Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
asyvan

Ny båt och motor, några funderingar...

Rekommendera Poster

Med en ny Buster X och en Yamaha F80 så undrar jag några saker...

1) Det finns ett glapp i styrningen (NFB, ej hydraul). Motorn kan jag vrida lite åt höger och vänster, känns även i ratten att det är lite glapp. Det borde väl inte vara så?

2) Med motorn uppfälld så finns en spärrspak för att avlasta hydrauliken. Det står i instruktionerna att den inte får användas för transport då motorn kan skaka loss. Men säljaren sa att jag skulle göra så.

Det kommer säkert mer funderingar... har inte ens lagt båten i vatten än.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

1) Hur mycket glapp är det exakt? Ett visst glapp mellan kuggarna är naturligt med en vajerstyrning.

 

2) Säljaren har fel. Följ instruktionerna. Framförallt är inte tiltspärren dimensionerad för att hålla för kraftiga stötar, utan bara gung vid bryggan. Det bör stå i instruktionsboken hur du avlastar och fixerar riggen vid transport på land, med hjälp av träkloss och spännband.

 

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står inget, bara att man skall kontakta återförsäljaren.

Jag antar att en bit 45x45mm regel i rätt längd kan sättas emellan och klämmas fast med tilt down?

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid transport måste du fixera även i höjdled, även om du klämt fast plankan. Om du vill vara på den säkra sidan vill säga.  Därav spännbandet över riggen som fästs i trailern! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack. Verkar dock inte enkelt att klämma fast en 45x45... får nog sätta en typ M10-M12 gängstång genom hålen som skall spärra tilten om man inte har Power Tilt &Trim. Mot den kan jag sätta regeln som sen ligger an mot riggen fint.

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Om jag vrider på motorn så ser jag själva styrstången (så att säga) röra sig 1-2 cm.

/Rookie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering nr 3...

3) Övre bultarna till motorn sitter med brickor på insidan av motorbrunnen, de verkar ha dragit de så hårt att de pressat in/ihop aluminiumet där. Det liksom buktar in så att säga. Är det normalt? Det är ju en rätt fet klump ändå som sitter där...

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det den kraftigare Teleflex NFB 4.2 du har eller den enklare Teleflex NFB Safe TII?

Jag har en Teleflex NFB 4.2 (4.2 = antal rattvarv mellan ändlägena) på min Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt och det finns inget glapp (har använt detta i 7 säsonger nu så inget glapp so far).
Vet ej hur Teleflex NFB Safe TII är ang ev spel/glapp.
100 % glappfritt är det inte vare sig kabelstyrning el hydralstyrning men näst intill på vissa kabelstyrningar som NFB 4.2 och de flesta hydralstyrningar.

Tiltstödet skall absolut inte användas när du trailar, det stödet är inte dimensionerat för att klara de krafter som uppkommer när du trailar (t ex gupp osv).
Skaffa t ex en M-Ywedge eller Yamaha säljer numera även liknande stöd i gummi:

http://www.m-ywedge.com/instructions.htm

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/256/1093/9190/all/1/8045/0/detail.aspx


Har använt M-Ywedge själv i 4-5 år nu utan minsta problem.


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan förstå så sätts både M-Y och Yamahas variant på någon form av tiltstång... jag har inga såna på min F80.

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kollade hur tiltmekanismen ser ut på Yamaha F80. Det är en enda tilt-stång. Då behöver du i så fall en Universal M-Ywedge.

/Bo

post-1495-1394236012,1613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montering M-Ywedge Universal (för Single Ram Power Tilt Systems). För tydlighets skull skall motorn tiltas ner så den vilar på gummit - på bilden är det en lite glipa i övre delen men bilden visar när man satt dit M-Ywedge Universal, nästa steg är att tilta ner motorn så den vilar mot gummit så det blir stumt och gummibiten hålls fast. Sen funkar gummibiten som ett stöd och dämpar vid större belastningar (t ex väg-gupp) och på så vis skonar hydralsystemet.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 11 juli 2009 | 10:41

post-1495-1394236012,2387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara några funderingar, så här mitt i natten.

I min instruktionsbok för Yamaha 50 så står det endast att man inte skall använda sig av tiltspärren vid transport pga att den kan lossna och motorn falla ner.

Vad jag förstår så måste de syfta på motorer utan powertrim eller om hydraulen går sönder samtidigt som spärren råkar lossna.

Jag har aldrig förstått de som spänner fast motorn med en regel emellan eller gummibuff el. dyl.

Vad kan egentligen hända med hydraulsystemet på trailern om det skumpar lite, har ni inte tittat på hur motorn rycker och sliter på denna hydraulik om ni kör i lite grövre vågor.       Där kan man ju undra hur grejerna håller.

Trailerkörning är ju inte ens i närheten av dessa rörelser som hydrauliken utsätts för.

Jag har haft 3 st Yamaha 50 under 10 års tid och alltid trailat med motorn upptiltad men nedspänd på spärren. Nu har jag dock en väldigt låg trailer som gör att skeddan går i backen när man kör, om den varit högre kanske jag kört nedtiltat.

Dock har en bekant alltid kört med regel emellan och han har fått byta packningar en gång, så jag tror det har mer att göra med bristfällig kvalitet på dessa system.

Jag kommer fortsätta köra upptiltat med bara spärren som stöd tills jag blir överbevisad.

 

//Micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ang transporten lyssnar på Bosse, jag använder samma sak på min båt och jag trailer mycket. Det är alltid bra att avlasta hydrauliken under transport, andra kan självklart göra som de vill. Och överbevisar man sig själv,kan det bli onödigt dyrt :-)

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...