Skaven 0 Postad 10 Juli , 2009 Hej! Vilken vikt skall det vara på ankaret eller drqaggen i förhållandet till båten?Sea Ray 225 Weekender Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2009 Hej, Ca 8 kg Bruce-ankare är nog ett lagom alroundankare för din båt.http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=4540 (kallas Rorsman där i katalogen) Finns i vanligt galvat och dyrare rostfritt. Även Biltema har väl om du vill köpa billigt. Tips: ha en 2 meters kätting sista biten vid ankaret så tar ankaret lite bättre. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 juli 2009 | 12:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skaven 0 Postad 10 Juli , 2009 Stort tack för detta tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 10 Juli , 2009 Jag köpte ett 4kg Deltaankare med 2m kätting till min båt som väger ca 1.4 ton me lite packning, gissa om jag var skeptisk 4kg!. Men har funkat riktigt bra och klart över mina förväntningar så till din båt borde ett 6 kilos räcka bra. http://www.hjertmans.se/ Delta-ankaret är mycket greppvilligt med en ordentlig blytyngd ingjuten i sin spets så att det snabbt ska vända sig ned i botten. Det greppar snabbast av de ankare jag provat hittills. Även Delta-ankaret är lämpligt för svajliggning. Det har också en viss förmåga att greppa på stenbotten eftersom det inte viker undan spetsen vid belastning på den. Det är verkligen dock inget att rekommendera att ankra på stenbotten. Man ligger högst osäkert Jag har inte själv haft något Bruceankare men jag har under 4 veckor samseglat i Medelhavet med en svensk OE 32:a som har ett 15 kg Bruce. Oftast skötte sig ankaret bra men vid några tillfällen la det sig på sidan och skar med sidoflyt genom dyn utan att någonsin greppa. Det greppade först när jag dök ner och la det till rätta eller att ägaren ankrade om. Jämfört med CQR och Delta gräver inte Bruce-ankaret ner sig lika djupt och ger i lös botten en dålig hållkraft. I hårda bottnar fungerar ankaret oftast utmärkt. På en långfärdsbåt som seglar utanför Sverige kan jag inte rekommendera Bruceankaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser