Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Stoffe79

Vilken inställning på powertrim vp290 drev?

Rekommendera Poster

Hur använder ni powertrimmen på 290 dreven.  Jag har dubbla vp290 drev på min båt.  reglerar ni powertrimmen under fart mycket?

För att få min båt att plana fortast så måste jag ha mina drev i botten dvs -5 grader på indikeringen.  Ska jag så fort jag kommit upp i planing försöka sätta dreven i läge 0 typ? Som det är nu så låter jag alltid dreven vara i botten läget.

Hur gör ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag startar alltid med drevet i botten visar -8 på min display, sen när man kommer upp i plan så tiltar man upp drevet, ligger på marchvarv så ser du att farten ökar.

När du får upp drevet för högt så minskar farten hörs även på ljudet när proppen kommer för nära vattenytan. På min display brukar det vara runt nollan.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med aland.

Lättare att komma upp i planing med lite minusvinkel. Sen får jag bäst fart vid 0 grader.

Gissar att det har betydelse vilken båt man har samt hur högt drevet är fäst på akterspegeln i förhållande till vattenytan ?

Har du dessutom trimplan så kan du alltid laborera med dessa. Grundregel är dock att när båten väl planar så ha trimplanen så uppfällda som möjligt för att minimera den våta ytan utan använd dem då mer bara för att få båten att inte luta åt styrbord eller babord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kan bara hålla med föregående två talare .... har själv en KAD300 med ett DPG drev och kör ner det i botten (-5) när jag drar på för ett låta det hela plana ut på 1 då min båt går som bäst med två personer ... man liksom känner när motorljudet och hela båten mår som bäst ... 3400 r/m och flyter fram i ca 30 knop ... underbart ... (det när nästan bättre än sex ..... men bara nästan ... )

i alla fall ... är det lite mer folk i båten är det bäst att hjälpa till med trimplanen speciellt om alla envisas med att sitta på akterdäck ... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sätter drevet på minsta (=-4) när jag ska komma upp i planing. Ibland, om det är mycket folk i båten, behöver jag hjälpa till med trimplanen. Uppe i planing går båten bäst med drevet i -3.

Sen beror det på belastning och vågor hur jag använder trimplanen. Jag har 4 sittplatser om babord och styrplatsen om styrbord så då kan jag behöva trimplanen för att få ett rakt gångläge. Och flyttar sig någon passagerare så behöver jag ofta köra lite med trimplanen. Eller om man kommer ut på en fjärd med vinden in från ena sidan så kan man behöva trimma lite igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren!  Jag är ju rätt ny på båt här, så det är bra att veta hur ni andra gör.  Men jag får ju testa mig fram helt enkelt och se vilken marsh fart jag har och sen bara laborera med power trimmen för att se vart den går bäst.  :-) Jag har ju en båt med dubbla aq 171 motorer,  Vart kan man säga att marshfarten ligger?  Är det lixom när man ligger på ett visst varvtal på motorn elelr är det helt enkelt precis när båten kommit upp i planing som bestämmer det.  Jag vet ju att det måste ha att göra med den fart där båten går mest ekonomiskt typ.  Men är ju ganska svårt att hitta det läget om man inte har en flödesmätare av nått slag.  Kan ju tillägga att båten toppar runt 35 knop, så antar att mars  farten bör ligga kanske runt 22-24 kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det låter rimligt. Du kan nog t.o.m. marscha i uppåt 25-26 och ändå känna dig ekonomisk.

Om du har rätt propellrar på så ska max varvtal du kommer upp i ligga på säg 5500-5700 rpm. Jag tror att du har en rätt bra ekonomi om du marschar kring 4000 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...