Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
barbatrykk

Motor startar ej, evinrude fisherman 6hk

Rekommendera Poster

Hej, har precis köpt en motor, evinrude fisherman 6hk.

Var ute och körde häromdagen, motorn startade på en gång men gick endast i fem minuter när den plötsligt la av, sen dess har den inte gått att starta. Har rengjort förgasaren och kollat tändningen som verkar okej.

Vad kan detta bero på? dålig gnista, nya tändstift? blandning av gammal och ny bensin?

Tacksam för svar // Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har kommit underfund med att den verkar få för mycket soppa, hur ändrar jag detta? kan starta motorn utan tomgångsskruven iskruvad, men så fort jag sätter i den dör motorn på en gång.

 

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ gasen på full gas, spruta in en skvätt (ca 10 ml) vanlig ny oljeblandad bensin i förgasarhalsen. Sänk gasen till start. Ingen choke.

Gör minst 10-tal ordentliga ryck. Motorn skall starta varva upp och sedan dö, om inte kan man närmast misstänka tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ska prova, men när jag fått igång den har den gått skitfint förutsatt att jag inte stoppat in den där slow-speed pinnen.

 

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

förutsatt att jag inte stoppat in den där slow-speed pinnen.

Det är visserligen länge sedan vi hade en 6 hk Fisherman, men vad jag minns fans tv å reglage. Choke in/Ut, Slowspeed vrid. Kör du med choken utdragen?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra det du säger, kör inte med choke just nu, men gjorde det häromdagen när jag startade den. Börjar misstänka att det är något fel med tändningen eftersom den fungerat ibland, ojämn tändning? knasiga brytare? Hur tar man av svänghjulet?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

För mig låter det som om du har för varma stift. Ta loss dom och kolla om de är vita eller oljesvarta eller normalbrända. Är dom vita så är de för varma. Byt till lägre värmetal så ska nog motorn gå bättre.



Senast ändrad av Matrix | 10 juli 2009 | 17:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstiften verkar vara normalbrända, inte vita, inte svarta. Så det verkar inte vara några problem, kan Brytarna spöka tro?

 

Mvh// KRistian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att snapsa den enligt ovan. Med den bekrivning du givit gissar jag på bränslefel.

Du får gärna bättre beskriva hur du hanterat choken att du KÖR utan choke på en motor som inte ens startar får jag inte ihop.

Chocken används vid start och bukar kunna skjutas in helt efter ca 30 sek.

 



Senast ändrad av guestsson | 10 juli 2009 | 17:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat och får inte igång motorn, men som sagt, den har fungerat att starta både med och utan choke. Tidigare idag försökte jag starta motorn med full gas, den gick igång väldigt kort och när jag försökte justera gasen dog den, vred ner gasen till start och fick igång den, därefter gick den bra, allt detta utan choke.

 

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt gäller följande.

Kall motor måste ha full choke för att starta. När den väl startat måste chocken snabbt minskas för att den inte skall stanna pga blänsleöverskott.Skjuter man in den för fort dör den av bränslebrist.

Om man är för långsam skall den startas igen utan choke. Om den efter detta startar och sedan stannar igen kan man prova igen att starta med choke och sedan vara snabbare på att minska choken.

Sedan motorn startat och man fått i växeln och höjt vartalet. så skall choken aldrig behöva användas

Varm motor skall aldrig behöva choke

Med tanke på att du kan få ingång motorn efter att ha labbat med choken så skall du söka felet på bränslesida. Kolla t.ex. att blåsan på slangen blir hård då du pumpar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad jag mer bör söka efter vid ett eventuellt bränslefel? tar gärna emot tips.

 

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst på bättre vad du skrivit. Tydligen misslyckades du starta efter att ha sprutat in bränsle i förgasarhalsen. Det går därför inte att utesluta tändningsfel.

Försök att starta motorn på normalt sätt med full choke, Ryck ett 10-tal gånger.

Ta ur stiften.

Blöta stift: Om dessa är blöta av bensin eller i vart fall luktar ordentligt med besin, så är det sannolikt ett tändningsfel.

Torra stift: Om stiften är torra, så är det sannolikt ett förgasarfel, men den borde då ha startat på bensinen i förgasarhalsen. Prova gärna detta igen för att utesluta tändningen.

Bränslefel: I och med att blåsan blir hård skulle jag börja med att ta isär förgasaren så långt det går och rengöra med tryckluft i alla munstycken etc.

Innan gu tar bort flotttören: Håll förgasaren med flottören hängande nedåt. Tryck försiktigt upp flottören tills det tar stopp. Släpp därefter ned den ige och kontrrollera att nållen hänger med ned. Den får inte klibba fast i ventilsättet, den stannar då i stängt läge.

Om detta inträffar kan du prova at rengöra nålen med en mjuk trasa, men bäst vore att byta nål och säte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att choka samt rycka ordentligt minst 10 gånger, hände ingenting, märkte dock att bensin rann ut bakvägen ut ur insuget, när jag tog bort stiften var endast det undre av dom två tändstiften knappt blött.

Detta verkar väl ändå tyda på typ kompressionsfel? att den inte lyckas suga luft in i insuget pga tjuvluft?

Mvh/ Kristian



Senast ändrad av barbatrykk | 13 juli 2009 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blir blött i förgasarhalsen är helt normalt, men jag tycker att båda stiften borde bli blöta och lukta bensin.

Tips: En sur motor startas enklast med full gas och ingen choke. Kan man ta ur stiften så vädrra den ut snabbare.

Kompprov är ju en ide för att komma vidare. Annars tycker jag att du provat det mesta och gjort ren förgasaren läste jag nu.

Förgasaren är gemmensam för båda cylindrarna, men innanför förgasaren sitter sk. reedventiler, (bladventiler) en per cyl. Kunde ev. tänkas att någon av dessa är paj, men då borde den starta eller åtminstonne tända på en cyl.

Ett intermitent tändningesfel är ju en möjlighet. Hur har den funkat då du väl fått igång den?

Kravet på tändningen lär vara högre under kompression. En gnista som ser OK ut i det fria kan ändå vara för dålig för att motorn skall kunna startas. Detta har jag läst mig till. Min  intuition byggd på grundläggande kunskaper om elektrofysik säger mig att det borde vara tvärt om. Urladdning kan inte uppstå i vaccum, den förutsätter minst en fri jon som kan accelereras av E-fältet. Sannolikheten för fria joner i gnistgapet borde öka med densiteten inte minska, men jag kan ju ha fel.

Knepigt, jag tycker felbilden är för diffus för att kunna komma med fler teorier/tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag kollat ventilerna och dom fungerar som dom ska.

När jag väl fått igång motorn tycker jag den har puttrat på bra, varvar bra osv. Plockade även bort topplocket och kollade så allt såg bra ut, packningen där emellan såg riktigt sargad ut, helt bränd typ, fick slita sönder den för att få av topplocket, kan den ha något med saken att göra? någon som vet var jag kan köpa ny packning? tillverka egen? Bor i Stockholm, Bromma.

Mvh/ Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om toppackningen varit trasig så kan det säkert bli problem att starta motorn.

Marinshopen i Älvsjö har stort lager kan ev. ha packningen. Om den måste beställas är det närmaste jag känner till Jobs Marin i Sollentuna. Om nu inte Pampas också säljer reservdelar.

De kommer fråga efter tillverkningsnummer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...