knak 3 Postad 10 Juli , 2009 Skall flytta till Södertälje i slutet av sommaren. Båten ligger idag i Vänern och sötvatten. Vad är det för vatten runt Södrtälje? Hört att Trosa skärgård är fint, vad har ni mer för tips? Båthamnar, vilka finns? Har en 23fots DC som behöver förvaras över vintern och hamn/bryggan får gärna vara låst för obehöriga. Vet att det finns en sjömack på nedre sidan om slussen, finns någon på övre? MVH /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 185 Postad 10 Juli , 2009 Själv har jag båten vid Lisö (Himmerfärden) och tycker att skärgården runtomkring är tråkig. Först är det innerskärgård med granbevuxna öar och vassvikar, och därefter öppet hav. Saknar mellan- och ytterskärgården som fanns när jag låg vid Dalarö eller som det är i norra skärgården mellan Sandhamn och Söderarm. En annan tråkighet är alla fågleskyddsområden som gör att den enda ytterskärgården som finns är stängd fram till 1:a augusti. Landsort är värt att besöka, men tyvärr är fyren stängd för besökare pga byråkratiska hinder, det saknas nödutgång !!! Gillar man mer skyddade vatten så finns det en hel del. Sandstränder finns på Askö samt Kolgjuskär. En känd (och dyr) krog vid Oaxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 11 Juli , 2009 Jag bor i Södertälje men har båten på mälarsidan vid botkyrka och hamnar lite mittimellan. Långt att åka i Södertäljeleden innan det blir lite skärgård. För oss tar det ca 1,5 tim med slussning innan vi är ute vid tex Waxholm och sen har du ju hela skärgården framför dej. Kolla på www.botkyrkabatklubb.se om det kan vara nåt för er. Ang sjömackar så finns hos oss 3 st,Slagsta,Sätra och Ålsten samt ytterligare ett antal närmare city. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser