Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Micklar

Byta förgasare eller munstycken?

Rekommendera Poster

Har byggt ny båtmotor baserat på en B20, som vi har borrat till 92 mm med nya B21E-kolvar (flat topp) I övrigt original motor med en biltopp av senare tappning (större ventilerna).

Nu sitter dubbla solex 44 PAI som satt på gamla båtmotorn, men jag upplever inte att de fungerar något vidare. Tomgången är inga problem, fick justera in den bara. Låg fart upp till 2000 rpm inte heller något problem, motorn går bra.

När jag däremot ska upp i plan storknar motorn om jag bara gasar. Jag måste pumpa med acc-pumpen flertalet gånger för att komma upp i plan, och väl där har inte motorn så mycket mer att ge. Låter också som att den missar då och då.

Det kan ju bero på om vi fick förtändningen fel vid hopmonteringen, men det känns verkligen som att den får för lite bensin i högre fart.

Bensinen är ny, bränsle vattenavskiljarfilter finns, elektrisk bränslepump som fungerar. Förgasarna är isärtagna och rengjorda i alla kanaler.

Lönar det sig att byta munstycken i solexförgasarna eller ska jag byta till någon weberförgasare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte ge dig något specifikt tips för hur du ska göra, men de flesta förgasare fungerar utmärkt så länge dom:

1: är i bra skick

2: har lämplig storlek

3: är rätt inställda

En motor med korrekt inställda Solex bör åka i cirklar runt en likadan motor med dåligt inställda Webrar av samma storlek...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår problemet,  börja kolla tändningen annars blir motorn kraftlös. 

Men om du nu har en biltopp har du marin kamaxel på den.

 Den har annan toppvinkel än på bilen för att få rätt vridmoment vid annat varvtal.

Kan annars bli väldigt seg och tar mycket bensin.



Senast ändrad av Kelly | 11 juli 2009 | 12:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde att köra på en C-kam eftersom den var i fullgott skick. P-axeln som satt i marinmotorn var helt slut, lyftarna likaså. Har kollat runt och hört mig för, och de flesta verkar vara av åsikten att C och P är väldigt lika varandra. P ska väl ha något mer bottenvrid men C har väl istället lite mer på högre varv.

Om man tittar på marinfirmor så marknadsför en jag har hittat C, medans KG marknadsför P.

Ska kolla förtändningen så att den står rätt. En anledning till att jag funderade på någon annan förgasare var att det verkar finnas mer kunnigt folk på tex weber. Var i kontakt med Misab angående solexförgasarna, men de arbetade inte så mycket med solex. Dom kunde fixa fram munstycken, men jag har inte hunnit plocka ur munstyckena ännu, så jag vet inte vad jag har för storlek.

Skickar med en bild på de gamla lyftarna, de var väl fina? Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bero på om vi fick förtändningen fel vid hopmonteringen,

Ni har alltså inte kollat hur tändningen står efter start? Ändå ser du förgasarna som ett problem?

När du VET att du har rätt tändning så kolla vad du har för färg på stiften. Vilket märke förgasarna har är av underordnad betydelse, det är viktigare att de är rätt justerade och syncade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska jag gå vidare i den här frågan med att kontrollera ordentligt hur tändningen står innan jag gör något mer. Anledningen till att jag misstänkte förgasarna var att vi har borrat motorn till en större cylindervolym och därmed bör ju rimligtvis motorn kräva mer bensin.

Det här är min första motor jag renoverar någorlunda på egen hand. Jag har haft mycket hjälp med renoveringen och hopmonteringen, och själva tändningen har jag inte haft alls att göra med själv, utan den ställde svärfar som pysslat med volvo sedan han var 15. I ingångsläget här hade jag ingen anledning tro att han gjort fel utan trodde hellre på för lite bensin från förgasarna. Självklart vet jag att det är viktigt att tändinställningen står helt rätt, och att alla kan göra fel, men det var inte det jag trodde från början.

Nu ska jag ha semester en vecka, sen ska jag kolla vidare på tändinställningen.

/Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förgasare har ju ingen aning om hur stor motor den sitter på. Det enda den känner är gashastighete och det är den som styr vilka munstycken det ska sitta i. I ditt fall tvivlar jag på att gashastigheten skulle blivit så mycket sämre så att du måste sätta i större munstycken, vilket skulle resultatet av ditt resonemang. En större motor suger i sig mera luft och då automatiskt mera soppa men du har även en mindre kam som kan motverka.

Jag tror mer på att syncningen mellan de olika förgasarna inte är 100 eller att blandningsskruvarna står fel. Du har problemet vid 2000 varv skriver du och då går den fortfarande på lågfartsdelen, huvudmunstycket går inte in förrän runt 2800-3000 varv. har du problem i övergången därimellen kan du behöva gå upp på lågfartsmunstycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...