Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Stoft

Kopplade kablarna fel på batteripolerna, Ingen gnista (SNABBA SVAR TACK)

Rekommendera Poster

Tack för ditt svar! Så man kan säga att vi har ett tidigt Thunderbolt tändsystem eller missuppfattade jag dig?

Det där är ju CDI boxen? Dock är det inte samma färger som den som sitter på nu men jag har beställt en CDI redan från Marindemontering.com i Luleå.

 

 



Senast ändrad av Stoft | 14 juli 2009 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är tidiga Thunderbolt eller inte kan jag inte svara på men min 66'a har magnettändning. Jag har även en Merc 1000 från -63 men den har jag inte tittat så noga på än men jag skulel inte blir förvånad om det någonstans står Thunderbolt ävemn på den. Det är ju en aning förvirrande att t.o.m Mercury hänvisar till Thunderbolt när de behandlar det brytarlösa system som Gelis pratar om när det å andra sidan står Thunderbolt även på äldre maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man om man har magnettändning på enklaste sätt?
Magneterna kanske har fått sig en törn och behöver lite omvårdnad av en smärjelduk?

Om man har magnettändning har man då brytare? Då kanske brytarspetsarna har åkt ihop?

Kan man kolla statorn om den är hel utan att ta lös svänghjulet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu. Du ställer frågor som jag inte har något svar på. Jag har inte skruvat så mycket med mina gamla maskiner, än ska väl tilläggas. Ring till exempelvis Marinhallen eller Kentys och fråga. Jag har för lite erfarenhet för att kunna svar, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan kanske kan svara på mina frågor. Glad

Jag hittade en Owners manual (1966-1972) på internet där det stod så här om vad som händer när man polvänder:

Failure to attach cables corectly will result in
destruction of rectifier and/or switch box.

Rectifier = Likriktare?
Switch box = CDI box?

Då är alltså frågan om det ändå sitter en likriktare? Börjar bli Väldigt rörigt det här.

 

Manualen: http://www.algonet.se/~boem/Merc_1966-1972/Mercury1966-1972.pdf



Senast ändrad av Stoft | 15 juli 2009 | 12:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det sitter säkert en likriktare brukar sitta i underkåpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tillbaka efter ett par dagar ute på sjön, och vad ser jag den lille Swerker har hittat tråden.

Näe men jag var nära 70-71 eller äldre. Kollade lite i verkstadsmanualen  och där var ju inga dekaler beskrivna, men tändningssystemen ganska bra förklarade mellan årsmodellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

likriktaren = rectifier syns på en av dina bilder ser det ut som. En gul ansl. syns på bilden. Dom två kablarana går väl upp under svänghjulet?, i så fall kan du utesluta magnet tändning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då sitter den alltså ovanför CDI boxen om jag ser rätt,  de går upp till svänghjulet ja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns 2 modeller av likriktare nr 6 eller 14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har inga brytare på denna motor du har sensor spolar i fördelaren nr 6 2st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar wanmar

De är alltså nummer 5 & 6  COIL ASSEMBLY, IGNITION DRIVER

Om man öppnar toppen på fördelaren kan man då se på dem utan att mäta om de är hela?

 






Senast ändrad av Stoft | 15 juli 2009 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Triggern i fördelaren är det säkert inget fel på i alla fall inte beroende på din felkoppling. Dock så kan den vara defekt ändå ( är ganska vanligt att den bryrter ihop om vi pratar Thunderbolt) men det kan du ju ta efter du konstaterat om likriktaren CDI box är defekt. Ta bort kablarna (memorera vart dom sitter) från likrikataren och mät som jag skrev i början av tråden.

Wanmar: den sprängskissen du hänvisar mot ang givare i fördelaren är Lightning energizer ignition tändningen vi disk tidigare, på sprängskissen för likriktaren så finns även 2 CDI boxar med , den lilla med 4 ansl är till Lightning energizer ignition tändningen. Dessa uppg. har jag fått fram från verkstasmanualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar som vanligt!

Ska försöka få tag på en mätare och försöka få fram något, har aldrig gjort det förut Skäms

Likriktaren, har den ingenting med tändningen att göra? Har sökt lite på Google och där stod det att när den går sönder så laddar den inte batteriet och det stod ingenting om att tändningen skulle bli lidande.

 



Senast ändrad av Stoft | 16 juli 2009 | 09:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just precis men det är ju det jag skrivit tidigare, laddningen!!!! vilket fall som helst så har den säkert pajjat pga din felkoppling.

Problemet är föjande, CDI boxen är säkert defekt men har felkopplingen tagit med sig något annat så kan även den nya boxen gå till dom sälla jaktmarkerna när du kopplar in den, allt påvarkar varandra.

Vilken CDI box har du? lilla eller stora.

Kan du inte ta en bild på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CDI boxen ~ 14x12,5cm Stora eller lilla får du avgöra.Det är 7st kontakter, 3 på ena sidan och 4 på andra.

Man kommer bara åt att knäppa kort från ena sidan (Den med 3 kontakter) och det är den sidan som är till höger om man sitter i båten.

 

Hur menar du att man ska mäta mellan höljet och dom två gula? Är det bara mellan de två gula kontakterna?
Spelar det någon roll vilken pinne man stoppar i vardera kontakt?






Senast ändrad av Stoft | 16 juli 2009 | 16:57

post-10010401-1394236016,671_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet förtydligande då det gäller likriktaren.

Spänningen som kommer ut från spolen under svänghjulskåpan levererar växelspänning. Elektroniken som sköter om tändningen behöver likspänning, så därför finns det en likriktare emellan. Likriktaren består normalt av 4 stycken dioder som var för sig kan släppa igenom spänning bara en väg, -likriktning- så därefter brukar det finnas en kondensator som jämnar till den pulsande likspänningen. NU kan spänningen skickas vidare till batteriladdaren och tändenheten, som i sin tur kan börja utföra sina uppgifter.

Jag vet inte om dessa rader tillförde någon förståelse, men kanske ni blev lite mer förvirrade. Ha en fin dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har monterat bort likriktaren nu och mätt.

Mätaren står på:

- Pinne = COM

Pinne = DC V Ω/DCmA

OHMS knapp intryckt.

Resultat:
Pinne på Gul (Vänster) - Pinne på Röd = Blinkande -1

Pinne på Röd - Pinne på Gul (Vänster) = Lysande 1 utan blinkningar

Pinne på Gul (Höger) - Pinne på Röd = Blinkande -1

Pinne på Röd - Pinne på Gul (Höger) = Lysande 1 utan blinkningar

Pinne på Gul (Vänster) - Pinne på Gul (Höger) = Lysande 1 utan blinkningar

Pinne på Gul (Höger) - Pinne på Gul (Vänster) = Lysande 1 utan blinkningar

 

Det avviker på de två sista (Gul till Gul), är likriktaren då trasig?






Senast ändrad av Stoft | 16 juli 2009 | 21:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte mätt som jag beskrev att du skulle göra. du ska mäta från likriktarens hölje till dom gula anslutningarna.

Lyser det 1 på instrumentet så är det avbrott, det bör lysa 1 även når du håller mätkablarna i luften. sätter du ihop dom bör det bli 0, kontakt

Läs, gör om, gör rätt.Skrattande

Du har 3 anslutningar på likriktaren 2 gula kablar (anslutningar) och en röd (anslutning) mellan dom gula.

Mät med en multimeter (ohm) mellan höljet och dom två gula, ska vara avbrott åt ena hållet och kontakt åt andra. mellan den röda och dom gula kontakt åt ena hållet och avbrott åt andra. Avviker detta så är likriktaren paj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha det var så du menade! Tungan

Jag har mätt om nu, lyste bara 1 hela tiden oavsett om det var eller - som var på höljet.

Samma sak på båda gula.

Ringde och beställde en likriktare nu så hoppas det fungerar med både ny CDI och Likriktare Glad

 







Senast ändrad av Stoft | 17 juli 2009 | 16:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det något mer man bör kolla upp innan man kopplar in den nya likriktaren och CDI boxen?
Vill helst inte riskera att de går sönder igen Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite info om hur du ska göra

 

post-4082-1394236024,9189_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny CDI och Likriktare gjorde susen!

Härken lever!

 

Tack för alla svar Gelis och ni andra som har svarat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...