Eelhead 0 Postad 12 Juli , 2009 Hej, mitt båtintresse är relativt nytt och jag går lite i funderingar på att ställa mig i kö för en båtplats för att eventuellt köpa en båt om ett par år. Tanken var väl att ha en båt som man kan sova i under lite sköna utflykter och gästhamnar. Nu undrar jag (så där lite generellt) om man skall satsa på en motorbåt eller en segelbåt och vilka för resp nackdelar som finns. Så där spontant känns det som att steget är större att lära sig segla men å andra sidan skrämmer bränslekostnader priset på en båt med övernattningsmöjligheter för en motorbåt. Jag hade varit tacksam för lite input från folk med båt och lite egna erfarenheter. Förstår att det inte finns ETT svar på detta men man kanske kan få lite synpunkter från er båtägare som kan hjälpa mig att komma fram till vad jag skall satsa på. Vet inte vilket forum som passar för denna fråga men jag testar med övrigtsnack. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 12 Juli , 2009 Hej, enkelt =) har du brottom att komma fram till målet, eller är du mer typen som tar det lugnt och inte har någon brådska isåfall är det segelbåt, annars motorbåt, har själv en crescent 495 ht med sovmöjlighet om man inte är allt för kräsen vill säga, den båten kostar ca 30-40 tkr. finns många andra också i den klassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 12 Juli , 2009 Det bästa är väl att läsa på mycket om ämnet och försöka bilda sig en uppfattning. Det finns många intressanta frågeställningar på detta forum utöver detta så skulle jag läsa en massa olika båttidningar, har man inte råd att köpa flera olika kan man läsa artiklar på nätet eller besöka bibliotek. Motorbåt eller segelbåt är väl är lite som att fråga om man skall köpa Aftonbladet eller Expressen, svaret beror helt på vem man frågar, i mina ögon så finns det många för och nackdelar med båda alternativen. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Juli , 2009 Inget snack. Segelbåt. Läs på alla sajter och inlägg vad folk har problem med just nu mittt i säsongen. Motorerna. Även på segelbåtarna. Är seglen i ordning och man kan sina saker så kommer man alltid fram förr eller senare och det kostar ingen soppa. En segelbåt är dessutom i princip sjövärdigare. Nackdel, den största, det är inte bara vrida om nyckeln och wrooom iväg. Man måste kunna en del. Säger välkommen i gänget. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 15 Juli , 2009 Om du ska köpa en båt om några år har du ju tid att lära dig segla. Ta en vuxen-seglingskurs där ni får segla i kölbåt så får du också se om du tycker om det. Har själv egentligen ingen absolut preferens när det gäller segel- eller motor-båt. Kan gott tänka mig en motorbåt när jag är för gammal för att segla. Lite avskräckt från motorbåt blir man dock här i forumet. Ta en titt på alla motorbåtstråda. De har bara problem med sina motorer och behöver hjälp. En segelbåt kan köras som en långsam motorbåt en kan också segla så där är man trygg - fram kommer man alltid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cripz 0 Postad 28 Juli , 2009 Klart du ska ha segelbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 28 Juli , 2009 Segla är enkelt - segla snabbt är svårt. Jag tror att de flesta kan lära sig att komma från punkt A till punkt B på en ganska begränsad seglingskurs. Det är inte svårt. Men att lära sig hur man bäst trimmar sin segelbåt för att få ut bästa balans och fart är desto klurigare. Men det är väldans roligt medans man försöker klura ut det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 28 Juli , 2009 Det va värst va några av er är så tvärsäkra på att det är segelbåt som alltid gäller … jag har varit med både segel och motorbåt genom åren och bägge har varit rätt just då! Det beror ju precis på var man är i livet och vad man vill ha ut av sjön. Och det där med kostnaden utslaget på 10-15 år är det så värst stor skillnad egentligen med allt som ska hållas i ordning och bytas … segel, skot, fall, wirar, vinchar etc. …. Kontra mb-kostnader där drivmedlet självklart är den största kostnaden (i alla fall för mig) … skulle gärna se en empirisk, objektiv undersökning på detta. Vet inte om jag är helt fel ute men det skulle vara intressant att se en kostnad utslagen på några år …. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Juli , 2009 Segelbåt!!!!! Vet hur det är att få motorstopp utanför Landsort i 1 meter sjö och 10 meter/sek vind. Ringer 112 ? Nä, man hissar segel om man har nåt. I det vädret i segelbåt så revar man och sedan är det bara att segla vidare och ingenting händer. Skulle seglet vara trasigt kan man ju starta motorn och få en guppig GrönaLund-resa. Chansen att motorn åsså är trasig är ganska liten. Dessutom brukar man ha lite gamla reservsegel så... Men trasig motor i motorbåt...... tar man fram årorna då????? Segelbåt! Kostnaderna på sikt för olika båttyper har ingen betydelse i detta läga. Livet är kärt. Det som skulle vara dramatik och kanske tragedi blir/är lite spännande äventyr och hårdare seglats än annars. Segelbåtens, (kanske inte alla moderna), form gör att de tål sjön bättre. Motorbåt har bara en fördel, man kommer in i flera grunda vikar. Men Herre Je...det finns ankare och jolle! Å nästan alltid en plats även i den grunda viken. Välkommen till seglargänget. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 29 Juli , 2009 Att lära sig segla var en rolig utmaning och kul att kunna. Dessutom vet du inte ännu om sjölivet är något kul? Börja med en segelbåt för att få ett billigt sätt få ut maximalt av sjölivet. Beronde på vart du bor men som här på kusten blåser det rätt mycket och har man segelbåt är blåst bara roligt, blåst med motorbåt är bara jobbgt. Dessutom så står segelbåterna bättre i värde. En övernattningssegelbåt på runt 20-28 fot går att får riktigt billigt. Det är inget snack om saken att en motorbåt är mycket dyrare att äga.Motorbåt- Försäkring. - Blåser det är det inte värst kul. - Större arbete med koservering oftast. - Bränslekostaneden. Man kommer hem snabbt om tröttnar. Oftast åker man rätt bra i regn med kapell eller HT. Sittplatserna ute är bättre i motorbåt, med sköna stoppade soffor. Ofta med skön Usoffa för ett mycket socialt liv med vänner.Segelbåt - Svårare att navigera, lägga till när det är trångt. - Man seglar inte gärna i regn. - Man sitter inte lika bekvämt ute i en billigare segelbåt. - Byte av segel är inte billigt. Billig försäkring Billig resa med segel Kontakten med naturen, vinden och havet. Ljudlös framgång är underbart. Oftast billigare att äga generellt. Det är kul att lära sig Har haft både, segelbåt var kul men gick alldeles för sakta för mitt liv nu, då man snabbt vill ta sig till sina smultronställe för att sedan fort komma hem om man tröttnar. Men helt klart kommer det bli segelbåt då mitt liv lugnar ner sig lite på åldernshöst. Oavsett val, så är båtlivet helt fantastiskt! Välkommen Och glöm inte att hälsa på alla på sjön. Det är fin tradition. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cripz 0 Postad 30 Juli , 2009 varför skulle det vara svårare att navigera ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 Juli , 2009 Med en segelbåt kan man bli tvungen att kryssa och då kan man inte bara gå rakt framåt i en farled utan får hålla reda på var det blir grunt åt sidorna också. Man sticker också djupare och kan inte ignorera grundklackar på samma sätt som med motorbåt. Annars är det inte svårare. Men jag tycker det är svårare att navigera utan plotter i en snabb motorbåt. Det går för fort och man hinner komma ganska långt innan man inser att något är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 30 Juli , 2009 Förutom det som ciaraud har sagt är är det oftast klenare motor på en segelbåt och backa de segelbåtar jag kört har inte varit någon höjdare och är en konst. Beror säkert mycket på proppellerverkan och motor med mycket båt i vattnet gemfört med motorbåt. En motorbåt med dubbelmontage eller duopropp ja då är det bra mycket enklare att göra sina manövrar i tex en trång hamn. Självklart lär man sig, men det går inte att sticka under stolen med att en motorbåt är oftast lättare att navigera och kräver kanske inte samma kunskap i att fickparkera. Vi skall inte försköna allt, utan vissa saker har sina nackdelar. En fördel för segelbåten är kanske att de inte har tendens att driva så mycket som en motorbåt som har mindre yta i vattnet vid sidvind när man skall parkera. Tycker det ändå tar ett tag att lära sig att jobba med naturen istället för mot den. Antar att man kört bil alldeles för myket. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser