Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
asyvan

5,15m båt på släp avsett för max 5m båt ????

Rekommendera Poster

Funkar det att traila 5,15m båt (Buster X) på ett släp avsett för båt upp till 5m (Easyline 750U)? Axeln går att flytta för att få rätt kultryck. Men kommer båten ligga mycket bakom bakersta rullarna? Motorn är en Yamaha F80 170kg så rätt mycket vikt där bak.

Tanken är att traila vid varje använding så det måste funka dagligen.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur du resonerar, men jag anser att dina mått- och viktuppgifter talar sitt tydliga språk, om det går el ej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... jag har faktiskt ingen aning egentligen. Vad menar du, jag är helt novis på detta, därav min underskrift.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster X torrvikt: 480 kg
Batteri: 20 kg
Tank (om den fylls vilket är normalfallet): 72 kg(liter)
Diverse prylar i båten (tampar, ankare osv): låt säga 20 kg
Motor Yamaha F80: 170 kg
---------------------------------------------------------------
Summa: 760 kg


Easyline 750U får lasta max 540 kg, det blir 220 kg överlast
dvs 40 % överlast - det går inte, det blir för mycket.
Du får gå upp en snäpp till ES950 som har maxlast 680 kg fast
du borde egentligen gå upp ytterliggare i storlek på trailer så den
matchar bättre vikten på det som skall lastas på den t ex en
Fogelsta 1006 eller 1108.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte just svara att det inte är längden utan vikten som är problemet, men såg att bossee hade gett ett bra svar (som vanligt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man traila vid varje användning finns ingen anledning att snåla på en bra trailer. Helst skall man köpa till extra stöd/kölrullar å sånt. Å inga lufthjul mot båten då de ofta tappar luft med skador på båt som följd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Földfrågor:

a) Funkar det längdmässigt, om vi struntar i vikten så länge?

B) Rent lagligt klar överlast, men pallar släpet?

c) Eller är det mer att båten bör ha fler kölrullar/sidostöd att stå på?

/Rookie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du skrev:

Tanken är att traila vid varje använding så det måste funka dagligen.

Då kan du slå Easyline 750U ur hågen.

Varför riskera a) Böter för övervikt om du blir stoppad (fast liten risk med så få trafikpoliser det är ute nuförtiden)?, B) förstöra trailer och kanske båten p g av underdimensionerad trailer?, c) att du utsätter medtrafikanter för risker p g av överlasten med därpå följande (troliga)sämre vägegenskaper?, d) om det händer en olycka och det beror på överlasten att du får reducerad ersättning på båtförsäkringen el trafikförsäkringen?

Du vill väl förstås höra att det kan gå bra med en Easyline 750U men det svaret kommer du inte att få av nån som använt trailers regelbundet under olika förhållanden och vet vad en bra anpassad trailer betyder.

Dessutom har jag hört folk som ej är så nöjda med vägegenskaperna på Easyline 750U.

Fattar inte varför det måste snålas när det gäller trailers. Visst ekonomin kan ju ha sina gränser men ändå... Köpa en bra trailer är ju säkrare än att ha pengarna på banken (nästan) - de har ett smått otroligt andrahandsvärde.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längdmässigt så funkar det säkert. Men vet i sjutton om det funkar i längden, alltså om släpet/båten håller. Är det slät asfalt hela vägen så visst men skillnaden mellan kärran du borde ha, Fogelsta 1006 eller 1108, och Easylinen är ju stor.

Finns väl en anledning till att de är lite dyrare.....

Sen är det inte säkert att båten passar på kärran bara för att längd/vikt funkar. Kolla vilken kärra som båttilverkaren rekommenderar.

Sidorullar kan vara omöjliga att ställa in så vikten hamnar på kölen etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen, jag uppskattar svaren. Jag vill inte höra att det funkar, jag vill höra sanningen annars behöver jag inte posta här... fantisera kan jag själv. Jag behöver förstå vilka problem som skulle kunna stå inför.

Inom ramen för en given budget där båten är det väsentliga, får ibland trailern komma i skymundan. Min trailing är kort, det handlar om några få km, men jag inser och uppskattar kommentarer rörande säkerhet. Även på 100m kan det hända en olycka.

Det är 10.000,- upp till rätt trailer, typ Fogelsta 1006. De finns bara inte denna sommar. Sorgligt men sant. Jag får leva i förhoppningen att ram och hjul är desamma som Easyline 950. Komplettera med kölrullar och sidorullar är lätt gjort.

Håhåjaja.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är några km varför köper du då inte en upptagningsvagn typ fågelsta 852. Det är ju samma pengar eller billigare än din Easyline.

Köp extra sidorullar så är du helt säker i din transport.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så kort sträcka kan du väl köpa en 30 km/h båtupptagningsvagn?
De är obromsade, oregistrerade, ofjädrade. Väsentligt billigare än en bromsad 80 km/h trailer.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt tänkt, men vill man åka längre så blir det inte roligt med en 30-vagn. Frihet. Men samtidigt är det inte roligt om det inte funkar heller (läs: för liten/klen vagn). Behöver all er erfarenhet, vilket jag fått. Tack, fortsätt gärna om det är fler som kan dela med sig.

/Rookie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu jämfört Easyline ES750U obromsad med den bromsade ES950. Här är mina iaktagelser.

a) ES750U har 2 x 500kg däck, klarar alltså 1000kg på axeln. Själva axeln har jag inte kollat, men i regel är det minst vad däcken klarar.

B) ES750U har samma balkar som 950, 40x80mm fyrkant, dock 0,5m kortare släp. Samma konstruktion.

c) ES750U har en kulkoppling som är godkänd för 750kg. Den går att byta till en som klarar 1300kg (Jula, 179,-).

d) ES950 har en till kölrulle samt sidohjul fram. Dessa, inkl balken de sitter på, kostar 2100,- original från Thule.

e) ES950 har en bromsad axel.

Det som alltså gör ES750U till en max 750kg vagn, förutom reglerna för max totalvikt på obromsat släp, är alltså kulkopplingen.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du nu ska snåla på ett släp kolla även godstjockleken på dom olika släpen, på biltrailers så skiljer det på godstjockleken mellan dom olika totviktena..

Varför inte köpa en begangnad som är anpassad till rätt vikt? Du påpekar att du vill kunna åka längre stäckor köp då ett släp som är anpassat till din båt, jag är själv släpvagnstillverkare och det du håller på med är bara dumsnållt, skulle inte vilja möta dig den dagen det händer något (om det händer något) glöm heller inta att är du vållande till en olycka och du har överlast då blir det inte nådigt för dig...

Och nej jag är ingen moraltant men tycker bara det är så fruktansvärt idiotiskt med sådana här resonemang, förmodligen kommer det att funka första, andra, tredje gången men den gången det ger upp då är det inte lika roligt längre, din försäkring gäller heller inte om du kör med överlast så det är ju inte bara att lasta på men men det är ju inte min båt tack och lov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir alltid lika ångestfull när man hör trafikrapporten om att en bil med trailer står stilla då båten ligger bredvid på asfalten. Inte roligt!

 

Jag skulle göra så här;

Köp en 30 kärra, typ fogelsta 852 i år. Sen spar du pengar tills nästa år. Säljer 852:an med max en 1000-lapps förlust nästa år eller om 3 år å då köper du din riktiga bromsade kärra.

En trailer står sig i värde något otroligt!

Jag skulle hellre köra i 50-60 km/h med 852:an korrekt lastad än Easylinen i 80 km/h felaktigt lastad.

På 8 mils körning så skiljer det bara 25 minuter i körtid om man kör lite fort med 30-kärran.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådant trailer och kör mycket med den. Båten, en Galeon 475 med 50 hästars E-Tech vägar med all utrustning ca 550 kg. För att säja sanningen är det på gränsen. är det spårig väg är risken att trailern wobbla ganska stor, trots att jag kör laglig. Skulle jag byta till en båt som  är ca 200kg tyngre, skulle jag definitiv bytta ut trailern. Jag förstår mycket väl att de 10000 extra gör ont och mycket begagnad finns ju inte heller. Försök hitta en annan lösning (som någon sa, köper billagare nu och sparar pengar till rätt trailer). En sak till. det är mycket enklare att sälja båten, när det blir dags, om man har rätt trailer till den. Du kan inte sälja båten med fel trailer.

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev till slut en Fogelsta 1006, bättre begagnad (1 år gammal demovagn) för 19.000,- (är det ett bra pris???). Förutom vinshtornet (som är bättre för min båt på ES750U) så är vagnen givetvis bättre och mer lämpad på alla sätt och vis. Några exempel på skillnader mellan Easyline och Fogelsta.

  • Fogelsta har snabbfästen för ljusrampen bak så man inte behöver dra ut hela.
  • Fogelstas kölrullar har brantare och högre kanter som gör att båten inte klättrar över kanten på rullen om släpet lutar lite åt sidan i vattnet.
  • Fogelstas skärmar kan man stå på och skyddar båten bättre då de är heltäckta på insidan.

Tack för all input.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Splitter ny Fogelsta 1006 verkar ligga i spannet 22 000 - 25 000 kr.
Att en trailer är 1 år gammal påverkar priset minimalt så 19 000 kr får nog anses som rätt OK. Bra köp förresten. Såg det finns även gångbord till den som tillbehör, har gångbord på min egen Bålstasläpet REG 1350 och det underlättar verkligen vid i- och upptagningar.
Och kom ihåg att alltid ha med reservhjul och domkraft när du trailar (skall visst finnas reserhjulshållare att köpa hos Fogelsta så slipper man ha reservhjulet i bilen).
En sån Fogelsta trailer du köpt lirar nog i liten annan division än Easyline. Hoppas du trailar runt lite och besöker olika sjöststem, kanaler osv - det finns hur mycket nya platser som helst att besöka för den som har lust.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...