Belone 0 Postad 11 Juli , 2009 Hej! Köpte min första motorbåt för ett år sedan, en Örnvik 510 ht - 79:a. Det ingick ingen kärra så jag panikköpte en på Blocket som visade sig vara för liten, den funkade som uppställningsvagn över vintern och det gick bra att sjösätta med den. Nu vill jag dock ha en större och stabilare vagn. Frågan är, vet någon av er vad båten väger, sitter en 40 hk Suzuki från 89 på båten. Ni som har liknande båtar, vad har ni för trailer. Tacksam för svar, kanske har någon en bra trailer att sälja?? / B..!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 11 Juli , 2009 Varför större o stabilare vagn?? trailer kostar så titta över den Du har o se om inte Du kan förstärka o göra din vagn stabilare. Alltså frågan är varför Du vill ha större o stabilare.....fortfarande en 30vagn? Ganska säker på att din trailer klarar en längre transport om det är det Du är ute efter eller? Har Du svetskunniga kompisar så är det inga problem!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Juli , 2009 Viktuppgift på Örnvik 510 HT 1979 vet jag inte men gissar på ca 450-500 kg. Lägg till vikten för motor, batteri, prylar i båten, bensintank osv så har du totalvikten. Borde väl landa på ca: 450 (båt) 80 (motor) 20 (batteri) 20 nåt sånt (prylar) 20 (om man har 20 liters bensintank fylld) --------- Tot 590 kg, säg 600 kg så är du nog ganska rätt. Leta nån lämplig hos t ex Fogelsta, skall du ha 80 km/h kolla på trailers, skall du ha 30 km/h båtupptagningsvagn kolla på det. /Bo Senast ändrad av bossee | 12 juli 2009 | 01:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 12 Juli , 2009 Hej Finns rätt billiga Eu-släp utan bromsar som du får dra i 80 km/h som funkar till mindre båtar. Köpte en till min förra båt som klarade upp till 600 kg. Den kostade 9500:- ny. Det man skall tänka på då är att släpets totalvikt inte får överstiga halva bilens tjänstevikt tror jag det var. Kändes klart prisvärt tyckte jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Belone 0 Postad 13 Juli , 2009 Hej och tack för svaren, jag hittade en TK-Trailer som klarar 570 kg obromsat. Funderar på att chansa på att den funkar. Vi får se. / B..!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser