Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Tuka

Måste ha hjälp Johnson 50 -94

Rekommendera Poster

Hallå. Har försökt några gånger tidigare, fast med negativa resultat. Så jag ger det en sista chans att ni experter kanske kan hjälpa mig. Vill ju bara ut och åka båt:)

Har Problem med att min motor tar in vatten i cylinderloppen.

Följande är gjort: Topplockspackningen är bytt, toppen är rak och fin.

Packningrarna runt avgashuset är också bytta. Den som sitter mellan powerheadet och avgashuset såg faktiskt dålig ut. Så alla packningarna är nya.

Innan så tog den in vatten i båda cylinderloppen, men nu så blir det bara lite vitgegga i det nedre tändstiftet. Fast mycket mindre än tidigare.

Kompressiontestet visar 10.6 på båda cylindrarna.

Den går fint när man kör den i tunna, fast i havet med belastning så vill den inte.

Då går den bra på höga varv, fast när man då släpper gasen och kör sakta, då dör den och blir svåstartad efteråt.

Vad kan problemet vara?? En kompis som jobbar som båtmekaniker har kollat på den, men kan inget fel hitta.

Jättetacksam för svar/ Mvh calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst. Motorn avmonterad, på väg till skroten. köper en ny honda 50 imorgon. Tack och hej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt att det läckte med alla packningar bytta men nu får du ju en ny spis på båten så då är det bara att tuta och köra.

Du råkar inte sitta på en Johnson varvräknare och trim/tiltmätare nu när det blev skrot av det krånglande åbäket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...