Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Stoft

Kopplade kablarna fel på batteripolerna, Ingen gnista (SNABBA SVAR TACK)

Rekommendera Poster

Hej, skulle slänga i ett batteri i båten och kablarna var omärkta och inget batteri satt där innan så när jag skulle koppla dit kablarna på polerna vart det plus på minus och minus på plus :( /> mad.gif
Nu har jag ingen gnista och vad är det då som har gått sönder?
Sitter det några säkringar eller dylikt?
Det är en Mercury 650 årsmod -77 tror jag.



Senast ändrad av Stoft | 12 juli 2009 | 17:52



Senast ändrad av Stoft | 13 juli 2009 | 15:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske tändspolen har gått...om du har en testmackapär kan du kolla om de kommer fram ström...

hoppas att d löser sig för d e nog inte så allvarligtObestämdGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för tändsystem på den där murclan. är det thunderbolt eller är det brytare?

Är det det förstnämnda sä är det stor risk att CDI boxen tackat för sig.

Tyvärr inga säkringar. Och inte tändspolen heller som nämndes här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tack för svaren, det är Thunderbolt.

Kan det vara diodbryggan som har farit?

 

Tack på förhand.






Senast ändrad av Stoft | 12 juli 2009 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om likriktaren går sönder så brukar det bara vara laddningen som lägger av, Men visst kan den gett upp, bara att mäta upp den

Du har 3 anslutningar på likriktaren 2 gula kablar och en röd mellan dom gula.

Mät med en multimeter (ohm) mellan höljet och dom två gula, ska vara avbrott åt ena hållet och kontakt åt andra. mellan den röda och dom gula kontakt åt ena hållet och avbrott åt andra. Avviker detta så är likriktaren paj.

Om det har stannat med bara likriktaren så har du haft en sabla tur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag är inte helt säker på att det är Thunderbolt men det står det på motorn, då bör man alltså tänka att det är cdin med den turen jag har haft hittills. Lär väl åka 2000:- i sjön då.

Men man får väl hoppas att en gammal bekant som är båtmek har rätt om att det bara är diodbryggan som har farit ;)

 



Senast ändrad av Stoft | 12 juli 2009 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något mer än CDIn och diodbryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen gnista då är det cdboxen som har pajjat ,det blir dyrt nog .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hörrni, diodbryggan/likriktaren är ju till för att skydda cdiboxen bla.?

Alltså kan cdiboxen ha klarat sig?

Läste om en kille som hade gjort samma sak men bara behövde byta diodbryggan/likriktaren, hoppas hoppas det räcker :(



Senast ändrad av Stoft | 12 juli 2009 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att börja mäta för att kolla likriktaren, är ju onödigt att köpa en ny om den är hel.

Sedan blir jag lite osäker på  att du säger att det är en -67:a. Thunderbolt kom först -70 på 650 murclorna. Modeller 1966-67 hade brytarspetsar

Hur många cylindrar har motorn 3 eller 4:a ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sabla otur att ja sålde iväg 2 st felfria cdiboxar igår 1000kr och då fick han även med statorlindning 4 tändspolar trigger svänghjul likriktare/regulator och massa annat ja ville bli av med.... tyvärr har jag ej hans nr kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har 4 cyl så det kanske är en 77a?

Det står i varjefall Thunderbolt på den. Hur kan man se om det är brytarspetsar eller ej?

Om det är brytarspetsar, vad kan ha gått sönder då?



Senast ändrad av Stoft | 13 juli 2009 | 09:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var riktigt otur :(

 

 

Passar cdin från Merc 500 -78 om det är en -77a jag har? Har ev. kommit över en sådan.

 



Senast ändrad av Stoft | 13 juli 2009 | 09:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan passa, men du måste ta reda på vilken årsmodell din maskin är. Har den fördelare eller en tändspole för varje cylinder? Är det fördelare så bör den vara  äldre än -75/76, är lite osäker på årtalet när dom skippade fördelaren.

Annars så så är CDI:n från vissa årsmodeller av Merc 800-850 samma. Men som sagt det beror på din maskins årsmodell.

Ta fram serienummret, står på en plåt vit övre styrleden, mellan dom stora fästskruvarna. Med serienummret går det att ta fram årtalet

Lite sprängskisser http://www.mercruiserparts.com/selectModels3.asp?type_id=MERC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en -77a alltså är det tändspole. Serialnr. 2349021

Jag hittar dock ingen motor med detta nummer?

Vet du vilka som passar då?

 

Mycket frågor :/



Edit: Var till min ÅF och han hade skrotat en 50hk som jag kunde få köpa men han skulle kolla om delarna passade först.



Senast ändrad av Stoft | 13 juli 2009 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på länken jag bifogade i inlägget ovan så ser man att ditt serie nummer hamnar mellan 2309311-2803561 och klickar man på dessa nummer så kommer man till sprängskisserna. Och där har motorn fördelare.

Är du saker på att det sitter en tändspole /cylinder dvs 4:a stycken spolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ström fram till CDI boxen sedan tar det slut enligt fader. Det var även någon rund Lypsyl liknande sak de mätte och den var hel, men det är väl inte likriktaren? Likriktaren sitter väl under CDI boxen och är rektangulär?

 

Ska åka till ÅF imorgon och höra om hans delar passar, han skulle kolla det i eftermiddags.

Här kommer bilder. Jag kan inte säga varken bu eller bä så ni får berätta vad ni ser. SKulle gärna vilja veta var likriktaren sitter för jag kunde inte se den med mina oerfarna ögon.

 

Tack för alla svar hittills!






Senast ändrad av Stoft | 13 juli 2009 | 21:52

post-10010401-1394236014,3382_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var sista.



Senast ändrad av Stoft | 13 juli 2009 | 21:21

post-10010401-1394236014,553_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det klarna lite. Bilder är bra.

Motorn har alltså fördelare så den är helt klart äldre än 77. dekalerna tyder på -70/71 eller äldre.

Sedan så blir jag lite osäker om det verkligen är thunderbolt verkar bara vara dekaltrimmad. när man tittar på fördelaren, det man ser av den, så lutar jag att det är Lightning energizer ignition en typ av magnettändning. Om det är det fabrikatet så finns det ingen likriktare. dock så finns det en CDI box som ni redan konstaterat.

Kan du kolla om det går upp några kablar till svängjulet, dvs in under svänghjulet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är svänghjulet den röda runda saken?
Där går det inte upp någon kabel. Det går in 2 kablar från sidan som syns på bilderna ovan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehe, du är ganska novis när det gäller motorer va?

Vilket fall som helst så är det röda på bilden inte svänghjulet det är tändspolen.

Du måste ta av den svatta toppkåpan på motorn för att se svänghjulet, det är förviso rött men sitter på toppen av motorn. det har en kuggkrans runt sig där startmotorn greppar när du ska starta. OBS försök inte snurra på svänghjulet med händerna, om motorn skulle tända till så är fingrarna i fara.

Anledningen till att jag undrar om kablarna är att finns det ingen stator/alternator (generator) under svänghjulet så kan man utesluta att det är thunderbolt tändning.

En annan fråga hur många anslutningar är det på CDI boxen. och vilka färger har kablarna dit. Det kan också hjälpa till att klura ut vilken sorts tändning det är på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig mekat med båtmotorer, har mekat lite med skotern och någon moped i min tid men aldrig båtar. Första båten jag har haha :)

Jag ska försöka komma åt och kolla det där med svänghjulet men Marindemontering.com tagit fram åt mig att det är en -68 jag har. Dom har även en CDI box till min motor för 1500:- som jag tänkte beställa nu.

 

Här kommer bilder på svänghjulet.



Senast ändrad av Stoft | 14 juli 2009 | 12:28

post-10010401-1394236014,8424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju varför i hela h*lvetet de har satt på Thunderbolt ignition dekaler Skrikandes

Skit samma, har beställt en CDI nu som bör komma innan helgen.

Ni som har koll (gelis Flört) får gärna räta ut några frågetecken från mig nu.

Har den magnettändning?

Har den brytarspetsar?

Om det inte hjälper med ny CDI, vad gör jag då?



Senast ändrad av Stoft | 14 juli 2009 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur så? Det står det även på tändningen på min Merc 500 från -66. Det är en missuppfattning att Thunderbolt är detsamma som brytarlöst. En missuppfattning som faktiskt Mercury själva bidragit till, tyvärr.

Har du en box i framför förgasarna med ett antal olikfärgade anslutningar på, tror att det är höger, så är den nog brytarlös. Finns en på tradera http://www.tradera.com/MERCURY-elektronikenhet-till-4-cyl-utombordare-auktion_95363049 vet inte om den passar din men det går att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...