Kabel 0 Postad 12 Juli , 2009 Tjena är ny här på detta forum.. Även nybliven båt ägare till en Ockelbo t16i Är väldigt nöjd med båten men har ett problem! Där jag ligger med båten är det väldigt lång grunt och jag måste gå en bra bit ut innan jag kan dra ner drevet. Så till min fråga.. Kan jag köra med drevet uppfällt på tomgång för att sedan fälla ner det helt när vattnet blivit djupare så det går fritt?? Drevet är ett gammalt VP100 drev(om jag inte e helt fel ute.. Orginal på t16) med manuell ner och uppfällning) och vill hellst inte förstöra något ) Tack på förhand Mvh Richard Senast ändrad av Kabel | 12 juli 2009 | 19:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 13 Juli , 2009 Såtillvida du inte tar in vattnet för kylning av motor genom drevet så är det ju ingen fara. Hur skulle man annars hitta sina smultronställen i skärgården utan att smyga in med drevet upphissat? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 13 Juli , 2009 Hej. Har Du 100 drev finnes ju inget mellanläge om det är manuell hissning. Antingen är det uppe eller nere. Drar Du upp det kommer väl propellern i vattenytan med minimal drivning, eller. Intag av kylvatten sker via en annan väg än genom drevet så det behöver Du inte tänka på. Kan Du hitta ett bra läge för drivning utan att ta i botten så är det bara att köra. M.V.H Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 13 Juli , 2009 Nu vet jag inte vilken vinkel ditt drev får när du vinklar upp det, men är det så att du vinklar upp drevet mer än 45 grader så skulle jag inte köra. Detta för att drivknutarna inte klarar hur snäv vinkel som helst. Du riskerar du att knäcka sönder drivknutarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser