Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Vilse

Vattentankventilation i segelbåten

Rekommendera Poster

Hej

Den tidigare ägaren köpte en fyrkantig vattensäck att ha i förenGråter, kanske var det ett extrapris på de fyrkantiga och han tyckte det var ett kap, jag tyckte den var opraktisk och nu har den läckage och det är dags installera en ny lösning. Det blev en 65l trekantig plasttank så kommer att bli perfekt.

Enda frågetecknet är ventilationen, innan jag borrar skadar det ju inte att få synpunkter. Har köpt en liten vid plastgenomföring så inte skall synas så mycket.

1. Antingen placerar ventilen på förens ena sida. Detta medför att kort slang rakt upp från tanken till ventilen under relingen i förpiksskåpet.

2. Eller så drar jag en 2.6 m slang under tanken akterut och sedan upp i en garderob midskepps och sätter den där.

Tycker det kanske är snyggare midskepps men slangen syns mera, får gå runt och titta i hamnen var som är gängse... synpunkter mottages tacksamt.

Hälsningar Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått tips av en båtgranne vad som är mest praktiskt, det blev en slang ovan tank akterut, genom stuv och upp till relingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar vid de vattentanksinstallationerna jag gjort under åren, dra luftaren så att den kommer i ett utrumme typ ankarbox eller dyl. Om avslutningen på avluftaren ligger under däcksförskruvningen till påfyllningsröret kan det komma vatten ur luftarröret när man fyller på. Vill därför ha den i ett utrymme där ev vatten kan rinna ut.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...