Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Henren

Vilken propeller/Stegning på Evinrude 70 -1981

Rekommendera Poster

Hej igen!

Har en annan tråd angående nyinköpt båt med 70hk snurra. Flipper 570

Propellern är väldigt illa behandlad så ja tänkte köpa mig en ny, köpte båten igår o lade i den direkt. Tog bort propellern innan och skulle se vilken märkning den hade!

Dock så står det inget på den, varken på fram eller baksida. Någon som vet vilken ja kan sätta dit eller bör ha?

Båten gjorde mellan 23 o 27 knop, blåste en hel del. Men hur mycket kan en ny propeller göra? Motorn viberade också (såg på toppkåpan).

Mvh Henrik

Senast ändrad av Henren | 11 juli 2009 | 13:03

post-10008508-1394236012,4293_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enl bilden så skulle jag tro att det är 13 1/4x17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tror du har hyfsat rätt stigning på nuvarande propeller med tanke på att båten gjorde uppåt 27 knop trots de trasiga propellerbladen.

Standard propeller på en Evinrude 70 hk 1981 var enligt Ishopmarine hemsida för den motorn diameter 13 1/4 tum med stigning 17 tum (13 1/4 x 17).
Ligger väl nära till hands att tro det sitter en sån på idag.
Se bilder på Evinrude 70 hk 1991 propeller aluminium- resp stålprop (sst=Stainless Steel) alternativ från Ishopmarine hemsidan i detta och nästa inlägg.

För att avgöra om du bör ha en annan stigning på propellern måste du ha en varvräknare, det rekomenderar jag att du skaffar en om så en begagnad (kolla med Marinhallen osv som säljer begagnade utombordardelar).

Evinrude 70 hk 1981 får enl specifikationen ha ett motorvarv på 6000 varv/minut på fullgas.
Mellan 5500 och 6000 v/min bör du ligga. 1 tum ändring av av stigningen ändrar motorvarvet på fullgas ca 150-200 varv/min. Tanke experiment: låt säga att din motor (om du hade varvräknare) varvade 5500 v/min med en 13 1/4 x 17 propeller, då kunde du om du ville byta till en propeller med 15 tum stigning och fortfarande hålla dig strax under 6000 varv/min.

Tips: om du skaffar en ny el bättre begagnad (hel och balanserad) propeller kan det nog gå att laga din gamla prop även om det kanske synes vara ett hopplöst fall. En professionel propellertrimmare fixar nog till den ganska enkelt, sen kan du lacka den själv.
Alltid bra att ha en propeller i reserv tycker jag i alla fall. Har själv en stålpropeller på i vanliga fall och har en billigare aluminiumpropeller i reserv.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 juli 2009 | 18:50

post-1495-1394236012,9274_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orginal stålpropellrar (sst) till Evinrude 70 hk 1981 enl Ishopmarine hemsidan.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 juli 2009 | 18:49

post-1495-1394236012,9936_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sökt lite på blocket och eventuellt hittat en propeller som har den stigningen.

Gör en ny propeller mkt för bättre fart?

Ja börjar med en lika propeller och ser hur allt lirar i sommar med olja i växelhuset samt föröska få reglage o allt bli lättare.

Hade faktiskt en fundering på o lämna bort propellern för att fixa till den. Men det får bli en kostnadsfråga!

Mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Skillnaden mellan 27 o 30 knop är 3,Hehe. Fixa propellern o ta bort Korallerna så kan du Glida fram i 32Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Finns inga under båten, så det blir svårt :-)

Senast ändrad av Henren | 11 juli 2009 | 21:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Letar lite på blocket efter begagnade propellrar!

Ingen som ligger på en som passar min Evinrude?

13 1/4 x 17 ,,,

13 är det splines?

Vad betyder det andra?

Mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

13 1/4 är diametern det andra är antalet tum som proppen skruvar sig fram på ett varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...