Rasta 0 Postad 11 Juli , 2009 Har en mariner 60hk från 2002 helt plötsligt laddar den inte. Kollat efter säkringar dom 4 jag hitta va hela. Hur fungerar laddningen? Antar att det e dom 2 kablarna från svänghjulet som går in i en box som heter 883071-1 en voltregulator har jag lyckats googla mig fram till att det är. Nån som har tips på hur jag ska felsöka så jag inte köper saker i onödan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 11 Juli , 2009 Kolla upp batteriet först, i och med att det är en ganska klen laddspole så behövs det ett friskt batteri för att den skall fungera 75ah är lagom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rasta 0 Postad 11 Juli , 2009 Har ett 62ah batter har inte plats för större. Men med motorn igån bör väl volttalet ligga närmare 14v eller? Slutar den ev ladda om volten blir för låg? Jobbar på en bilvst och vet att vissa bilar gör så att dom slutar ladda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 11 Juli , 2009 För att få den att ladda 14 volt får du ha bra varv på motorn då spolen fungerar som en strömspole på en moped skulle tro att den ger max 2,5-3 amp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rasta 0 Postad 11 Juli , 2009 Åkte ut på en tur nu starta motorn volten låg på 12.2 konstant vid 800rpm eller vid 6000rpm men va ute typ 4-5h hade ekolod och radio på nästan hela tiden och det va fortfarande 12,2 när jag kom in i land. Ska testa byta batteri först tyckte de verka skumt annars att det inte skulle ha sjunkit nått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Juli , 2009 Du har något fel i laddningskretesen. Om motorn går att starta med det batteri du har, så finns absolut ingen anledning att byta batteriet. Generatorn skall kunna leverera 10 - 20 A över ca 4000 rpm. Betydligt mindre vid låga varvtal. Som referens levererar en 55 hk -76 Yamaha 16 A. Merc V6 -98 2 x 20 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Juli , 2009 Rasta, Om du hör av dig till mig så kan du få en verkstadshandbok i PDF via mail till Mercury (är samma sak som Mariner) 60 hk 2-takt eller om det nu är 4-takt du har. Där står hela laddningssystemet beskrivet med elschema osv så du kan mäta upp alltihop. Det är väl inte omöjligt att ditt batteri är på upphällning, har du provat med syraprovare i varje cell? Och laddat batteriet fullt så du sen kan kolla dess tillstånd. Vad är polspänningen obelastat (vid 20 grader C) på batteriet (alt densitetten provat med en syraprovare i alla celler): Laddningstillstånd: 100% Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,28 Vilospänning: 12,72 Laddningstillstånd: 75% Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,25 Vilospänning: 12,54 Laddningstillstånd: 50% Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,22 Vilospänning: 12,36 Laddningstillstånd: 25% Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,19 Vilospänning: 12,12 Laddningstillstånd: Urladdat Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,13 Vilospänning: 11,82 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 20 Augusti , 2010 Tråden har väl svalnat lite på en månad men troligen har du samma problem som beskrivs i: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=302098 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rasta 0 Postad 11 Juni , 2012 Tur att ja äntligen beslutat mig att laga motorn och goggla mig in här igen. Beställde 893640A02 VOLTAGE REG KIT direkt när jag såg att den gamla kunde börja brinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser