Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
zerblatt

Crescent Primo - räcker 50 hk?

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på att köpa en Crescent Primo till landstället på västkusten. Vi har ofta gäster, och ett syfte med båten är att kunna ta med sig en familj till och åka och köpa glass eller bada vid någon ö i kustbandet. Antalet platser i Primon är enligt specen 6, men man kan ju ledigt sitta 8-9 personer i den. Vi kommer bara att använda båten i vackert väder...

Frågan är om det räcker med 50 hk för att den skall gå tillräckligt bra om vi är 8-9 personer i båten. Det behöver inte gå vansinnigt fort, men tanken är att båten skall plana utan problem även med många i båten. Är det någon som har erfarenhet av en Primo med 50 hk som packat den full med folk? :-)

Pratade med en återförsäljare idag som menade att 50 hk räcker, men de säljer också bara Honda-motorer som inte finns i 60 hk om jag förstod det rätt. Yamaha lär ha en 60 hk som kanske är intressant...

Enligt specen är 60 hk max...

Tacksam för tips!

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag inte om ni kommer att vara 8-9 vuxna i båten eller om några är barn?
Men det viktiga är maxlasten som är 575 kg på den båten.
Det motsvarar ca 7-8 st medeltunga svenskar. 9 st blir uppåt 675 kg.

Eftersom en Crescent Primo är ganska liten båt har den inte hur stor bärförmåga som helst och upp i planing lär bli det knepigaste och där är 60 hk attt föredra så du verkligen kommer att ha en chans att komma upp ur gropen och plana. Viktfördelningen i båten kommer säkerligen att vara viktigt om ni skall åka 8-9 pers i båten då för att få upp den i planing.

Om det är 8-9 vuxna som skall åka i en såpass liten båt så skulle jag nog istället välja en större båt uppåt 5,5 meter. Är det låt säga 5-6 vuxna och 2-3 barn så kanske det funkar med en Primo i spegelblank sjö.

Men händer det nåt så är det ej så kul när Ni åkt överlastad...

Varför gå över tillverkarens specifikationer när det gäller antal personer/maxlast?

Om det är en splitterny Crescent Primo med t ex Yamaha F60 4-takt du funderar på så kostar även en såpass liten båt ny en hel del pengar. Men en 3-4-5 år större begagnad styrpulpetare med kanske 75-90 hk 4-takt går säkert att hitta för motsvarande peng.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 juli 2009 | 23:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Idag har vi en Smögen 45, som är godkänd för 5 personer. Den kan vi gott kan åka 8-9 personer i när det är vackert väder och lugn sjö. Det är 4-5 vuxna och 3-4 barn det handlar om. Våra barn är 8 8 5 år, så när de blir lite större och tyngre lär det behövas en lite större båt än Primo.

Tanken är att ersätta Smögen 45:an med en motsvarande styrpulpet-båt så att vi får lite mera räckvidd... Och se om det här med lite snabbare båt är något att ha. Om det är så bra som vi tror/hoppas, så ser jag en Crescent Primo som en instegsmodell som vi kan byta upp oss ifrån i framtiden.

Kanske är det bästa sättet att ta sig till en återförsäljare för en provtur med en Primo med 50 hk och lasta den med 4 vuxna och 5 barn för att se hur den beter sig...

Har du tips på en 3-5-års begagnad lite större styrpulpetare som kan vara ett alternativ tar jag tacksamt emot det tipset!

Det fiffiga med en ny båt för mig som är komplett nybörjare på båtar är att den garanterat är felfri och inte gått på grund tidigare eller har några andra konstiga fel som jag borde tänka på att undersöka innan jag köper en begad båt. Och de verkar ligga rätt stabilt i pris och inte tappa så många pengar i värde, som ex. bilar gör...

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite andra båtar att fundera på:

Micore 550 med Suzuki DF70 (EFI) 4-takt (2004):
http://www.blocket.se/uppsala/Micore_550_22419312.htm?ca=11&w=3

Ryds 511 GTS med Mercury 75 hk (förgasare) 4-takt (2001):
http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_511_GTS_75hk_4takt_22395705.htm?ca=11&w=3

Askeladden 505 med Mercury 75 hk (förgasare) 4-takt (2001):
http://www.blocket.se/stockholm/Askeladden_505_21957298.htm?ca=11&w=3

Ryds 510 GTI med Mercury 75 hk Optimax 2-takt (direktinsprutning), 2008:
http://www.blocket.se/orebro/Ryds_510_GTI__Vagn_och_forvaringskapell_21125521.htm?ca=11&w=3

Ryds 510 GTI med Mercury 75 hk Optimax 2-takt (direktinsprutning), 2007:
http://www.blocket.se/blekinge/Ryds_510_GTI_2007_22488744.htm?ca=11&w=3

Andra tänkbara alternativ, lite dyrare:

Crescent 518 Arrow med 60 hk 4-takt
Crescent V20 Exray el Stigray med 80 hk 4-takt
Buxter X (C4) inkl sidobänk med 80 hk 4-takt
Yamarin 50 Twin Console med 60 hk 4-takt
Yamarin 50 Side Console med 60 hk 4-takt
AMT 170R

Snäppet ännu större t ex:

Ryds 568 GTI med 90-115 hk
Yamarin 56 SC med 80-100 hk
Buster XL (nya modellen) med 100-115 hk
AMT 185R med 90-115 hk
Uttern S55 med 100-115 hk
Askeladden 525 Excel med 90-115 hk

Kanske du bör kolla på en Crescent 518 Arrow med 60 hk 4-takt då den är lite större och har liknande inredningslayout som en Primo med sidobänkar på bägge sidorna i fören.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 juli 2009 | 15:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv haft en smögen 45 och via ryds 48 med 15 hk bytt upp mig förra året till en primo med honda 50 hk. Den har fungerat alldeles utmärkt med mycket folk, som mest har vi varit 6 vuxna och 3 barn och det har gått att få upp den i planing ändå även om det tar lite tid. Som jag förstått det är anledningen till att den är lättplanande att den är rätt flat i botten. Andra sidan av det myntet är att den inte går lika mjukt i sjön som mer v-formade skrov gör. Normalt är vi 2-4 vuxna och 3 barn och då är det inga problem alls.

Lite senkomna synpunkter men ändå. Hoppas du blev/blir nöjd!

Åke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...