Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Valodian

Tappar kylvatten, färskvattenkylning

Rekommendera Poster

Fått lite nya bekymmer med min AQ145:a, nu trycks kylvattnet ut ur expansionskärlet. Lite i taget men till slut så pass att motorn blir för varm. Trycklocket är lite till åren, packningen är riktigt dålig, kan det bara vara en så enkel grej? Eller någon med ytterligare teorier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag inte så där jättestora erfarenheter av inombordare i båt men problemet du beskriver är väldigt snarlikt det som kan uppstå på bilmotorer, industrimotorer och entrepenadmaskiner och sådana har jag rotat med lite nu och då.

Min erfarenhet av dylika problem är att de kan uppstå av två orsaker. Antingen har du en vattenpump som inte ger tillräckligt eller så läcker det in kompression i systemet från en spricka eller defekt topplockspackning. Har vattenpumpen för dålig kapacitet så cirkulerar kylvattnet för långsamt och det innebär att det på utsatta ställen i blocket kan uppnå sådan hög temperatur att vattnet förångas. Vatten som förångas expanderar och du får för stor volym kylarvätska i systemet. Det uppstår också ett övertryck och det är kombinationen övertryck expanderade volym som gör att kylarvattnet långsamt men obevekligt pressas ut ur expansionskärlets lock. Samma fenomen upptsår om kompression pressas ut i systemet, det uppstår en gasbubbla som trycker ut vätskan.

Det är ganska enkelt att kolla om det förhåller sig så, normalt skall kylslangarna när motorn har en normal driftstemperatur gå att trycka ihop med handen, det skall då skvalpa i expansionskärlet. Har man dock ett för högt tryck blir slangarna hårda. Har man ångbubblor eller gasbubblor i systemet är det livsfarligt att öppna locket på expansionskärlet, när trycket släpper självluftar systemet och när bubblan söker sig till expansionskärelt trycker den vattnet framför sig, det kan mao. bli en riktig sprutfontän. Så en bra tumregel är att öppna aldrig locket om slangarna känns hårda, då är trycket för högt.



Senast ändrad av Skrot-Nisse | 13 juli 2009 | 11:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som rimliga teorier, har ju inga kylslangar att klämma på så jag kan ju inte känna om det är ett övertryck. Det är skillnad mellan det gamla trycklocket och ett nytt, så får hoppas att det kanske räcker för att vattnet ska stanna kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag vill understryka Skrot-Nisses kommentar om dåligt tryck på sjövattensidan.

Enligt Martecs tekniker beror dålig kyleffekt i 99% av fallen på att sjövattenpumpens hus och lock är slitna och då ger pumpen inte tillräckligt flöde, även sugtrycket blir sämre.

Kolla detta först:

  1. skruva av locket på sjövattenpumpen, känn utmed ytan om den är knottrig eller har spår efter impellern. Om så är fallet - byt lock alt. vänd yttersidan inåt. Ta bort ev färg innan.
  2. byt packning och impeller.
  3. starta om motorn och kolla att det är bättre flöde på kylvattnet som lämnar motorn akteröver

Lycka till!



Senast ändrad av AM2010 | 19 juli 2009 | 02:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...