Antonblom 0 Postad 12 Juli , 2009 Hej Är sugen på att köpa en Hurley 18 och jag vore tacksam om någon ägare till denna båt kunde ge mig lite för och nackdelar. Har läst Curt Gelins test i vilket han säger att båten känns stabil och lugn, men att utrustningen är dålig, vilket gör att båten inte bör tas ut i frisk vind. Han skriver att riggen och beslagen är klena. Vad betyder det? Att riggen kan blåsa sönder i för hård vind? Jag vill gärna kunna vara ute i lite tuffare väder, och gärna ensam. Bör jag satsa på en annan båt? Magnifik Midget är en annan kandidat. Mvh Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DehlerMats 0 Postad 12 Juli , 2009 Hej Båda båtarna du funderar på är gamla konstruktioner och dom båtar du tittar på är säkert 30 år så skicket är mycket viktigare än Curt G tester som då ofta är 30 år gamla. Rent generellt så är Hurley 18 en mer välbyggd och robust båt, så om alla beslag och rigg är OK så bör den tåla ganska tuffa tag däremot så är den ganska långsam att segla. Magnifik är en snabbare och säkert mycket roligare båt att segla men den är inte alls lika välbyggd som H18. Om valet står mellan dessa två så skull jag välja 1a bästa välhållna båt, jag vet inte din budget, men en robust och välseglande båt (Lys 0.99) är Ohlsson 22 eller en Viggen en sån kan du få för 25-30 KKr alternativt en Rock 20 som är lite billigare. Oavset vilke båt du väljer så tänk på att segel är dyra och ett segel som är mer än 10 år är slut, oavsett vad förra ägaren säger, det är vitt, och trekantigt men det är totalt oformligt så räkna in nya segel i budgeten och tänk på det när du jämför. Vänligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 12 Juli , 2009 Gelin är , tyvärr ibland, fullständigt ute och cyklar. (Han har inte ens fått rätt namn på konstruktören i sin beskrivning). Tvärtom så är Hurleyn byggd just för hårdvindssegling. Något initialvek, men väldigt slutstyv. Den har nästan halva deplacementet i långkölen av bly, den är något underriggad, den är byggd med Lloyds-specifikation, skrov och överbyggnad har inplastade tvärskepps förstärkningar varje halvmeter, GRP:n i skrovet är helt överdimensionerad. Båtens egenskaper i hård sjö och vind har jag själv upplevt nu i tre säsonger. Den vakar mycket fint i grov sjö på Västerhavet, går väldigt torrt i brunn för att vara en sådan liten båt och jag upplever inget obehagligt ens i 15 m/s med byar upp mot tjugo. Riggen uppfattar jag inte som något problem (iaf på min med 4 & 5mm i vant och stag) med kraftiga infästningar på röstjärnen. Man får inte glömma att Hurley 18 är en av de minsta serietillverkade båtarna som har seglats över Atlanten, till Grönland och genomfört andra krävande långseglingar runt om på jorden. Det som jag upplever som problem däremot är det korta underdimensionerade rodret som kan släppa på ett obehagligt och överraskande sätt så att båten lovar eller faller av vid extrema vindar och stark lutning av båten. Många H18-ägare har också förlängt/byggt ut sina roder. Jag ska också göra detta. Dessutom är röret för hjärtstocken bara galvad på båtar byggda fram till 1969, så dom rostar och måste kollas vid köp. En annan sida av Hurleyn är den slarvigt genomförda inredningen samt att den är trång om man är fler än två ombord. Dessutom så är den långsam och kryssar inget vidare, den är heller ingen lättvindsseglare. Men totalt sett för sitt pris ( vi snackar 10-20000 kronor !) anser jag att man får ofattbart mycket båt för pengarna om inte har för bråttom över havet eller störs av att ruffen är liten. Så här skriver den tyska tidsskriften Die Yacht om H18:s nästan identiska storebror ( 4 fot större) H22 : The Hurley is one of the stiffest boats we have ever tested. It might be very difficult to heel the boat more than 35°. The Hurley manages the waves brilliantly and this contributes to the lack of leeway. Here again the boat shows the character of a small oceangoing yacht. Jag har skrivit en del om min H18 och har en hel del länkar på min blogg: http://oceanplurra.blogspot.com Fair winds, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidWincent 0 Postad 12 Juli , 2009 Hej! Har haft en Hurley 20 i 3 säsonger. Har inte varit ute i något extremt väder, men båten känns enormt stabil. Hur många 20-fotare har dubbla sidovant? Kan för övrigt rekomendera H20. Mycket trevlig och lätt att segla, även själv. Lite bättre driv än H18 också med halvlång inplastad köl. Med djupgående på 1m kommer man in i de flesta naturhamnar. /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Izurea 0 Postad 16 Juni , 2014 Hejsan hoppsan. Återupplivar den här tråden då den är på rätt spår om vad jag är ute efter. Är på g att köpa en Hurley 18 (första egna båten) och är ute efter lite information om vad jag ska fråga säljaren om för information angående skick osv. Är Hurley 18 känd för vissa fel som man ska titta efter? Mvh Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser