DubbelJohan 0 Postad 11 Juli , 2009 Hej alla. Var ute o åkte lite båt här i veckan, upptäckte helt plötsligt vatten i oljan, skummigt i oljepåfyllningslocket att regelbundet droppade olja i framkant längst ner på motorn vet ej om det var ifrån transkåpan eller tråget. Det jag undrar nu är, kan det egentligen vara ngt annat än topplockspackningen eller bälgen som är paj? Jag bytte impeller i förra veckan kan det ha med saken att göra? Han jag köpte båten av sa att det droppar lite vatten från vattenpumpen ibland, efter jag bytt impeller drog jag alla skruvar och slangklämmor men såg ändå att det droppade vid provkörning......HJÄLP. Båten är en Solö 25 LyxIII och motorn är AQ130 som väl är en B20 Tacksam för svar.. Johan Senast ändrad av DubbelJohan | 11 juli 2009 | 10:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 Juli , 2009 Nu har jag läst din tråd 5 ggr utan att bli klok på vad du frågar eller har för hypoteser. Ifall vi börjar med vatten i oljan så kan detta givetvis komma sig av att topplockspackningen gått sönder. Men det kan lika gärna vara något annat fel, ex defekt oljekyl, sönderrostad/sprucken topp, listan kan göras lång. Konstaterande, droppade olja i framkant genererade några frågor. Droppar det när motorn går eller är avstängd? Är det ren olja eller en grå sörja (olja vatten)? När du blandar in bälgen är det knutbälgen du då avser? Ifall det är läck på den så brukar vattengenomslaget bli i bakkant på motorn. Sorry jag har fler frågor än svar men någon annan kanske kan svara bättre. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DubbelJohan 0 Postad 11 Juli , 2009 Hallå Nitro o tack för att du tar dej tid. Så här är det, motorn är en utbytes från -00 men visst saker kan paja ändå. Oljan som droppar i framkant droppar endast när motorn går och är brungrå, lite oftare på högre varv. Jepp, det var den bälgen jag menade, kort sagt, jag undrar väl hur och var olja och vatten kan blanda sig.. I övrigt går motorn tyst och jämt, maxvarv ca.4200 Senast ändrad av DubbelJohan | 11 juli 2009 | 10:54 Senast ändrad av DubbelJohan | 11 juli 2009 | 10:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 Juli , 2009 Ok, om vi tar oljan i framkant kan denna komma från vevaxeltätningen, tråget eller kamdrevskåpan. Det kan också komma från andra ställen och rinna. Varför jag föreslår att du torkar ordentligt rent och därefter starkar och sedan med hjälp av papper förvissar dig om var oljan kommer. Stalltips ifall det sitter en filtpackning på vevaxeln är att det fuktar igenom där. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DubbelJohan 0 Postad 11 Juli , 2009 Hej igen. Torkade rent ordentligt igår, drog oljetråg/transpe bultarna. Oljan kommer efter ett par min. mellan block o tråg. Ska även prova att byta packningarna i vattenpumpen idag så får jag väl för säkerhets skull ta topplockspackningen i veckan innan allt annat. Tack för tipset. Vågar man ta kortare turer sisådär 2-3 distans fast oljan ser ut så??? Senast ändrad av DubbelJohan | 11 juli 2009 | 11:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 11 Juli , 2009 Jag skulle inte kört en meter om jag fick in vatten i motorn. Eftersom Du varit på vattenpumpen - och den tidigare läckt. Du har inte råkat sätta igen det lilla hålet på vattenpumpens undersida (där det skall dropp om pumpen är otät). Om Du satt igen det hålet och pumpen läcker trycks vattnet in i motorn det hållet. Det hände min båtgranne. kolla alltså vattenpumpen noga Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DubbelJohan 0 Postad 12 Juli , 2009 Hejsan... Verkligen bra tips, kollar imorrn ska plocka bort dom 2 tätningarna då... Senast ändrad av DubbelJohan | 12 juli 2009 | 14:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser