jag ser det även som en bra start att kunna gå igenom båten på land och kunna fixa saker som borde fixas innan det är dags att börja segla. Jag är just nu helt insnöad på en Maxi 68 eller 77. Varför vet jag inte riktigt men jag gillar deras utseende och att de är ganska rymliga inuti. En fördel med dem är att de har ett ganska plant däck och jag har en hund (schäfer) som ska med och tror nog att det borde vara en fördel för hunden. Kraven jag har är väl egentligen att däcket ska vara ganska plant för hundens skull så han kan ligga där om han känner för det samt att det känns lättare att jobba på däcket då. Insidan på båten är ganska oväsentlig då jag ändå planerar att göra om lite för att få det passa mig bättre. Är 2 meter lång så pentryt bör ju vara vid luckan för att jag ska kunna jobba någorlunda vid det. Men viss modifikation för att det ska fungera bra räknar jag med. Saker som toalett, kylskåp och annan bekvämlighetsutrustning är ett plus men sånt som jag vill ha kan jag säkerligen fixa in i efterhand. Budget är väl upp till 60,000 kr och kan väl höjas lite om det skulle vara något extra fint exemplar. Det jag kommer att prioritera är att få fräscha segel, en fräsch motor och en båt som lämpar sig för segling och det är just där jag vill ha lite hjälp. Vilken båt tycker ni att jag ska satsa på? Jag kommer för övrigt att hålla till i vättern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Juli , 2009 Tycker du kan sattsa på en 77:a. Men 60 000 får du nog inte mycket för om du vill ha en inombordare, kyl och toalett. Jag tänkte sälja min men behåller den nu något år till. Ska minst ha 125 000 för den när jag väl säljer den. Men den är i absolut topp skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 18 Juli , 2009 Hej! Tänk på att det plana däcket blir till en veritabel vägg när båten lutar under segel. Ju fler konturer desto bättre. Schäferklor ger dåligt grepp på gelcoat. Hälsar Zorro,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 18 Juli , 2009 Sålde vår Maxi 77:a i våras. Köpte den för 52kkr och sålde för 55kkr. Jag tycker att det är en mycket prisvärd båt. Däremot hade jag nog inte prioriterat inombordare om jag skulle ha ett billigt båtliv. Om inombordaren (som ju bekant har x-antal år på nacken) skulle skära helt eller få något annat problem kan det bli mycket dyrt. En utombordare är betydligt billigare och vrider man den kan båten svänga runt sin egen axel. Den backar väl något sämre med utombordare men å andra sidan är ju inte segelbåtar gjorda för att gå i den riktningen alls... Vår utombordare som var 6 år gammal gick som en klocka och startade varje gång utan bråk! Vår båt hade sjötoalett och det skulle jag leta efter om jag var som du. Kylskåp hade vi inte och det saknade jag mest. Det går säkert att ordna med solpaneler och en rejäl batteribank. Jag har seglat 68:an också och den fungerar fint så länge man inte är fler än två ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 18 Juli , 2009 Kom på en sak. Vi har hund och en sak som hände var att han fastnade med en trampdyna i det där träribskonstruktionen som ofta ligger i botten på sittbrunnen. Om du har ett sådant i båten lägg in en extra pinne i varje springa eller hitta en annan konstruktion så du inte upplever samma sak. Vi hade aldrig vår hund på däcket annat än då vi låg i hamn. Men han kunde lätt hoppa upp och ner ur sittbrunnen och upp på däcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 18 Juli , 2009 Inombordare eller utombordare är nog en fråga om smak. En utombordare är enklare att stjäla och den fungerar inte lika bra i grov sjö som en inombordare gör. En inombordare som har genomgått regelbunden service kan gå i många år. Skulle aldrig välja en segelbåt med endast en utombordare. Men skulle kunna tänka mig att ha en som reserv eller till jollen. Vad gäller att gira med en inombordare så kan man så gott som snurra runt på plats. 1. friläge. rodret midskeps.båten ska nästan stanna. 2. räjäl puff fram. Babord dikt. 3. Back. Babord dikt. Fram läggs åter i innan båten börjat röra sig bakåt. 4. Fram. Roderet midskeps. Senast ändrad av Crona | 18 juli 2009 | 12:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 18 Juli , 2009 Faktum är att en långriggad utombordare klarar sjö bättre än de flesta tror. Men är det mycket sjö så går man ändå bekvämast med segel. Smaksak är det säkert, men själv tycker jag det var smidigt med utombordare till den båtstorleken. Det ger ju lite extra stuvutrymme också och båten blir kanske något snabbare. En 8 hästars är knappast stöldbegärlig eftersom vi fick ha kvar vår även när vi låg i Björlanda Kile där man knappt får ha något ifred. Som tur är bor vi nu i en hamn där begreppet stölder verkar vara i princip okänt. Skönt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juli , 2009 Om jag fick välja mellan inombordare och utombordare skulle jag tveklöst välja innombordare. Att jag och motorer inte kommer överens är en annan sak. Handhavandet av båten är betydligt enklare med en inombordare - totalt sett. Jag seglade en sommar med en Albin Express med utombordare. Det var ett elände. Men man är väl bortskämd. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 18 Juli , 2009 Kanske är det en vanesak? Men jag gillade den grejjen att man kunde komma runt i princip utan någon fart framåt. För att åstadkomma samma sak på den båt vi har nu, lika enkelt utan en massa fram och back manövrar, så får man montera bogpropeller. Motorn var både lätt att starta och lyfta upp och ned, för jag klarade allt själv och jag är ganska så spenslig trots mitt bondepåbrå. Bakåt kommer man betydligt lättare med inombordare. Jag är ju lite bakåtsträvare vill inte ha ratt t ex... Finns 68:an med inombordare öht? Torde ta väl mycket plats i den båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser