Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Joflopp

Bränslemätare visar alltid full tank

Rekommendera Poster

På vår Mellanbleka sitter en riktig glädjemätare till bränslemätare. Enligt den drar hon ingen soppa alls trots att man får fylla på 20 liter emellanåt. Mätaren visar alltå alltid fullt så fort man slår på tändningen, nålen far upp som en raket oavsett bränslenivå i tanken. Tänkte först att flottören kanske hade fastnat och skruvade loss för att kika. Flottören visar sig fungera hur bra som helst och där var det inga problem. Kan det finnas något annat som gör att givaren får för sig att sända signal om full tank till mätaren? Givaren verkar ha en ledning kabel till sig och sedan två svarta (jordkablar?) kablar som sitter med gaffelkontakt i två skruvar till givarlocket.

Hur felsöker jag bäst med instrument? Hur går jag tillväga för att hitta felet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en kabel på tankgivaren som är lös, eller dålig kontakt. Det är en potentiometer i tankgivaren/flottören som reglerar spänningen till själva mätaren. Eftersom mätaren gjör fullt utslag, på mätarsidan, dit kommer det bara 2 ledningar, mätarsidans ledningar är det inget fel på! Det är litet klurigt att dig rigtiga råd om felsökning, om du inte bevandrad i el-saker, men akta dig för att inte gjöra någon kortslutning !!! Kolla ledningarna först, sedan slå på tändningen !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkerligen något vingel med någon kabel, kolla av dessa och spruta lite elspray i kontakterna och titta om det är glapp någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Prova med en ny kabel mellan givaren och instrumentet. Om du har VDO instrument så vid borttagande av givarledning så visar instrumentet fullt utslag= full tank. Om inte detta hjälper så dra även en ny tankjord till minus på instrumentet.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Då kan jag lägga inn en tråd kanske om min bränslemätare. När tanken är full så visar mätaren tom ? Mätare och givare är VDO (äldre).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Ska knalla ner till båten senare idag och göra lite tester. Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har inte haft upp givaren i tanken bara bytt mätaren så jag tänkte att detta skall fungera men det  gjorde det inte. Bytte mätaren för den gammla var så rostig och det var ju VDO det med men den fungerade. Blev inte klok på det med givaren höger och vänster ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du joflopp inte har löst problemet än, så borde det vara världens näst enkla problem att klara av, näst efter Saturnus raketen til månen !

Du har 2 ledningar som kommer ifrån i säkrings dosan, till tankgivaren, och minus (jord) Tankgivaren har 3 anslutninga. (1) 12 volt, (2) den som går till mätaren. och (3) som är då detta minus=jord. Till mätaren går detta minus=jord från (3) och en ledning från detta (2) terminalen som är i tankgivarens potentiometer mittuttag, flottörarmen som känner av tankens innehålls höjd. Det går alltså 2 ledningar till mätaren, minus=jord och ledningen från tankgiren terminal nummer 2. Inte mer desto komplicerat. Om mätaren visar fullt utslag, då är det inte fel på mätaren. Felet kan vara, teoretiskt att flottörarmen har hängt upp sig i upperläge, eller , mer kommer jag inte på !

Skruva ut tankgivaren och kolla !

(är säker på att det finns besserweisers, ja så utvecklar man sig, om mann inte är född med allt !)

Senast ändrad av -somena- | 13 juli 2009 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hepp! Flottören var det första jag kollade. Skrattande

Var iväg en sväng och kollade kontaktytorna. Testade då att lossa givarens kabel för att se vad som hände. Som man kan ana viasde tanken fullt. Tyvärr hade jag inte multimetern med mig för att kolla kabeln. Det får bli morgondagens projekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hur gick det för dig? Fick du ngn ordning på problemet?

Har nämligen samma fel på min båt.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...