Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
volvobergman

Plasta gelcoat på Formplywood? Vad är rätt?

Rekommendera Poster

Hej!

JA gska gjuta ny akterspegel och jag vill ha ett riktigt bra matreal som inte ruttnar.

Jag tänkte jag skulle använda mig av Formplywood. Men nu har det kommit fram att Gelcoaten itne fäster på Formplywood. Är det så? Eller räcker det att matta ner ytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat ska du väl knappt använda dig av alls, och särskilt inte direkt på plywooden. Däremot kan jag tänka mig att du ska måla det hela med topcoat när plastandet äör klart, och själva plastningen görs med polyester eller möjligtvis epoxy.

Formplywood låter mindre bra... Jag ir inte så insatt när det gäller trä, men finns det inte något som kallas marinplywood? Men oavsett vad du använder, trä ruttnar förr eller senare om det blir fuktigt. Torrt trä och ingen väg för vattnet att komma in till det kommer ge lång livslängd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

formplywood har väl ett annat ytterlager än marinplywood...kan också ha använts annat lim vid tillverkning...vet inte, men skulle gärna vilja då jag också är intresserad av formplywood till inredning.

men du säger också att du skall gjuta en ny. har du träbåt eller plastbåt?

personligen hade jag nog använt marinplywood och primer osv. beprövat är det ju också så det gäller att som vanligt göra förarbete noggrant.

jag hade ställt samma fråga i forumet på träbåtsakuten för att få mera kött på benen.

jag hade ALDRIG plastat på trä om man inte skall doppa hela båten i det.

många plastar och tänker inte på skarven mellan trä och plast som skall vara infräst så risken för släpp minskas.

sen är ju akterspegeln alltid i eller direkt ansluten till vattnet . jag har sett exempel på hur folk plastar o sen oljar innanför skrovet eller andra sidan träet vilket naturligtvis gör att många åker omkrig med  2 skrov i ett om man utrycker det så....ushofy...kan och har slutat illa många ggr.

så min uppfattning är att använda sig av beprövade metoder och snälla du ....plasta inte om det går att undvika på skrovet... detta är min personliga uppfattning...finns en uppsjö av sådana...

som avslutning vill jag säga att epoxy är också plast, och kräver 100% noggranhet med torktider temperatur blandning och tycker jag är ett helvete att jobba med i samband med trä om jag t ex måste slipa bort det nån gång....och det kommer....trä innehåller ju också olja beroende av träslag och förr eller senare måste man ju göra om jobbet

berätta gärna hur det går för jag är mycket nyfiken då jag har funderingar på att byta rufftaket som är plywoodTungan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror (obs tror) att man använder betydligt bättre lim i alla plyfasorter idag än man gjorde förr.

 

Googlade lite på frormplyfa och hamnade på Moelvens hemsida.  Beträffande Formplyfa skriver dom så här: http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Byggvaror/Skivmaterial/?prodcat=1938_244

 

Formplywood används till gjutformar för såväl platsgjutning som industriell produktion. Moelven erbjuder två typer av Formplywood. En kvalitet avsedd för engångsformning och en kvalitet som kan användas ett flertal gånger. Vår Formplywood är fenolhartslimmad för god hållbarhet och exteriört bruk. Skivorna levereras kantförseglade.

 

Det lim man/jag förr vid limning ibåtar var just fenolhartslim typ Cascofen. I dag använder jag epoxy när jag limmar trä till båten. Däremot har jag blivit mer restrektiv mot att använda epoxy vid plastning i plastbåten och använder det endast under vattenlinjen.

 

Jag skulle nog inte dra mig för att använda formplyfa för olika konstruktionsändamål i båten, om jag fick tag på bitar gratis. Skulle jag plasta på den är naturligtvis bortslipning av ytskicktet en absolut nödvändighet. Det finns ju någon form av släppmedel på ytan, för att betongen skall släppa från plyfan när man river formen. Detta måste ju absolut bort om polyesternskall släppa. Att matta ner ytan (med den betydelsen ordet matta ner har för mig) är nog inte tillräckligt. Jag skulle ta rondellen med ett grovt papper. kornstorlek ca 40 och slipa bort ytskicktet ordentligt.

 

Inplastad formplyfa håller nog 15-20 år innan det ruttnar om man gör arbetet ordentligt. . Val av material och arbetsmetod beror ju mycket på båtens skick och värde innan ingreppet.

 

Att bara måla på topcoat (gelcoat med vaxinblandning för att ytan skall torka) utan underliggande glasfiberlaminat är ju helt meningslöst.

 

tommy

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg har sett att man kan beställa Teakplywood och Mahognyplywood.

Är det vattenfast matreal som inte ruttnar efter ett par år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte låta sig luras. Plyfa består av trä. Det kallades förr ofta för kryssfaner, därför att de olika skikten låg växelvis åt olika håll för att det skulle bli starkt.

 

Skall du plasta in spelar det ingen roll om det är formplyfa, marinplyfa med ytskikt av furu, mahogny eller teak. Furuplyfa är nog furu rakt igenom. Mahogny är troligtvis mahagny av nån halvtaskig kvallitet, med ett bättre ytskikt av mahogny. Lika så med den sk teakplyfan. Nåt halvtaskigt matrial i kärnan och ett lövtunnt ytskikt av teak. Det finns ju teakplyfa med ganska tjockt ytskikt. Om vanlig teakplyfa med lövtunt ytskikt är dyrt, så är en teakskiva med tjockt ytskikt svindyrt.

 

För att förstärka en akterspegel på en gammal båt duger det gott med det billigaste. Nu har jag aldrig gjort nåt sån jobb och har inget båt eller ens intresse för båtar som den åtgärden är nödvändig på, men det borde va en enkel operation.

 

Spontan skulle jag kunna tänka mig att man gör en blandning av plast och talk till spackelkonsistens och lägger mellan plyfan och plastaktespegel och sedan plastar över plyfan med ett par lager glasfiberlaminat och därpå målar över det hela med topecoat. Ev några skruvar nån stans?

 

Det borde finnas nån som är insatt i frågan som kan ge ett initierat råd. Frågan är  uppe titt som tätt. Går ju också att söka i ämnet på MG.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du platsa in det så måpste du ha något som plasten fäster på, och då har jag svårt att se att formplyfa är så värst bra. De renoveringar jag har sett har uteslutande använt björk pga dess hårdhet och styrka. Det finns någon annat material som liknar wettex i koncistensen och ska dränkas in i polyester/epoxy och på så sätt i princip bildar en solid plastspegel. Trä fungerar som distansmaterial och ska varvas med duk och polyester/epoxy så att du inte har några delamineringar mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med den som föreslog talk o plast...billigt och bra .Du kan ju alltid förstärka med en plåt eller skenor som du plastar in.

förövrigt om du vill använda trä så ta vad som helst som är styvt och hållfast.. kör med bara plast i första vändan så materialet du använder om det är trä mättas innan vidare plastning.....likadant som med epoxi....vidare hade jag plastat in några vinklar innanför mot skrovet....förstärk ordentligt om du har en snurra bak

enough said from me

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök bara inte plasta in någon metall för det blir inte heller bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formplyfa tycker jag mer passar om man ska gjuta saker. Fungerar väl till rena snickerier i en båt där plast inte är inblandat.

Har bytt min akterspegel nu i vår och använde mig av tre stycken 15mm björkplywoodskivor som jag plastade ihop.

Slipade ner det gamla träet till plastlagret innan gelcoaten. Spacklade lite ojämnheter med microballonger och slipade sedan lite till. Sen la jag ett par lager glasfibermatta och polyester som jag sedan fäste den nya akterspegeln i och sedan plastade in allt ihop.

Låter enklare än vad det var kan ju nämnas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett material som inte ruttnar är divinycell eller bonocell.

Det används som distansmaterial i däck och tak på båtar.

Däremot är det inte hårt som plywood varför jag skulle utelämna

det område i akterspegeln där motorn skall fästas och i stället fylla

det med plastspackel eller plast och matta.

Då blir det området hårt och helt homogent.

(Slipa insidan på akterspegel noga, tvätta med aceton, lägg på plast

och ett lager matta samt ytterligare rikligt med plast innan du trycker

dit skivan. Låt den sedan sitta under bra tryck tills plasten härdat.

Plasta i området där motorn skall sitta och resten av insidan och måla

därefter med topcoat då plasten härdat)

Hoppas mitt tips kan komma till nytta

Kurre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då? Vilken plast ska jag fylla akterspegeln med? Jag ska plasta jättemånga lager istället alltså? Jag har 600g matta, 45 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just området där motorn skall sitta fyller du med antingen plast och matta eller plastspackel (dvs plast med talk). Då blir det hårt och homogent. Därefter plastar du hela insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara området där motorn ska sitta som ska vara hårt och homogent. Beroende på vilken motor som ska sitta där så måste även kraften fördelas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag förstår. Men det är inte bara att fylla på. Jag har nämmligen bara en tunn plastakterspegel nu.

Men går det inte bra ändå med marinplywood? Jag kommer att plasta in trät ordentligt samt epoxibehandla hela båten insidan och utsidan.

Dom säger att gelcoat inte fäster på epoxi, men finns det inte någon slaggs grundfärg som man kan måla epoxin med så att den kan plastas in i gelcoat?

Viktigt att nämmna är att båten tas upp på trailer efter varje åktur.

 



Senast ändrad av volvobergman | 12 juli 2009 | 19:24

post-10009608-1394236013,4567_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en slät yta på insidan innan du plastar fast plywooden.

Om du lägger på epoxi så behöver du inte ha gelcote/topcote.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du båten på land när den inte används är epoxybehandling bortkastat - det enda det hindrar är vatteninträngning när båten ligger i sjön långa perioder, och det är ju uppenbarligen ett problem du inte kommer ha.

Gelcoat kan ibland fungera på epoxy, resultaten verkar variera - men jag repeterar, det är inte gelcoat du ska använda, möjligtvis topcoat när du ska måla över det hela. Gelcoat och topcoat är snarlikt, men ändå helt olika djur när det gäller vad dom används till... Dock har även det, liksom polyester, samma problem - det funkar halvdåligt på epoxy.

 

Du verkar inte riktigt ha koll på vilka material som kan/bör användas till reparationer, eller vilka material som är kompatibla med varann. Det finns böcker i ämnet som jag tror du skulle ha nytta av att läsa, och det finns säkert någon här som kommer ihåg vad böckerna heter...

 

Personligen hade jag antagligen plastat dit 1-2 lager glasfibermatta & polyester på akterspegelns insida, sedan tryckt dit en tillsågad plywoodskiva av lämplig sort med tvingar eller vad som råkar finnas till hands tills det härdat, sedan ta bort tvingarna och plasta över plywooden (och en hyfsad bit ut över skrovet runt kanterna givetvis) med gissningsvis 3-4 lager av den matta du har (tills du minst har samma tjocklek som du hade på det laminat du kapat bort när gamla plywooden avlägsnades). När det hela härdat skulle jag gå över det för hand med ett grovt slippapper för att få bort eventuellt uppstickande ojämnheter (och om man väntat så länge att det härdat ordentligt, för att hjälpa topcoaten fästa), och sedan måla alltihop med topcoat.   Men det är bara hur jag skulle göra, jag har bara erfarenhet av att bygga nya båtar så de som reparerar gammalt kanske har andra åsikter om hur man bör göra... Förstår att du vill göra det hela väldigt vattentåligt, men att lägga massor av tid och pengar på att göra det liiite bättre är väl knappast lönt om båten ändå står på land nästan hela tiden.



Senast ändrad av Flummo | 12 juli 2009 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

Nu har jag blivit lite klokare. Jag kommer att lägga upp mycket bilder om renoveringen.

 

post-10009608-1394236013,5902_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Praktiskt Båtägande har precis haft en artikel i något av de senaste numrena om att renovera en HT-båt och riva bort gammal plyfa i aktern, sätta dit ny och plasta upp.

Skippa idén med formlplyfa, den är ofta smörjd med silikonolja för att inte fastna mot betongen vid betonggjutning. Lär vara svårt att få något att fästa.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formplywood finns i olika kvaliteter.

Jag har en 12x2500x600 formplywood som långbord i trädgården, den har stått ute i 6 år, skiva ocxh kanter är ok men runt skruvarna ner till stödlisterna under är materialet uppluckrat, jag använde rostfri trallskruv och tätade inte skallarna. Det var avsett som ett provisorium men permanentade sig. Jag tror inte att man kan få något att fästa riktigt i fenolhartsytan, den är ju gjord för att släppa från bertong.Det är svårt att hitta riktig plywood idag, Byggplast tex har ingen, WBP limmad betyder bara att limmet inte löser upp sig, inte att trät har hög kvalitet. Mitt tips är att du ringer en tillverkare av kvalitetsbåtar och frågar vad de använder.

 

 

 

 

 



Senast ändrad av Virgo | 13 juli 2009 | 08:22



Senast ändrad av Virgo | 13 juli 2009 | 08:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man kan få något att fästa riktigt i fenolhartsytan, den är ju gjord för att släppa från bertong.

Fenolharts är det lim varmed faneren i plyfan är limmad ihop med. Typ Cascofen.

 

Det släppmedel för betongen som finns på ytskiktet är nåt helt annat. Silicon nämndes i ett inlägg ovan. Har man en skiva formplyfa är det ju bara att grovt slipa bort ytskiktet, så är det bra plyfa under.

 

Sen kan man naturligtvis spackla upp med spackel av plast och talk, men jag undrar om det blir lika starkt som en plyfaskiva.

 

Visst skall man göra ett så bra jobb som möjligt när man lägger ner en massa tid och pengar på ett arbete, men frågan är om man skall satsa hur mycket som helst för att få den absolut optimala lösningen för att fixa till en gammal båt. Gör man ett arbete som med all sannolikhet håller 15 - 20 år, så tycker jag det är rätt ok om man använder billigt matrial.

 

Som Virgo beskrev är formplyfa inget dåligt matrial.

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy!

Rätt! Det är ytbeläggningen som står för släppet. Inte limmet. Men att slipa bort silikon kräver noggranhet så att man inte bara geggar runt det. Det är nog bäst att testa på en liten bit så att man vet att man fått bort allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa bort ytskikte är inga problem, men du måste ha en grov sliptissa/papper. Jag brukar ha grovlek 40 och en flex där jag kan ställa varvtalet. Slipa ordentlig. Ta bort en halv mm eller så. Oftast är man (inte jag) dåliga på att slipa ordentligt. Det är alltid underarbetet som är det viktigaste. Lite dålig yta går alltid att fixa i efterhand, men är underarbetet dåligt utfört, så är hela arbetet bortkastat.

 

tommy

 

post-945-1394236014,0313_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köp senaste nr av PB där står det steg för steg hur du ska göra.

 

Jag jobbar inte åt pb eller något, bara en som fick båt intresset där ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...