tobiasA 0 Postad 9 Juli , 2009 funderar på att sälja min crescent 495 ht med 60 hk, och köpa en fjordling med ca 200 hk=) något man bör tänka på annat än bränsleekonomin? vore ju fint att kunna marscha i 30 knop som min toppar på max nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daSailor 0 Postad 10 Juli , 2009 Hej, Först och främst, Bra val! Fjordlingar finns i alla former och skick, om du ska hänga på en 200hk så bör du nog kolla så att akterspegeln är frisk, att skummet i botten är helt torrt eller bortttaget, och hur det ser ut med skruvarna till tunneln. Jag marschar över 30knop med min och jag har bara 130hk på den. Med 200hk så går den fort med du måste lägga ner ganska mycket tid på att få balansen i båten bra, annars du att ha problem med vobblet som brukar komma mellan 40-50 knop. kolla annars vidare på http://www.fjordling17.se/ eller www.boatsite.se där finns det många med mycket kunskap om fjordlingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 10 Juli , 2009 Hur bör man göra med balanseringen då? lägga barlast i sidorna på båten eller liknande? vad toppar din med 130 hk? har du problem med vobbling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daSailor 0 Postad 13 Juli , 2009 Det finns inget enkelt svar på detta, men hydraulstyrning är ett måste och sedan får man prova sig fram med olika hissningar och propellerar. Lite beroende på vilke propeller som jag har så toppar jag 42-43 knop. I dagsläget dock bara 40 då jag har en fyrbladig propeller som är grymt stabil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 11 Maj , 2011 Oavsett hur du gör kommer Fjordlingen inte uppträda stabilt med en 200 hk. Optimalt på Fjordlingen är 80-115 hk ungefär. Förstår om man tycker att det är ballt att hänga på 200-300 hk på den eftersom den klarar det med lite förstärkningar, men stabil blir den inte. Lite som att kasta in en porschemotor i en bubbla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser