Lindberg_ 0 Postad 12 Juli , 2009 Hej! Kom över en Koster 46 helt gratis och det tackar man ju inte nej till I alla fall, står att max motor hk är 20 hk. Hur fort kommer den gå med 20 hk motor och styrpulpet ungefär tror ni? Vill gärna få upp lite vart i den. Kan man gå upp i motor storlek något snäpp? Tack på förhand! /Lindberg_ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindberg_ 0 Postad 13 Juli , 2009 Ingen som kan hjälpa mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 13 Juli , 2009 Tror nog du kan gå upp till25hp utan problem, men iomed att det är ett roddbåtsskrov så får du ingen jättefart i den, skulle tro runt 20 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juli , 2009 Håller med frans73 20-25 hk är mog max du bör ha på då skrovet ej verkar vara nåt som man bör åka så fort med. Tror i och för sig med 1-2 pers ombord att du kan pressa upp den i kanske 18-20 knop med 20-25 hk. Bild på en Koster 46 så ser man skrovet är ej gjort för högre farter. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 juli 2009 | 15:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindberg_ 0 Postad 15 Juli , 2009 Ok! Tack för svar! För att få på en större motor, vilka modifikationer kan man göra för att få bättre fart. Och kommer skrovet att ta skada? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Juli , 2009 Hej, Flera problem om man hänger på för stor och tung motor: Båten kan få oväntade sjöegenskaper när man kommer upp i farter den ev var konstruerad för, t ex skära med fören. Akterspegeln ej konstruerad för hur stor motor och tyngd som helst, går visserligen att förstärka men på sikt kan det bli utmattningsskador/sprickor i akterspegeln. Om du trots allt vill ha en större motor än 20 hk som den är godkänd för kanske du bör fundera även på att ha en styrkonsol med ratt och fjärreglage. Kan kännas lite otryggt med rorkultreglage om man har en stor motor. Mer än 30 hk skulle jag nog inte våga sätta på en sån båt du har. Kolla vikten mellan 20, 25, 30 hk av olka fabrikat, om 20 och 30 hk väger lika mycket så är det ingen fara ur viktsynpunkt att hänga på det. Då är det mer toppfarten du får se upp med med tanke på att båten ej har nåt racingskrov precis. Det är ju bra i och för sig at ha lite extra hästkrafter när man skall iväg och man är fler i båten. Nu vet jag ej om du funderar på ny eller begagnad motor men om du funderar på en ny så finns det fina 25 hk 4-taktare som t ex Tohatsu MS 25 (25 hk) som även har elektronisk bränsleinsprutning och finns även med rorkult (med el utan elstart och tilt) eller fjärreglage (elstart, med el utan powertrim). Yamaha F25 4-takt är en annan kandidat kanske men har förgasare. Dock är det viss viktskillnad mellan 20 och 25/30 hk 4-takt, ofta runt 20 kg så se upp med vikten. Beg. 2-taktare med förgasare är ganska lätta, runt 50 kg för en 20-25 hk. En Mercury 25 hk 2-takt så ny du har råd med borde passa ganska bra. Kolla akterspegelns höjd om du skall ha kort eller lång rigglängd på utombordaren. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 juli 2009 | 15:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindberg_ 0 Postad 16 Juli , 2009 Tack! Lärde mig lite där! Hade tänkt mig en begagnad motor då jag ej har råd med en ny. Akterspegeln kan jag förstärka. Har kollat runt lite och hittat en 35hk till ett rimligt pris för en 13-åring. Men det kanske blir på tok för mycket tyngd i bak. Ska kolla på det. tack så mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 16 Juli , 2009 Tror inte det är att rekomendera med en för stor motor på en Koster 46, det är en eka. Alltså inte gjord för att plana med en stor motor, dessutom tror jag inte en kinatillverkad eka (jodå, tillverkas där) har ett skrov som pallar trycket nån längre tid om den ska köras med hög belastning. Mitt råd om du vill få upp farten, sälj ekan och lägg pengarna på en båt som är gjord för högre farter. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindberg_ 0 Postad 17 Juli , 2009 Nja, det står att den är byggd i Kungshamn. Har för mig att vi köpte den direkt därifrån också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 18 Juli , 2009 Okey, då har du en med kvalitet Men jag tror ändå inte att för stor motor är att rekomendera...men jag vet inte. Fråga på en marina, eller kolla bland ekorna i hamnen. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindberg_ 0 Postad 18 Juli , 2009 Ok, tack! Blir ut och kolla runt lite då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser