grizzlyboy 0 Postad 9 Juli , 2009 har köpt mig en par olika vattenleksaker i form av en 3kantig flytring och en rund... vad bör man tänka på då man drar dessa? bara fullgas och prova få upp rejäl fart och skaka av dom som åker??? nej skämt och sido! någon fara att ringarna drar omkull båten eller att man gasar för mycket i start så man slår runt? 4meters jofa med 70hp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 9 Juli , 2009 Tänk på att det blir inte roligare ju fortare det går, bara farligare. Max 20 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 9 Juli , 2009 håller med förra skrivanden, själv drog föraren på i ful kareta näar jag prova wakeboard första gången, det resulterade i att jag åkte 2 meter under vattnet iställer för över, därför skall ni ta det lugnt, mer fart betyder inte alltid bättre upplevelse =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juli , 2009 Hur ska man sitta i en ring? Har lyckats dra till knäna lite illa på en ringåkare en gång. Kanske bäst att ligga framstupa över ringen och bara hålla i sig? Inte sitta i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 9 Juli , 2009 stora vågor kanske är mer kul??? kan ju tilta ut motorn maximalt (manuellt) då gräver den ju nästan sin egen grav och vågor likt en stor tung stålbåt.. kan det vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 10 Juli , 2009 Jag brukar dra tills jag känner att ringen släpper från vattnet, då drar jag av och håller farten. Är det grov eller hyffsad sjö får man lov att ta det lungt, det är relativt lätt att välta någon ur ringen när den börjar studsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 10 Juli , 2009 Tänk på att när du svänger kan ringen åka ut en bra bit från båtens körriktning- har hänt en del olyckor när man kört för nära bryggor, stenar mm, dom som åker i ringen har ju ingen möjlighet att styra alls. - men skitkul är det enl. dottern- Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 10 juli 2009 | 09:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blacky477 1 Postad 10 Juli , 2009 drog ring med min cresent 460 och 40 hk suzuki .. det gick undan duktigt ,, men en sak jag blev paff över var att när man släppt ut en åkande i en tvär sväng och ringen kommer tillbaka ,,, så drar den båten så den blir överstyrd,, kan vara nått att tänka på i lite grövre sjö,, så ha inte en för lätt båt ,, då vänder ringen båten och du kastas ur ,, mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 10 Juli , 2009 Kan rekomendera en Rocket line, den eliminerar rycket som blir när linan slakar. Ger en mycket behagligare/skonsammare tripp för både åkare, ring och lina....och det ger en satans skön acceleration när man sitter i ringen. Tänk på att det är farten som ska vara upplevelsen och inte flygturen över vågor. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 11 Juli , 2009 Något att tänka på är när gossarna har åkt av ringen så vill den gärna gräva ner sig i vattnet. Kan bli en del riktig obehagliga sidodragningar för båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 11 Juli , 2009 vi brukar hålla ganska låg fart. max 20 knop.. om personen i ringen sitter kvar för länge så har vi en annan båt som ligger å gör vågor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kymmer 0 Postad 11 Juli , 2009 Se öpp för bryggor och stenar och andra saker i vattnet och kör båten med skallen så går det nog bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 11 Juli , 2009 Hastigheten är inte avgörande, hastigheten byggs av svängarna. Lagom fart och åk i åttor så blir det roligast. Försök bygga upp lite fart i åttan inför nån liten våg och så. Köra rakt fram skitjävlaasfort är bara läskigt och inte skoj. Åttor och ge lite gas i svängarna så båten inte 'faller igenom' så blir det tvärkul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 12 Juli , 2009 Vad är rocket line för nåt och var köper men det? sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Juli , 2009 Hej, Rocket lina är en sån här: http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=6741&groupID=16&subGroupID=100600&parentGroupID=100 Finns att köpa i vattensportbutiker och hos Watski återförsäljare. Kostar ca 200 kr. Har en själv, prova får du se... /Bo Senast ändrad av bossee | 12 juli 2009 | 13:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 12 Juli , 2009 har ännu inte provat då väder inte varit bra.... men blir väl snart =) tack för alla tipps =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Farligapiraten 0 Postad 13 Juli , 2009 Då jag har åkt på allt som går att åka på typ, från hemma gjorda träplankor, pulkor till vattenskidor, kneebord osv. Så tycker jag nog att man ska lära sig några tecken som förare och åkare kan använda sig av. Öka farten sänk farten, vad som man själv tycker kan vara viktigt. Det är svårt för en annan å veta hur det känns där bakom just för tillfället. Håll även väldigt god uppsikt bakåt och åt alla sidor. Som andra skrev när man sväner så försviner dom ut låångt på sidan om båten i en mycket högre fart än vad du har i båten. Tippa med båten kommer du nog alldrig att göra men mycket ryck å slit känner man av i en liten båt. Ett tipps är att skaffa ett dragblock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 5 Augusti , 2009 Hej Bossee, var ute idag och kikade efter en Rocket lina. Men watski i Kungälv vill ha ca 600 SEK. är det vård det, tror du? Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Augusti , 2009 En sak som inte tagits upp är att det är bra att vara två i båten. En som kör båten och håller koll framåt.. (stenar, bryggor och annat..) och en som håller koll bakåt på den som åker ring, vattenskidor eller wakeboard.. Denna kan också ha en bra kommunikation med föraren om vad som händer där bakom. Sen som sagts av tidigare är olika tecken en väldigt bra sak att ha! Senast ändrad av Daniel_B | 05 augusti 2009 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 6 Augusti , 2009 Hejs Ser ytterligare en sak som man kanske inte tänker på. Om man har en Batwing, Alltså en tub som lättar/flyger. Så bör man va försiktig när man stannar tvärt efter att ha kört i hög fart. Jag körde min systerson på 11år som inte väger allt för mycket. Vi låg i 20-25knop å han markera stopp. När jag svärstanna så flög han nästan ikapp mig. Kunde gått riktigt illa men det såg kul ut. Att tillägga så körde vi med rocketlina. Men jag håller med att man bör vara två i båten eller i alla fall ha en backspegel så man har chansen att ha lite bättre koll för man sitter verkligen å vrider nacken ur led när man är ensam i båten. Hur man ska sitta i en vanlig tub/ring. Kan ju vara kul för omgivningen men jag rekomenderar INTE att man sitter på rumpan. Efter ett tags åkande så kan det generera lavemang. I en vanlig tub står jag alltid på knä. Vill man verkligen sitta så rekomenderar jag att man trycker i en typ av dyna i innan man pumpar tuben. Det gör att den sitter kvar bättre om man slår runt. Lycka till alle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 6 Augusti , 2009 Enligt Watski´ s hemsida kostar den ju 9001,- så det verkar vara ett riktigt kap med 600,- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 6 Augusti , 2009 17-18 knop tycker jag är lagom fart. Sen är det nog väldans olika hur man vill åka. Jag vill ha mycket vågor och hopp med ringen, så man får kämpa lite för att inte flyga ut. Någon skarp gir så man får lite fart och sen rakt in i någons svallvågor går då inte av för hackor. Visst kan man slå sig lite när man flyger ur, men bra roligt är det dessförinnan... Håller till på ett rätt stort område i en vik med 5-6m djup och så länge man inte går för nära land är det perfekt. Man får försöka hitta sina ställen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 Augusti , 2009 Jag sålde min ring som jag hade.. men den hade ett fodral som man drog runt ringen med en botten som gjorde att vattnet inte sprutade in.. (lavemangeffekten). Fungerade alldeles utmärkt, sen var det självläns i den också.. genom ett hål bakåt i fodralets botten. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 7 Augusti , 2009 igår var det premiärdragning av ring inga som hellst problem men en stor rejäl backspegel ska monteras då ja idag har ont i nacken haha.... va lite olika med åkare frugan tyckte det va roligast i 15-18 knop... granpojken 14år han trivdes på ringen vid runt 30knop och mye vågor och det bästa va att det inte märktes på båten vid pådrag upp till plan att man hadde en ring bakom! enda var lite mera lyft i fören båten en ockelbo t14 johnson 70hp ligger högt i vattnet endast ca 2dm av aktern har vattenkontakt vid fullt pådrag 41kn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 25 Augusti , 2009 Som referens kan jag nämna att i somras körde jag en del med ring efter jollen, en gummibåt på 2,30 med en 10-hästare. Det gick alldeles utmärkt, även med en vuxen i ringen, men visst får man hålla i sig i gummibåten. Sensmoralen är med andra ord att i detta fall har storleken inte en avgörande betydelse! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 25 Augusti , 2009 utan å orkat lästa igenom alla svar, har kör en hel del ring i sommar, efter en 4,5m båt som väger 400kg med motor 65hk Suka, drar oftast 2 ringar med vuxna mänsikor i, å vi brukar ligga gasnka låg fart i början, lagom så båten inte planer för att bygga upp stora vågor, kör runt runt ett par varv sen gasar på å försöker kasta ut ringarna i dom största vågorna, ligger i runt 20-25 knop annars så man får lite fart känsla, men det viktigaste är att försöka bygga upp stora vågor, då min båts vågor är typ obefintligna när den planar, jobba med gasen, när rinngarna tigger på utsidan kan man dra av lite lite utan att slaga linan men det kan man undvika genom att styra ifrån ringarna lite, sen när ringarna ä på väg t bax kan man gasa på å så svänger man över åt andra hållet så dom får fart över vågorna har även dragit 3 ringar efter å inte äns då käns det som att båten ska dras omkull, men kan kän känna att det drar lite i baken när ringarna åker ut på yttern. men vi är lite extrema kasnke men kul är det, å kan lova att det är minst dubbelt så kul att åka 2 efter än 1, man kan prata, knuffas, kassta sig över till varandra m,m åkte även st på vattenskidor efter i helgen å det kan jag oxo rekomendera, är super kul Senast ändrad av wiri | 25 augusti 2009 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser