Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
conanbay

yamaha 70 hp "bara" 5100 rpm/min

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag har en yamaha 70hp från 2001 som jag bytt propp på från 1319 till 1315 för att få upp varvtalet (tidigare 5100) och hastigheten. Detta lyckades dock inte som jag tänkt mig. Efter byte axar den bättre men varvtalet stannar på 5300rpm/min även då jag trimmar upp motorn med powertrim. Båten är en Yamarin 5220. Vad kan man göra mer?

Hälsn

Conny 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Höja upp motorn 1 eller 2 pinnhål i vertikalled. Då gör växelhuset mindre motstånd i vattnet, båten går lite lättare och varvtalet ökar.
Kolla var antiventilationsplattan (antikavitationsplattan) är idag i förhållande till köllinjen. Utgångspunkt är jäms med, men höja 1-2 pinnhål på motorn brukar gå bra (dock risk för att propellern får tendenser att släppa vid tvära svängar på högre fart).

2. Kanske göra ren botten på båten (om det är beväxtning)?

3. Kolla att det vid motorn verkligen är fullgas på trottelmekanismen när du har fullgas på gasreglaget vid förarplatesne.

4. Sen finns ju alltid möjligheten att byta till en vassare stålpropeller t ex lämplig Ballistic (antar du har en Yamaha vit aluminiumpropeller nu).
Läs t ex detta test så ser du att det skiljer en hel del mellan olika propellrar:
http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0

Sen är ju en Yamaha 70 hk 2-takt en ganska liten motor för en Yamarin 5220, 80-100 hk går den lite bättre med.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 12 juli 2009 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar,

Kan det också ha någonting med bränslefilter att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Visst kan bränslefilter spela in. Motorn måste ju få tillräckligt med bensin för att kunna varva ur också, har du ett fel sorts bränslefilter eller igentäppt så kommer inte bensinen fram som det ska. Har du nåt besnin/vattenavskiljande filter (typ Racor eller nåt Yamaha filter) på bensinslangen utöver det lilla filter som siter på motorn som standard? Har du fast inbyggd tank (har för mig det är en 80 liters fast rostfri tank under golvet i aktern)? Kan ju vara gammal bensin eller lite skit i tanken som blockerar flödet en aning, svårt att veta. Men om motorn svarar bra på gas och båten accelererar bra får den nog bensin så det räcker skulle jag tro.

Men det kan vara bra att veta att Yamaha 70 hk 2-takt 2001 har max rekommenderat motorvarvtal på 6000 varv/minut på fullgas. Så du skulle kunna hämta hem 700 varv till utan att det skada. Jag tycker en 13 x 15 propeller borde vara en ganska lagom propeller på din båt.
Jag kolla i en Yamarinkatalog från 2003 där de har en tabell med alla modeler och Yamahamotorer de testat båtarna med. 5220 testades inte med Yamaha 70 hk mern däremot 5200 som förmodligen har samma skrov som 5220 (skrovet har exakt samma mått bara att den båten är 50 kg lättare då det är en öppen styrpulpetare). På 5200 med 70 hk Yamaha 2-takt hade de Yamaha 13 1/4 dimater x 17 tum stigning och gjorde då 32 knop. Står inte vilket varvtal de uppnådde då men rimligen mellan 5500-6000 varv/min.

Personligen skulle jag nog hissa upp motorn 1 eller rent av 2 pinnhål så den kommer högre upp, det kan vara medicinen för att få upp farten och varvtalet i ditt fall.
Kolla t ex den här killen som höjde motorn 2 pinnhål vilken skillnad det blev (från 28 till 33 knop, han har inte skrivit än hur mycket motorvarvet ökande på fullgas):
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=297248

/Bo

Senast ändrad av bossee | 12 juli 2009 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vilken typ av rigg som sitter på en Yamarin 5220? Lång-kort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en fast tank och ett vattenavskiljande filter som sitter på utsidan av akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Boosee för alla svar. Nu går jag till bryggan o kollar trottel m.m.

Mvh/Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...