stiga 0 Postad 11 Juli , 2009 Funderar lite vilken blandning motorn vill ha på en Johnson 60 från 1991 med pluggad VRO, är det 1% som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petrux 0 Postad 11 Juli , 2009 Jag skulle nog köra med 2% som dom flesta 2-t motorer... vro:n blandar mellan 1 upp till 2% beroende på varvtal. Har du bara pluggat oljetillförseln och kopplat ur kablarna? Ska nämligen ge mig på en pluggning själv. Skulle vara kul att veta om det fungerar bra. Det finns ju dom som säger att man måste byta ut vro:n mot en bensinpump men jag har inte fått nån förklaring varför... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emilsson 0 Postad 11 Juli , 2009 Minst 2 % är att föredra! kan blanda mycket mer än så utan att tappa effekt, men det blir ju inte ekonomiskt! och varför byta en pump som inte används till en som pumpar mer vadå? i så fall, om möjligt, vet inte om en vro sköter mer än blandningen? gör den inte det, så plocka bort helt om det går! då den drivs av något som tar effekt av motorn i helhet! men jag kan ha fel! har faktiskt hänt förut! :-D //emilsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petrux 0 Postad 11 Juli , 2009 Vro:n är kombinerad bensin/oljepump som styrs av vacuumet från vevhuset, och den tar ingen större effekt. Skulle vara försiktig att blanda mycket mer än 2% då motorn kan värmenypa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emilsson 0 Postad 11 Juli , 2009 värmenypa gör en motor om du åker på billig olja! köp bra olja så kan du åka på 5 % utan kladdiga ringar som bränner! värmenyper bra överflödig olja förbräns, medans billig skitolja kletar sig fast och bränns, även med 2% blandning! // emilsson edit. att vro:n oxå va bränslepump viste jag inte! så det bevisar ju att till och med jag kan ha fel! ;-p Senast ändrad av emilsson | 12 juli 2009 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser