Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
volvobergman

Fäster polyester på gelcoat?

Rekommendera Poster

Jag sla gjuta in en ny akterspegel och undrar hur pass noga man måste vara med att slipa undan gelcoaten?

Det är ju lite små gelcoat fläckar. Spelar det någon roll? Fäster plasten där ändå?

post-10009608-1394236011,3353_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, plasten fäster bra på gelcoat om den är ordentligt rengjord med aceton och grovslipad. Däremot har inte gelcoaten riktigt samma hållfasthet som plastlaminatet (om lamineringen är riktigt utförd). Dessutom vet man inte hur bra gelcoaten sitter fast på underliggande laminat. Vad betyder detta? Om kraven på hållfasthet är höga brukar jag tillåta endast smärre fläckar av gelcoat, max 10-15 % av ytan. Men detta är bara min bedömning, inte någon exakt vetenskap.

Sea Maniac

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft mycket nytta av olika stålborst-rondeller till vinkelslipen för det här ändamålet. De verkar ta bort lite mer av polyestern än glasfibern vilket gör att ytan får lite glasfiberstrån som sticker upp, det känns som ett perfekt underlag att plasta vidare på. Annars tycker jag att en handhållen bandputs är det bästa hjälpmedlet, de avverkar fort och ytan blir plan och fin. Jag har en B&D med en väldigt smal näbb i fram, den är väldigt användbar.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polyester fäster bra på gelocat, däremot fäster inte alltid gelcoat så bra på polyester tycker jag.

För snabb avverkning av såväl plast som resterande trä kan jag rekommendera en raspskiva till vinkelslip. Tar bort de mesta och fort men dammar nått djävulskt! För att få bra underlag tycker jag annars handslipning med grovt papper fungerar bäst. Maskiner har en tendens att lämna efter en lite finare yta.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...