Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
ravjavel

Söker styrpulpet för fiske.

Rekommendera Poster

Hej på er alla kunniga här på forumet och ni andra också naturligtvis :) Sitter och leter för fullt efter rätt båt på blocket med vet inte riktigt vilken båt jag är ute efter.

Båten ska användas vid gävlekusten, finns knappt skärgård så det kan gå ganska så hög sjö vissa dagar. Tänkte ha den som fiskebåt, med spö och eventuellt lättare trolling. Funderar på en styrpulpetbåt kring 5 meter med en motor kring 20-30hk, det ska gå att ro den. Som mest vill jag lägga 50-55 000..

Hoppas på många svar och förslag, mvh johan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver lite rejäla doningar om du skall ut på mer öppet hav.
Nåt i stil med en Crescent 542 Bamse kanske:

http://www.blocket.se/blekinge/Crescent_542_Bamse_21861422.htm?ca=7&w=3

Kanske går att pruta lite (verkar lite trögsåld).
Yamaha 40 hk 4-takt är ju inte så dumt som sitter på den båten.
Fast det kan bli rätt lång vägtransport med den båten från Skåne till Gävletrakten.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Bosse! tackar för det snabba svaret, men en bamse tycker jag är lite väl lång. Skulle vilja hitta något under 5 meter, för de dagar då det går lite för mycket sjö så kan jag hålla mig ganska så inomskärs. Men vill ändå ha en båt som går fint och tar sjön bra, haha inte lite krav jag kommer med.

Hittade dessa två båtar på blocket.

Crescent 465 Trader Special med en 25hk 4-takt yamaha

http://www.blocket.se/gavleborg/Crescent_465_Trader_special_22281706.htm?ca=7&w=1

Crescent 465 15hk 4-takt yamaha

http://www.blocket.se/stockholm/Crescent_465_22482165.htm?ca=7&w=1

Skulle det kunna vara något tror ni? Kom gärna med andra förslag ni tycker passar bättre :)

Senast ändrad av ravjavel | 10 juli 2009 | 08:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Den Crescent 465 Trader Special med en 25hk 4-takt yamaha du gav länk till såg ju jättefin ut. Bra med 4-takt om du skall trolla lite också då 4-taktare kan gå obehindrat på tomgång hur länge som helst (en 2-takt med förgasare tenderar sota och går inte så jämt och fint på tomgång som en 4-takt heller).

Du skriver inte hur många ni kommer att vara i båten när ni skall ut och fiska men 465 Trader är ju en båt med bra bärförmåga och 25 hk räcker nog att få den i planing även med rätt många ombord. Enligt broshyrer på Cremo hemsida är båten godkänd för 7 pers alt 525 kg last. Båten gör med 30 hk (lång rigg) ca 24 knop med 4 pers, så med 25 hk gör den nog runt 22 knop nåtsånt på fullgas med 4 pers ombord. Båten är 4,70 x 1,83 med torrvikt 250 kg (utan motor, batteri osv). 3m/10 fot åror ingår i standardutrustningen tydligen. Lite andra mått och fakta:
Mått från durken/golvet till däckskanten 56 cm
Fribordshöjd midskepps obelastad 61 (68?) cm
Fribordshöjd midskepps max belastad 46 cm

Standardutrustning 1999:
Åror, styrpulpet, ellänspump, bad-/räddningsstege
Extra utrustning som kunde köpas till:
Kapell (hamnkapell eller högt kapell), vindskärm, pulpit, grabbräcken, vindruta fördäck, akterhytt, lanternsats.
Övrigt:
Styrkabel 1,73 m, reglagekablar 2,25 m, bottenyta 6 kvm (antar så man vet hur mycket bottenfärg som går åt om men skall ha det)
Verkar inte finnas nån dynsats till båten men det kan man ju ha en bit liggunderlag el liknande att sitta på så det inte blir så kallt åt baken vid långa trollingpass osv.
Observera att båten inte har självläns och det är en stor nackdel, gäller att automatisk länspump kan ta hand om allt regnvatten osv (skall du ha den på trailer när du inte använder den är det väl mindre problem)
CE kategori C = För ”Kustvatten och inomskärs”
Konstruktör Hans Reich

Tror båten idag heter 465 Cirrus och tillverkas tydligen än:
http://www.crescent-boats.se/sv/forkust/465cirrus.htm

Tycker Crescent 465 Trader låter som en bra båt för dina behov med höga fribord osv, kanske i minsta laget för turer ut på havet men närmare kusten och inomskärs är den nog OK. Det finns en större liknande båt som heter Crescent 506 (5,14 x 1,95, torrvikt 350 kg, max 60 hk, max 5 pers, konstruktör Pelle Pettersson) men den blir lite dyrare förstås med en lite större 4-taktare på låt säga 50 hk kan nog vara lagom på den. Den har nog inte åror heller som du ville ha.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 juli 2009 | 11:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för ett så utförligt svar :D Vi kommer inte åka mer än 2-3 personer i båten. Just nu verkar ju det vara helt rätt båt för min del, men ska titta runt lite mer innan jag bestämmer mig. Vad finns det för andra märken och modeller som har liknande egenskaper som crescent 465? Ha en trevlig helg mvh johan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Uttern 495 styrpulpet med 40hp Mariner (2-takt). Båt och motor ca 20 år gamla men funkar perfekt för fiskturer även under ganska tuffa förhållanden. Har varit ute i ganska grov sjö och båten går utmärkt även i höga vågor.

Kort sagt en mycket bra och prisvärd båt.

Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...