katrine 0 Postad 11 Juli , 2009 Skall inhandla en segelbåt för cirka 500´ i storleken 32 fot. Vilken är den mest prisvärda båten? Skall man satsa på en Comfortina eller en 10 år gammal Bavaria. Ganska ny, men sämre kvalitet? eller lite äldre men med förhoppningsvis bibehållen kvalitet. Vad jag vill ha ut av båten är: bra rymd för 2vuxna och 2st barn,L-format kök,pålitlig motor,samt en båt som seglar med hyfast bra LYS. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juli , 2009 Det är lite som att fråga vilken bil man ska köpa för 500'. En ny BMW eller en gammal Rolls Royce Jag hade satsat på en äldre båt, men oavsett vilket så måste ju skicket och om den uppfyller era krav eller inte avgöra. Hittar ni bara en båt om uppfyller era krav, är i bra skick och som ni trivs med att segla så spelar det ingen roll om den är 1 år eller 100. Det jag försöker säga är att bara ni själva kan avgöra och enda sättet är att titta runt och kolla på många, många objekt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 12 Juli , 2009 Däremot är det svårt att hitta L-pentryn som är framåtriktade på äldre båtar. Comfortina är väl en av de få som har det. Sätt er ner med block och penna och gå igenom vad som verkligen är viktigt för er. Glöm inte sådant som vilken typ av uppbyggnad - enkellaminat eller sandwich - . Typ av rigg - stort försegel eller litet, mm,mm Sådant avgör komforten ombord mycket mer än hur pentryt är organiserat. Har ni erfarenhet av olika båtar vet ni nog rätt bra hur ni vill att den ska vara, annars åk och titta vilt hos båthandlare. Om inte annat får ni koll på hur ni inte vill ha det. Det är roligt att leta båt och just nu är det köparens marknad så lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katrine 0 Postad 12 Juli , 2009 Sant att det spelar roll med typ av uppbyggnad av båt. Fokus kommer dock under de första 5 åren att vara komfort eftersom barnen är så små fortfarande. Erfarenheter från Maxi 77 och Albin Ballad ligger till grund för min kommande utvärdering. Köper man en båt skall det kännas rätt helt och hållet samtidigt vill jag ju s'kra att det är en vettig investering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 13 Juli , 2009 Ingen aning men det går säkert att pruta lite på denna. Då får du allt du behöver och lite till. http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_999_21909551.htm?ca=8&w=3&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 13 Juli , 2009 Som tidigare inlägg nämner genom länken så är Maxi 999 an en kanonbåt. Har seglat en 999a med dubbla akterkabiner i många år, rolig seglare och bra bobåt, mkt trevligare än comfortinan. Jag gillar inte Comfortinans tråkiga akterstuv som är konstruerad som en ruffnedgång, sen är förpiken rätt trång i mina mått. Är man intresserad av en Maxi 999a så skulle jag rekommerndera en med ratt eftersom skotskenan löper mitt i sittbrunnen och uppfattas inte som om den är i vägen om båten har ratt. Seglar bra med självslående rullfock Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katrine 0 Postad 13 Juli , 2009 Denna båt har jag inte ens tagit in som ett alternativ pga av att jag tycker att Maxi är en lite tråkig båt i sig men jag skall inte döma, jag har aldig varit nere i en 999:a. Vad menade du med nedgången i Comfortinanan? Sätt till mått och layout i 999:an så skulle den mycket väl kunna vara ett alternativ. Vad som jag upplever som klart negativt på de C-tionor jag tittat på är finishen på insidan. Båtar som är cirka 25 år gamla skall inte behöva lackas om enligt min mening. Hade en Ballad från -78 innan som var helt kanon i lacken efter drygt 30år. Vad skall en schysst 999:a kosta? Tack för ditt inlägg, kan så långt konstatera att det verkar vara bättre att satsa på en äldre båt med kvalitet än en lite nyare båt tyå Bavaria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 13 Juli , 2009 Kul att inlägget fuktade ditt intresse. När vi för fem år sedan stod inför liknade val som du fanns iofs 999 med som intressant - men lite för dyr.... När vi tagit oss varvet runt valde vi dock denna då vi hittade ett ex från 1991 som var ordentligt fixad. Kanonfräsh men tro det eller ej utan installationer - inte ett borrhåll i hela inredningen! Detta på både gott och ont då det går åt mycket tejp och buntband framför borrhåll när man tex skall ha gps och tv... Det är många gånger jag ställt mig frågan om en ny eller gammal båt och jag vet inte svaret. Jag kan dock men ovanstående som bakgrund säga att du kan få en grymt välutrustad fräsch och trevlig båt som har några år på nacken. Därför tycker jag absolut att du skall bredda och titta på båtar som är äldre och jämföra med nyare. Hur som helst. vi är fyra personer två vuxna och två vuxna(barn 12, 15 som är längre än mamma) Vi har med kompisar till barnen. Vi har med mormor och morfar(70 ) och de sover också i båten. (i hamn eller i kanalen - tror inte på naturhamn) Jag är 190 lång och har ståhöjd. Vi seglar och ligger på bra med hyfsat lys på 1,16 Ett stort L kök och en toalett där man kan sitta och läsa tidningen. Nu sitter jag och skriver detta vid navigationsborder samtidigt som jag hör på fotbollskväll att ÖSK tog poäng på vångavallen! I övermorgon börjar semester - då blir det åter fyra veckor MAXI 999 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 13 Juli , 2009 Med nedgången syftade jag på akterstuven i sittbrunnen, den är konstruerad som en ruffnedgång, alltså löstagnar lucka framtill och lyftbart lock, i min mening inte praktisk. 999:an har två luckor bak, en på var sida om rorkulten om man nu väljer den varianten. Jag tittade på en Comfortina när vi skulle välja större båt, men förpiken var tex mindre än på vår Maxi 84, barnen ville inte sova där framme bakom den plastiga skjutdörren. Priset har ju gått ner på 999:an, men är högre än för Comfortinan och i min mening klart värt de extra pengarna. Men välj den du tror du skulle trivas bäst med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 14 Juli , 2009 Vad kostar en Linjett 32? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DehlerMats 0 Postad 14 Juli , 2009 När det gäller att jämföra gamla (svenska) o nya (Bavarior mm) båtar måste man alltid lägga till i beräkningen att en 20 år gammal motor är just 20 år samt att segel åldras mycket bara genom att finnas, dels blir dom sköra och dels blir dom oformliga så lägg in en rejäl buffert för segel o motor. En annan aspekt är att en ny båt är mycket enklare att hålla fräsch, plasten har ju inte alls börjat bli sliten så vaxning mm går betydligt enklare. Tänk ochså på att det har hänt en del på winchar, avlastare, pumpar, värmare o dyligt så om dessa är orginal så finns det mycket att vinna på att uppgradera, lägg in allt detta i din budget och framför allt var ärlig mot dig själv när du jämför en 25 år gammal Maxi 999 mot en 5-6 år gammal Bavaria eller liknande, tittar du på modernare båtar så titta hellre på en Hanse än på en Bavva är i alla fall mitt råd. Vänligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 14 Juli , 2009 Det är riktigt. 25 år är 25 år. Min är visserligen bara 17 år men det är lång tid även detta. Jag skulle nog dra öronen åt mig om jag hittade en 17 eller 25 åring i orignalskick. Men det är just detta som är pängen. Båtägare har en förmåga att lägga många tusenlappar årligen på sina båtar och vips hittar man en som är rejält uppgraderad - det är då man slår till! När jag hittade mitt ex var den påkostad 150' bara sista två åren. Före detta hade den legat på land i sex år pga sjukdom hos ägaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DehlerMats 0 Postad 14 Juli , 2009 Visst går det att hitta pärlor bland äldre båtar, själv har jag mest haft äldre båtar, men sist som jag skulle byta båt så var skillnaden i pris för liten, de båtar jag tittade på var slitna och överprissatta. Men det viktiga som jag tycker är att vara helt ärlig mot sig själv när man skall till o köpa båt och inte bli förblindad av förra ägarens ofta alltför positiva för att inte säga ibland rent av lögnaktiga beskrivning, själv åkte jag Stockholm - Helingborg för att mötas av en ganska risig båt som ägaren tycket var i mycket gott skick..... bla trasig genua. Jag gav ett bud på båten då jag redovisade vad som behövde göras o vad det kostade, men ägaren tyckte att jag gav ett skambud men den båten var ute länge efter det på båtsiterna Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 14 Juli , 2009 Stockholm - Helsingborg? Jag åkte Göteborg - Stavoren, Holland i tron om att båten var i normalt skick, ack vad jag bedrog mig på de bilderna och beskrivningen jag fick, stannade en halvtimme innan jag vände hem mkt besviken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 15 Juli , 2009 Jag har också gjort mina resor... men det är en del av själva båtköpet. Till slut hittar man det man söker. Problemet just nu är väl att det inte finns så många båtar ute? Många som vill sälja verkar inte sätta ut. Förra året tex vid denna tid fann nio Maxi 999 på blocket. I år har det aldrig funnits fler än tre samtidigt och i skrivande stund verkar det bara finna en. Brukar följa just denna modell av förklarliga skäl... Utan att veta gissar jag därför att liknande gäller för fler båtmärken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katrine 0 Postad 17 Juli , 2009 Någon som har några bra siter att rekommendera utanför Sverige. Har varit ute och seglat i 4dgr nu och kan väl säga att jag börjar att glida över på ett lite nyare ex av båt istället för en 25år gammal välvårdad skönhet. Allt är ju faktiskt 25år gammal även om mycket slitdelar är bytta, jag tänker på el,fall,genomföringar saker som kanske alla tänker på att byta ut. Fick tips om en som hittade båt i Norge av alla ställen. Det finns alltid båtar på vissa ställen som inte är lika populära och därav ett lägre pris. Som exempel kan nämnas att om man skall köpa en Volvo är Trollhättan ett bra alternativ, där kör alla Saab (eller gjorde i alla fall tidigare). Beg Hanse,i vilket lan hittar man denna? Tyskland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 19 Juli , 2009 Menatr du att man kan göra bra eller bättre affärer utomlands? Det låter spännande. Inte minst med tanka på kronkursen. Min uppfattning är att många vänder sig till S för att köpa bra välvårdade båtar, många som gått i sötvatten och de flesta ligger på land 2/3 av året. Undrar hur en båt som legat i vattnet året runt i fem år - mostvarar väl 15 år för en S båt om man hårddrar det. Tyvärr har jag ingen bra koll på båtköp utomlands men jag önskar dig lycka till och hoppas att du hittar det du söker. Kom gärna igen och rapportera vad det belv när du har gjort affären... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser