Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
mcgyver

AQ115

Rekommendera Poster

Hej

Jag har haft problem med min B20 då en ventillyftare gått sönder. Jag har nu bytt kamaxel & ventillyftare. Motorn går som en klocka, men när den belastas hårt efter en tid tappar den orken och varvet går ner.  ( som att dra av gasen) Får den sedan gå på tomgång några minuter kan jag gasa upp den till 4000 varv igen.  Jag har gjort kompprov & samtliga cylindrar ligger på 10,5kg. Är det någon där ute som har någon vettig förklaring på vad detta kan vara???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara bränslebrist. Eftersom den går ett tag, med hög belastning, för att sedan tappa orken, verkar det som om flottörhuset (husen) sakta töms på bränsle. jag har varit med om samma sak. Då var det gummi från bränsleslangen som satt i nålventilen, men det kan vara annat också, till exempel en luftläcka i vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade misstanke att det kunde vara bränslebrist, men har inte kommit längre.

Får testa lite till!

Tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad du har för färg på stiften. Är de ljusa är det bränslebrist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att ventilerna är för tätt ställda. När motorn blir varm försvinner spelet i ventilerna och tappar orken när den svalnar så går den igen??

Om man har för tätt ställda ventiler så förstör man lyftare kam och stänger i värstafall...

Mvh

Draco 78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...